Ser ju inte snyggt ut med buntband men det håller säkert lika bra eller kanske bättre än "rätt fastsättnings anordning"

• Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Ser ju inte snyggt ut med buntband men det håller säkert lika bra eller kanske bättre än "rätt fastsättnings anordning"
Nej.

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Nej, buntband går ju dra av för hand. Prova gör det med ett spännband typ.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
buntband går ju dra av för hand.
Beror väl lite på buntbandets storlek...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Största modell jag har är runt 7mm brett och 500 långt

M MasMats skrev:
Visst har vi sett ett och annat olämpligt virkeslass på väg från brädgården. Men jag såg idag vad jag tror tar priset hittills för mig iallafall:
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.:surprised::surprised::seenoevil:

Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.
Hade det inte varit säkrare att ta med sig reglarna på bussen? 😆

T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Smart lösning

D DIF60 skrev:
Smart lösning
Tror inte jag kört med den i högre hastigheter på vältrafikerade vägar, blir ändå enorma krafter om man skulle smälla. Risk för flygande bjälkar..

Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Beror tekniken. Buntband håller väldigt hårt statiskt men har dålig hållfasthet när det rycker till. Dom är ju avsedda att hålla ihop en rynd bunt statiskt. Tror det härmed plastens egenskaper att göra. Du har ju samma fenomen på andra plastdetaljer som du kan knykla ihop utan att dom går sönder men ett lätt slag och allt har spruckit.
Kattstrypare däremot håller... men då skaver man sönder det man vill hålla fast, och man behöver lite bättre verktyg för att ta loss dom.

Brottstyrka på lite kraftigare buntband ca 60kg och ett vanligt ca 20.
Ett vanligt spännband ca 120kg.
Jag vet ju vad jag hade föredragit om jag krockat med bilen i 100km/h med en 10kg stege på taket.

Detta är iallafall rätt tråd att diskutera buntband i. Bör vi kanske lägga en länk till tråden i tråden?

raveper raveper skrev:
Ett vanligt spännband ca 120kg.
Det måste väl ändå hålla för betydligt mer än så, eller?

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det måste väl ändå hålla för betydligt mer än så, eller?
Svara mig själv. Det klenaste på första googleträffen ska klara 800 kg.

En bild som visar olika spännband med produktbeskrivningar och priser från en webbshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte ju mer på den här enklare typen.

• Svart spännband från Clas Ohlson med metallspänne, bredd 25 mm. Digital annons med prisuppgifter och butikstillgänglighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.