1 207 752 läst ·
5 440 svar
1208k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag har inte uppfattat trådens ämne att vara "skräckexempel på hur folk behandlar sina bilar"H Hallerudsbo skrev:
Men även om det varit så så hade mitt svar till dig och några andra här fortfarande varit "skit i vad jag gör med min bil". Om jag vill tvätta den med grus eller fylla den med hönsgödsel så är det upp till mig.
Med det sagt så har jag kört hem med plank/reglar/läkt på taket säkert 20 gånger utan en enda repa eller att taket har "bucklat ner sig". Bilen ser fortfarande ny ut efter tre år.
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Visst har man väl lastat litet knäppt ibland från byggmax, långa längder såga hemma.
På sistone har jag blivit så fräck att jag har med mig en batteridriven cirkelsåg och åtminstone grovkapar virket på plats efter mina konstruktionsritningar.
Nu idag tog jag mig tid att finkapa ett 100-tal ribbor 28 x 45 eller vad det var… så mycket enklare att göra det där med dessa fina stora sågställ!
Därmed har behovet att frakta hem onödigt långa reglar etc minimerats, plus att jag drar nytta av deras faciliteter och sparar tid totalt sett.
På sistone har jag blivit så fräck att jag har med mig en batteridriven cirkelsåg och åtminstone grovkapar virket på plats efter mina konstruktionsritningar.
Nu idag tog jag mig tid att finkapa ett 100-tal ribbor 28 x 45 eller vad det var… så mycket enklare att göra det där med dessa fina stora sågställ!
Därmed har behovet att frakta hem onödigt långa reglar etc minimerats, plus att jag drar nytta av deras faciliteter och sparar tid totalt sett.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 672 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 672 inlägg
har med sticksåg när jag ska ha något som kan kapas.H Harald Blåtumme skrev:Visst har man väl lastat litet knäppt ibland från byggmax, långa längder såga hemma.
Dock ska du inte visa det för dom som jobbar där.
Då du är inne på deras område och om du skulle skada dig så kan det bli surt fick jag besked om.
Då företaget har ett ansvar innanför deras staket.
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Jo jag hade på känn att jag tangerar en gräns här. Men ingen av personalen har klagat på mitt förfarande hittills och skaderisken får ses som minimal om man är van vid verktygen.H Hallerudsbo skrev:
Men du har rätt, jag använder mig av deras faciliteter som tillfällig arbetsplats strängt taget.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 672 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 672 inlägg
ja.H Harald Blåtumme skrev:
Men jag har gjort lika, och det kommer säkert hända igen då det är så smidigt att korta in till dom längderna man vill ha.
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Demmpa skrev:
Det är tantens firmacykel, en Göteborgsbyggd Velove Armadillo. Cyklade ner den från fabriken i Göteborg via Kattegattleden till Skåne två år sen.Handyman 1 skrev:
Osäker på högsta tillåtna totalvikt men tror det ligger på runt 400 kg inklusive fordon, förare och last vilket lämnar ca 250 kg för lasten. Med fyra batterier á 4-5 mil stycket har man elassistans 15-20 mil. Utväxlingen är för stadsbruk så den har en bekväm pedalhastighet på runt 25-28 km/h på högsta växeln, fortare än så är svårt att trampa sig till men i nedförsbacke har jag hållit över 50 km/h och den känns stabil. Individuell fjädring ger god komfort och en vattensängsliknande känsla när man trampar runt med den, särskilt om man har lite last bak som agerar tröghet.
Tog hem ett par tusen äggkartonger förra året, en utmaning med lastsurrningen när det gäller formpressad kartong. Var ganska sidovindskänsligt också men kom hem med allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har flera konstiga hojar för transportbruk men denna är lämpligast för lång/stor last eftersom den har en helt öppen lastyta.
H Hallerudsbo skrev:
Hos våra byggvaruhus och brädgårdar är det standard med ett flertal sticksågar hängande till kundernas förfogande.H Hallerudsbo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 491 inlägg
Helt jäkla sjukt, min gamla pickis.
Den fastnade på polisens första övervakningsvideor 1989. Filmen visades i Trafikmagasinet då, så jäkla roligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland