1 251 077 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Kistor lastsäkras genom metoden förstägning. Problemet som var när jag var i den branschen för 15 år sen, var att de extralånga kistor gick inte bakluckan att stänga ordentligt Mercedes Vito, förhoppningsvis åtgärdat nuförtiden...S sinuslinus skrev:
Eller om bakluckan öppnades, något som hände en kollega en gång (innan mobilkamrornas tid så löstes snabbt o diskret)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Jag blev tvungen att googla dödvikt för att kontrollera.mexitegel skrev:
Det finns tydligen en ”hydraulisk katt för dödvikt” att köpa på Amazon.se. Den ser ut att vara gjord i helt i plywood så jag undrar lite över hydrauliken..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://amzn.eu/d/8nZmBei
Har som en del av min hobby att dra upp fritidsskepp på slip. Upp till hundra ton kan vi hantera.
Litar aldrig på ägarens uppgifter. Mäter alltid det som går att mäta själv. I mätbrev finns åtminstone tre olika sätt att ange vikt och några olika sätt att ange djup och bredd.
Dödvikt är som ni redan rett ut lastförmåga inkl bränsle och besättning.
Grossweight eller Bruttoton är fartygets hela volym inklusive däckshus i enheten 100 kubikfot ca 2,8 m3. Helt oanvändbar siffra.
Den vikt jag behöver veta är Deplacement. Den volym vatten som fartyget tränger undan i sjön vilket är lika med vikten i metriska ton. Det avgör om spelet kan dra. Om vajern och rälsen håller.
Vår slip har torn på båda sidor som vi fixerar vid rätt bredd. Jag behöver veta den yttersta bredden inklusive lister och allt. I mätbrev finns begreppet mallat bredd. Det är innermåttet i skrovet. Drog i helgen upp 45ton bogserbåt som var ca tre decimeter bredare än mätbrevet.
Vagnen som fartyget skall stå på skall köras ut på rälsen till rätt djup plus någon decimeter. I mätbrev står mallat djup. Det är det invändiga måttet från däck till köl.
Nu fattar. Förvirringen är total och den enda lösningen är att kontrollera själv hur säkra folk än är.
För att bli ännu mer OT en anekdot.
Lastfartyg har en symbol på skrovsidan som heter Plimsollsmärke. Ser ut som en cirkel med ett tvärstreck. Det anger det djupaste som fartyget får lastas ner. En bogserbåt som vi drar upp ibland var för några årtionden sedan inblandad i ett försäkringsbedrägeri. Ägarna försäkrade upp henne och i försöket att sänka fartyget gick det så långsamt att både sjöräddning och polis hann assistera. De nya ägarna flyttade Plimsollsmärket till skorstenen.
Mvh Findus
Litar aldrig på ägarens uppgifter. Mäter alltid det som går att mäta själv. I mätbrev finns åtminstone tre olika sätt att ange vikt och några olika sätt att ange djup och bredd.
Dödvikt är som ni redan rett ut lastförmåga inkl bränsle och besättning.
Grossweight eller Bruttoton är fartygets hela volym inklusive däckshus i enheten 100 kubikfot ca 2,8 m3. Helt oanvändbar siffra.
Den vikt jag behöver veta är Deplacement. Den volym vatten som fartyget tränger undan i sjön vilket är lika med vikten i metriska ton. Det avgör om spelet kan dra. Om vajern och rälsen håller.
Vår slip har torn på båda sidor som vi fixerar vid rätt bredd. Jag behöver veta den yttersta bredden inklusive lister och allt. I mätbrev finns begreppet mallat bredd. Det är innermåttet i skrovet. Drog i helgen upp 45ton bogserbåt som var ca tre decimeter bredare än mätbrevet.
Vagnen som fartyget skall stå på skall köras ut på rälsen till rätt djup plus någon decimeter. I mätbrev står mallat djup. Det är det invändiga måttet från däck till köl.
Nu fattar. Förvirringen är total och den enda lösningen är att kontrollera själv hur säkra folk än är.
För att bli ännu mer OT en anekdot.
Lastfartyg har en symbol på skrovsidan som heter Plimsollsmärke. Ser ut som en cirkel med ett tvärstreck. Det anger det djupaste som fartyget får lastas ner. En bogserbåt som vi drar upp ibland var för några årtionden sedan inblandad i ett försäkringsbedrägeri. Ägarna försäkrade upp henne och i försöket att sänka fartyget gick det så långsamt att både sjöräddning och polis hann assistera. De nya ägarna flyttade Plimsollsmärket till skorstenen.
Mvh Findus
De flesta bussbolag har som gräns att man får ta med det bagage som får plats på bussen och som man själv kan bära. En skiva som kräver två man att bära får man inte ta med sig, men en mindre som man själv kan bära är tillåtet. En planka på 4 meter får man inte ta med då den inte får plats på det utrymme där barnvagnar etc står.P Peter_Ker skrev:
Jag har fraktat endel märkliga saker i kommunaltrafiken. Nu var vi två, men på en SL buss fick vi med oss camping utrustning, ombyte och mat för en helg, två flytvästar, två paddlar och en tvåmanskajak.P Peter_Ker skrev:
Justja, glömde ju pirra också…L Lilllen skrev:
Och sedan bör jag väl tillägga att det var en ihopfällbar kajak, så den samt paddlar och flytvästar fick plats på pirran😉 Men det var ändå ett rätt stort lass totalt, och vägde nog en bra bit över 40 kg. Dock var det så tidigt på morgonen att vi var själva på bussen med chauffören. I rusningstrafik hade vi nog inte fått åka med…
Började tänka på en dolda-kameran från barndomen. En friidrottare beställer taxi från Malmö Stadion för sig och sin utrustning ,han är dock stavhoppare 😆P Peter_Ker skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle