1 207 043 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Hade det inte varit säkrare att ta med sig reglarna på bussen? 😆M MasMats skrev:Visst har vi sett ett och annat olämpligt virkeslass på väg från brädgården. Men jag såg idag vad jag tror tar priset hittills för mig iallafall:
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.
Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.
Smart lösningT tompaah7503 skrev:Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.
Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.
[bild]
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
Beror tekniken. Buntband håller väldigt hårt statiskt men har dålig hållfasthet när det rycker till. Dom är ju avsedda att hålla ihop en rynd bunt statiskt. Tror det härmed plastens egenskaper att göra. Du har ju samma fenomen på andra plastdetaljer som du kan knykla ihop utan att dom går sönder men ett lätt slag och allt har spruckit.Alfredo skrev:
Kattstrypare däremot håller... men då skaver man sönder det man vill hålla fast, och man behöver lite bättre verktyg för att ta loss dom.
Brottstyrka på lite kraftigare buntband ca 60kg och ett vanligt ca 20.
Ett vanligt spännband ca 120kg.
Jag vet ju vad jag hade föredragit om jag krockat med bilen i 100km/h med en 10kg stege på taket.
Ett vanligt spännband ca 120kg.
Jag vet ju vad jag hade föredragit om jag krockat med bilen i 100km/h med en 10kg stege på taket.
Svara mig själv. Det klenaste på första googleträffen ska klara 800 kg.Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

