Fujim Fujim skrev:
Tveksamt. Om du skiter i att göra det själv så kommer du väl inte betala för det?
Självklart kompletterar kidsen med en golare längre ner på gatan ;)

• Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om det nu skulle inträffa så kanske det i många fall skulle funka.
Jag tror att många, eller de flesta, dåliga lastsäkringar beror på i första hand okunskap o i andra lättja.
En 50 eller 100lapp för att slippa indraget körkort, böter eller självrisk är ju gratis i sammanhanget.
Under tiden man går in för att betala surras lasten, o sedan är det bara att köra iväg.
Har man lånat/hyrt släpet på stället ingår givetvis det.
Perfekt!
Tjänsten 'lastsäkring" vore inte dum, problemet är att många inte ens har med spännband så det är väl snarare någon eller några femhundringar det skulle kosta.

MathiasS MathiasS skrev:
haha, jag ser framför mig vilka slagsmål det ska bli när en 14åring korrigerar en lättkränkt gubbe som inte kan surra ordentligt....
Det är ju inte en helt osannolik tanke.
Men den kan ju lätt förebyggas med att ”vi surrar lasten åt dig för xx kronor under tiden du betalar.”
Problemet uppstår väl om det skulle hända något under färden. Då får företaget skit.
Vilket iofs inte är något problem eftersom föraren alltid är ansvarig. Men är det någon som inte har en aning om lastsäkring så kan det ju bli jobbigt.

Jag märker redan nu att det kan bli en jobbigt juridisk diskussion angående ansvaret om något skulle hända.
Föraren är ansvarig, men har köpt tjänsten för att slippa själv. :thinking::rolleyes: Hua!
Nä, jag surrar själv.:cool:

• Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tjänsten 'lastsäkring" vore inte dum, problemet är att många inte ens har med spännband så det är väl snarare någon eller några femhundringar det skulle kosta.
Sålde en garderob nyligen. 2 m hög. Kom en snubbe med en mindre Volvo kombi (V40? Finns det?) och stuvade in det i bagaget. Stack ut en halv meter. Han skulle köra iväg bara sådär ("Bara en mil" sa han). Jag tänkte det var väl inte så bra så jag plockade fram ett spännband och slog runt det runt garderoben och mot lastöglorna. Han bara tittade på, sa hej då och körde.
Adjö, mitt lilla spännband!

• Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
P
H Hallerudsbo skrev:
Jag hyrde en container förra veckan.
Den var för träavfall då jag rivit ett dåligt skjul här hemma.
Fyllde hela containern och la på toppen en del plywood.
Containern var en 20 kubik krok container som var fylld helt upp.

chauffören kom och hämta containern i måndags.
Sa jag till han att jag hjälper dig med att lägga på nätet så inget flyger ur.
Men nät kvitta att ha på för han orkade inte gå ur bilen när han skulle tömma för det va sista körningen för dagen.
Hmm då undra jag hur han skulle kunna tömma utan att gå ut och öppna dörrarna.
Men nej nät skulle inte på han skulle ju bara köra 12 km.
Kan lugna dig att ingen gång har jag sett flakdragarna slänga nät på sina containers trots de kan vara trä som sticker över kant överallt.
Enda som täcker är de som tömmer brännbart, resten har vi lock på.

H
Rkarlsson skrev:
Kan lugna dig att ingen gång har jag sett flakdragarna slänga nät på sina containers trots de kan vara trä som sticker över kant överallt.
Enda som täcker är de som tömmer brännbart, resten har vi lock på.
när dom tömmer trä och restavfall på jobbet läggs alltid nät över

P
H Hallerudsbo skrev:
när dom tömmer trä och restavfall på jobbet läggs alltid nät över
Aldrig hänt med träcontainer här =) tror de är en 20 kubik vi har. Jag brukar försöka trycka till med lastare så att det ligger under kant men det är bara när man har den igång.

H
Gick säkert bra denna gången med.
Men plywood överst så kan dom ju få vingar.
Synd när yrkes folk inte ens orkar säkra.

Besiktar man släp? :thinking::rolleyes::D

• Haha
GammelMan99
  • Laddar…
nino nino skrev:
Besiktar man släp? :thinking::rolleyes::D

Ooops.

vartannat år.

N Nyikåk skrev:
[länk]
Jag vet, men det är fortfarande landet där kustborna pratar om skiing och snowskiing som två olika saker. Även hockey och ice hockey är olika saker, men det hör inte riktigt hit.

Och jag tror min poäng gick fram ändå.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hade varit bättre med att använda danskar, för de är ju varken en framstånde nation inom skidsport eller bra bilförare. :D

K knipo skrev:
Att inte pixla/dimma regnr är helt ok för mig.
Men just det diskuterades för ett kort tag sedan ett antal inlägg bak, just för denna sakens skull.
Det är lastsäkringen som är intressant, inte det andra. Nu blev det plötsligt ett annat fokus o rena Flashbackutredningen om både bil o släp.
Till ingen nytta.
Är det nån annan kommentar på det här forumet som är till "nytta"

B Besiman skrev:
Är det nån annan kommentar på det här forumet som är till "nytta"
Om du menar hela Byggahus-forumet, så Jaaaa.

Om du menar i hela denna del (Övrigt off topic) av forumet, så Jaaaa.

Om du menar just denna tråd (Skräckexempel på lastsurrning), så Jaaaa.

Ja, bilder/beskrivningar på felaktiga lastsäkringar leder till bättre lastsäkringar, iaf av de personer som kan ta tillvara på andras misstag å inte göra dom själv.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.