@tompaah7503 det var en fräck cykel.
Är det hemmabygge?

P
R RoAd skrev:
Aha, då förstår jag. Har inte läst tråden på länge.

Men nej jag missförstod inte (eller skrev du fel?). Jag lastar ofta direkt på taket (med en filt mellan) och surrar i railsen om jag bara ska ha hem ett par reglar eller liknande (en stege hade jag också gjort så med även om det inte hänt ännu). Förstår fortfarande inte problemet. Railsen bör ju kunna ta krafterna, de är ju till för det. Riktiga spännband är förstås ett måste, inga taskiga
Problemet blir ju om man lägger en stege eller grenar eller valfritt att man har världens repigaste tak :P dvs man bryr sig inte så mycket om bilen. Dessa fall jag nämner har inget mellan lasten och lacken.

P
T tompaah7503 skrev:
Att lasten ska säkras så den tål minst lastvikten framåt struntade jag i häromdagen när jag med cykel tog hem takavvattning (Rheinzink för er Byggahusare) till en 26 meters länga på gården. Till slut är det ändå så att den regeln har med rörelseenergi att göra och med cykel håller man så låg hastighet så ser ingen mening med att säkra för enorma krafter i rörelseriktningen. Så alla surrningspoliser kan nu sätta ölen i halsen.

[bild]
Spännande fordon, är det en elcykel?

R
Rkarlsson skrev:
Problemet blir ju om man lägger en stege eller grenar eller valfritt att man har världens repigaste tak :p dvs man bryr sig inte så mycket om bilen. Dessa fall jag nämner har inget mellan lasten och lacken.
Ok, då är jag med och får jag föreslå att du är tydligare nästa gång. Med tanke på trådens ämne (skräckexempel) och hur du uttryckte dig så lät det som om du hade något mot det rent säkerhetsmässigt och jag funderade på om jag gjort något fel rent regelmässigt alla gånger jag kört hem något så.

Jag lägger som sagt en filt mellan last och tak eftersom jag har en relativt fräsch bil. Om jag inte hade haft det tror jag inte att jag brytt mig om det heller.

Korkat att spänna saker direkt mot taket. Hoppas det bucklar ner sig för dig.

• Arg
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
R
raveper raveper skrev:
Korkat att spänna saker direkt mot taket. Hoppas det bucklar ner sig för dig.
Varför är det korkat? Det är alltså enstaka reglar jag gjort så med, inte en pall tegel.

Och varför hoppas du att mitt tak ska "buckla ner sig"? Har jag gjort dig något?

• Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför är det korkat? Det är alltså enstaka reglar jag gjort så med, inte en pall tegel.

Och varför hoppas du att mitt tak ska "buckla ner sig"? Har jag gjort dig något?
Korkat vet jag inte om det är. Möjligen lite oförsiktigt. Borde ju vara mindre risk att skada taket genom att spänna på ett takräcke.

H
R RoAd skrev:

finns flera som lastar så.
Det visar att man inte bryr sig om sin bil alls.
Och bilen bara är se sak.
Bryr man sig om bilen något så är man rädd om den.
Min mening har inget på taket att göra då om man har otur kan reva både tak och kanske sidan av bilen när man lyfter upp.
Men om man måste ha saker på taket så bör man ha takräcke.

P
H Hallerudsbo skrev:
Min mening har inget på taket att göra då om man har otur kan reva både tak och kanske sidan av bilen när man lyfter upp.
Nåja, takräcke är riktigt smidigt. Och man har lätta saker på taket. Själv har jag cykel då det är helt åt helvete värdelöst att ha en cykel på kroken när man har med andra saker man måste komma åt lätt i bagaget. Och det finns självklart smidiga cykelhållare till krok som man välter, men de börjar på 3-4 tusen och uppåt medans cykelhållare till taket kostade 6-700 spänn från thule =)

Narren666
Mitt första bidrag i denna tråd!
Högst oklart varför han lastat som han gjort och tveksamt om den hjälper något :thinking:

• Tom släpvagn med en ensam spännrem fäst vid sidan på en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Narren666 Narren666 skrev:
Mitt första bidrag i denna tråd!
Högst oklart varför han lastat som han gjort och varför? :thinking:
Han hade inga öglor på flaket så han blev tvungen att lägga stenen för att ens kunna stänga nere lasten?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Om jag lastar en rulle taggtråd på biltaket så betyder det inte, att jag inte bryr mej om min bil. Det kanske betyder att jag inte bryr mej om hur min bil ser ut. Bilen i övrigt kanske är väldigt välskött, rent mekaniskt, och uppfyller mina krav på funktion: Att frakta mej o mina laster från punkt A till B, där inte repig lack eller buckligt tak försämrar bilens prestanda.
Jag håller med om att takräcke är bra, om inte annat för att det underlättar säkring av lasten.

• Gilla
jorblad
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Han hade inga öglor på flaket så han blev tvungen att lägga stenen för att ens kunna stänga nere lasten?
Det är nog så det är tänkt men vinkeln lär inte räcka till.

F fiskbuggaren skrev:
Det är nog så det är tänkt men vinkeln lär inte räcka till.
Jag tror att han ”skall bara....”:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.