Rejäl skrev:
Tycker diskussionen är så löjlig så du kan fortsätta den med dina trollkompisar😉
Ok, ja det brukar låta så när argumenten tar slut. Det är du som trollat här och bytt ämne så fort du insett att du haft fel. Inte jag. Jag har bara visat vad lagen säger. Resten kommer ju från dig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vilsket tjafs...

Självklart finns det situationer då ett 24m långt fordon är säkert och kan klara en transport på ett säkert sätt.

Exempelvis en lång pinne, flaggstång eller vad det än må vara, på en markägares egen raka skogsväg för transport några hundra meter. Samma lagar gäller där som i ett villaområde

Ni som försöker argumentera med "rejäl" har däremot misslyckats redan från början. Han vet redan allt. Han verkar ju bo I ett trångt område i stan där raka vägar bara finns i drömmarna.

Min erfarenhet av folk som redan vet allt är att de inte vet något alls, de tappade sin nyfikenhet i lågstadiet och behöver inte veta mer för att kunna leva sina simpla liv med livets hårda skola som facit.

Jag har själv lastat en 12m segelbåtsmast på en Renault Kangoo en gång. Det var typ 80cm mellan takräcke men det gick bra. Flagga i aktern och inga skarpa svängar...

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag satt faktiskt för ett tag sedan och försökte komma vad som var det längsta jag har transporterat på takräcket.
Tja, 6 meters avloppsrör tror jag att jag kanske har haft på.
4,5, eller 4,8, eller 5,4 meters reglar har jag garanterat kört någon gång.

Några 15-20-24 meter, har jag nog inte varit i närheten av, det borde jag minnas.

A
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det brukar låta så när argumenten tar slut. Det är du som trollat här och bytt ämne så fort du insett att du haft fel. Inte jag. Jag har bara visat vad lagen säger. Resten kommer ju från dig.
Nej det är det inte men du med många andra tror att ni vet allt ni är inne hela dagarna 7 dagar i veckan i stort sett varje diskussion och håller på, Det är att trolla! Att bara sitta och googla fram all information..
Att stanna och lasta om på väg för att man har en 24m lång pinne är ytterst olämpligt beteende dessutom om man planerar sin färd på det sättet att man inte klarar av en en vanlig sväng så är det ännu svårare att prata sig ur om en polis kommer på plats..

MathiasS MathiasS skrev:
Det kanske är enklare att gjuta en betongklump och köra stången ståendes, även om man lär få planera sin resa rätt väl och fälla stången på väl valda platser för att komma fram.....:)
som seglare har jag lört mig att om masthöjden är 50 meter behöver man en röd lampa i toppen av flygsäkerhetsskäl.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Några 15-20-24 meter, har jag nog inte varit i närheten av, det borde jag minnas.
Då tycker jag du måste prova det innan du får uttala dig i sakfrågan.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Visst har man funderat på hur man säkert får hem lång last.
Mitt förslag för transport av 12 meter limträbalk är att förankra den säkert på obromsad släpkärra med lagom viktfördelning och sen bulta en kulhandske längst fram i balken.
Hänga den på bilen och fara hem.
Provisoriska lampor och reflexer på balken.
Ett i mitt tycke en perfekt lösning!

Vad säger nitisk polis?
Vad säger forumet?

Rejäl skrev:
Att bara sitta och googla fram all information..
Va? Jag har BE, så jag kan det här redan. Trolla, det är något helt annat än att vara aktiv på ett forum. Att påstå något man inte kan motivera och sedan när argumenten tar slut börja prata om något helt annat, det är mycket närmare att "trolla" och det är exakt vad DU gör.

Rejäl skrev:
Att stanna och lasta om på väg för att man har en 24m lång pinne är ytterst olämpligt beteende dessutom
ja man får nog backa de 20metrarna hem igen. Var vi inte redan överens om att det ipraktiken inte gick att åka någonstans med en så lång pinne?

Rejäl skrev:
inte klarar av en en vanlig sväng så är det ännu svårare att prata sig ur om en polis kommer på plats..
Det finns inget att prata sig ur. Har man nu åkt 20m hemifrån och inte kommer längre och inte kan backa så får man väl ta flaggstången och bära hem den mha ett par grannar.

• Gilla
useless
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Visst har man funderat på hur man säkert får hem lång last.
Mitt förslag för transport av 12 meter limträbalk är att förankra den säkert på obromsad släpkärra med lagom viktfördelning och sen bulta en kulhandske längst fram i balken.
Hänga den på bilen och fara hem.
Provisoriska lampor och reflexer på balken.
Ett i mitt tycke en perfekt lösning!

Vad säger nitisk polis?
Vad säger forumet?
Mitt släp är 320cm långt i flaket, även på det skulle det där vara rätt svårt. Men en bock längst fram och balken lutad på den och över bilen.....men det blir 8m framför flaket, dvs över bilen och flera meter till. Inte snyggt. Hemkörning verkar smartare om man bor i tätort.

Rejäl skrev:
Det finns mängder med saker som inte är skrivna i någon lag som Polisen har rätt att bötfälla
Kan du visa ett exempel på en sådan sak?

A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kan du visa ett exempel på en sådan sak?
Ja du, så du känner inte till några sådana ingripanden som polisen kan bötfälla dig även om det inte finns en specifik lag emot det?

MathiasS MathiasS skrev:
Mitt släp är 320cm långt i flaket, även på det skulle det där vara rätt svårt. Men en bock längst fram och balken lutad på den och över bilen.....men det blir 8m framför flaket, dvs över bilen och flera meter till. Inte snyggt. Hemkörning verkar smartare om man bor i tätort.
Släpets längd saknar betydelse.
Det är ju lasten som utgör dragstång.
Balken ska på dragkulan.
Och att det är regelvidrigt begriper jag ju.
Men säkert och pragmatiskt i rätt miljö.

Rejäl skrev:
Ja du, så du känner inte till några sådana ingripanden som polisen kan bötfälla dig även om det inte finns en specifik lag emot det?
Jag vet faktiskt inte, kan du ge ett exempel?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
Han frågade om du visste några.
Betyder ditt svar "Nej"
Fast med fler bokstäver?

• Haha
useless
  • Laddar…
A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag vet faktiskt inte, kan du ge ett exempel?
Ja det kan jag.
Att köra med dålig sikt tex dåligt skrapade rutor kan vara olagligt/olämpligt..finns ingen direkt lag emot det som jag vet..
Bakhjulsåkning med mc är något som polisen också bedömer på plats om det är vårdslöshet i trafik eller inte..
Lastsäkring är också svårt att ha exakta regler kring, där polisen delar ut böter efter sitt tycke..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.