raveper raveper skrev:
Hur beräknar man sådant? Räknas inte inbromsning som en del av körning?
Inbromsning ingår i körning.

Förr krävdes 1,0 gånger lastens vikt framåt, men efter praktiska tester har man kommit fram till att högre kraft än 0,8 gånger lastens vikt inte går att uppnå med att bromsa.

Därav sänkningen.

Se bild ur Transportstyrelsens föreskrifter om lastsäkring.
 
  • Transportstyrelsens föreskrifter om lastsäkring, krävs 0,8 gånger lastens vikt framåt och 0,5 i sidled och bakåt. Allmänna råd för lastsäkring finns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Förr krävdes 1,0 gånger lastens vikt framåt, men efter praktiska tester har man kommit fram till att högre kraft än 0,8 gånger lastens vikt inte går att uppnå med att bromsa.
Trafikverket har uppenbarligen aldrig sett en f1-bil bromsa. Tur att man inte lastar så mycket på sådana….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Trafikverket har uppenbarligen aldrig sett en f1-bil bromsa. Tur att man inte lastar så mycket på sådana….
De är ju heller inte så vanliga i den normala trafiken...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Många exempel senaste tiden här i tråden
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De är ju heller inte så vanliga i den normala trafiken...
Även det transportstyrelsens fel.
 
  • Haha
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Även det transportstyrelsens fel.
Allt är inte bögarnas fel. Allt är Transportstyrelsens fel!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Allt är inte bögarnas fel. Allt är Transportstyrelsens fel!
Det ena utesluter inte det andra😉
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Inbromsning ingår i körning.

Förr krävdes 1,0 gånger lastens vikt framåt, men efter praktiska tester har man kommit fram till att högre kraft än 0,8 gånger lastens vikt inte går att uppnå med att bromsa.

Därav sänkningen.

Se bild ur Transportstyrelsens föreskrifter om lastsäkring.
Hur accelererar man mot färdriktningen?
 
Man lägger i backen och trycker på gasen? Relativt färdriktning på körbanan då, inte fordonet..
 
Tokslut Tokslut skrev:
Hur accelererar man mot färdriktningen?
Negativ acceleration är också acceleration.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Negativ acceleration är också acceleration.
Får mig att tänka på familjens Simca 1100 från min barndom.
 
  • Haha
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
jarlh jarlh skrev:
Får mig att tänka på familjens Simca 1100 från min barndom.
Simca... Hade en "Årets bil" 1976 Simca 1307 i bajsbrun metallic under några år. I särklass den sämsta bil jag någonsin ägt. Växellådan kändes som att veva runt i en degklump. Ingenting var bra och det säger jag med de synnerligen måttliga krav jag hade då. Tröttaste bil jag ägt, endast överträffad av en fullsatt Hyundai i10 med någon få-cylindrig diesel som vägrade accelerera och varje utfart på större väg var som ett klippkort med döden.
 
Redigerat:
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Trafikverket har uppenbarligen aldrig sett en f1-bil bromsa. Tur att man inte lastar så mycket på sådana….
Som gammal yrkeschaufför blir jag ytterst tveksam till detta....

Med risk att låta riktigt gammal, men när jag gick i skolan och lärde mig yrket så stod det "dubbla lastvikten" framåt. Detta var runt -98, så vi pratar inte stenålder.

Har man gods eller omständigheter som gör att man får en mycket låg Friktionskoefficient så krävs det att lastsäkringen klarar betydligt mer än lastens vikt vid en kraftig inbromsning, det är ingen raketforskning.

De som arbetar med just lastsäkring som en stor del av sitt yrke jobbar mycket med förstängning/stämpning när det gäller tyngre kollin, det är mycket svårt att "surra" så det räcker.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Simca... Hade en "Årets bil" 1976 Simca 1307 i bajsbrun metallic under några år. I särklass den sämsta bil jag någonsin ägt. Växellådan kändes som att veva runt i en degklump. Ingenting var bra och det säger jag med de synnerligen måttliga krav jag hade då. Tröttaste bil jag ägt, endast överträffad av en fullsatt Hyundai i10 med någon få-cylindrig diesel som vägrade accelerera och varje utfart på större väg var som ett klippkort med döden.
Årets bil var iaf under 1970-talet mer eller mindre synonymt med årets katastrof. (Undantaget 1974, och kanske 1978, då med bilar som var alldeles för dyra för de flesta.)
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
jarlh jarlh skrev:
Årets bil var iaf under 1970-talet mer eller mindre synonymt med årets katastrof. (Undantaget 1974, och kanske 1978, då med bilar som var alldeles för dyra för de flesta.)
1971 var det Citroën GS och jag växte upp i sådana. Familjen hade totalt minst 4 stycken, allt från originalet med badrumsvåg som hastighetsmätare till de senare med runda, vanliga instrument. Oändligt mycket bättre bilar än Simcan på alla sätt. Även den billigaste GS hade ju den berömda gasvätskefjädringen och motorn var skottsäker (luftkyld boxerfyra) och det följde med vev som man kunde sticka in i grillen och veva igång när pappa hade glömt det lösa elvärmesätet i cigarettändaruttaget för 25:e gången. 😂
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.