1 207 024 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Renoverare
· Borlange
· 124 inlägg
Inbromsning ingår i körning.raveper skrev:
Förr krävdes 1,0 gånger lastens vikt framåt, men efter praktiska tester har man kommit fram till att högre kraft än 0,8 gånger lastens vikt inte går att uppnå med att bromsa.
Därav sänkningen.
Se bild ur Transportstyrelsens föreskrifter om lastsäkring.
Trafikverket har uppenbarligen aldrig sett en f1-bil bromsa. Tur att man inte lastar så mycket på sådana….Samuel Hopstadius skrev:
Många exempel senaste tiden här i tråden
Hur accelererar man mot färdriktningen?Samuel Hopstadius skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Simca... Hade en "Årets bil" 1976 Simca 1307 i bajsbrun metallic under några år. I särklass den sämsta bil jag någonsin ägt. Växellådan kändes som att veva runt i en degklump. Ingenting var bra och det säger jag med de synnerligen måttliga krav jag hade då. Tröttaste bil jag ägt, endast överträffad av en fullsatt Hyundai i10 med någon få-cylindrig diesel som vägrade accelerera och varje utfart på större väg var som ett klippkort med döden.jarlh skrev:
Redigerat:
Som gammal yrkeschaufför blir jag ytterst tveksam till detta....MathiasS skrev:
Med risk att låta riktigt gammal, men när jag gick i skolan och lärde mig yrket så stod det "dubbla lastvikten" framåt. Detta var runt -98, så vi pratar inte stenålder.
Har man gods eller omständigheter som gör att man får en mycket låg Friktionskoefficient så krävs det att lastsäkringen klarar betydligt mer än lastens vikt vid en kraftig inbromsning, det är ingen raketforskning.
De som arbetar med just lastsäkring som en stor del av sitt yrke jobbar mycket med förstängning/stämpning när det gäller tyngre kollin, det är mycket svårt att "surra" så det räcker.
Årets bil var iaf under 1970-talet mer eller mindre synonymt med årets katastrof. (Undantaget 1974, och kanske 1978, då med bilar som var alldeles för dyra för de flesta.)MultiMan skrev:
Simca... Hade en "Årets bil" 1976 Simca 1307 i bajsbrun metallic under några år. I särklass den sämsta bil jag någonsin ägt. Växellådan kändes som att veva runt i en degklump. Ingenting var bra och det säger jag med de synnerligen måttliga krav jag hade då. Tröttaste bil jag ägt, endast överträffad av en fullsatt Hyundai i10 med någon få-cylindrig diesel som vägrade accelerera och varje utfart på större väg var som ett klippkort med döden.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
1971 var det Citroën GS och jag växte upp i sådana. Familjen hade totalt minst 4 stycken, allt från originalet med badrumsvåg som hastighetsmätare till de senare med runda, vanliga instrument. Oändligt mycket bättre bilar än Simcan på alla sätt. Även den billigaste GS hade ju den berömda gasvätskefjädringen och motorn var skottsäker (luftkyld boxerfyra) och det följde med vev som man kunde sticka in i grillen och veva igång när pappa hade glömt det lösa elvärmesätet i cigarettändaruttaget för 25:e gången. 😂jarlh skrev:

