Plåtslagaren har lagt en ränna mellan utbyggnaden och befintligt hus. Vad jag förstår ska bärläkten läggas emot plåtens kant så att den utvikta "vingen" kan vila på läkten. Upptäckte dock att kanten på rännan blivit för hög, vilket gör att det blir luft under vingen så att säga. Det ska ligga profilerad takplåt på läkten och den ska ju kunna gå ut en bit över rännan utan att kanten tar emot.

Ströläkten är 25x48 och bärläkten har jag tänkt ska vara 28x70. Sammanlagd höjd 53 mm. Skottrännans kant är däremot 75 mm hög, vilket ger ett glapp på 22 mm.

Vad gör jag nu? Jag vill inte ge mig på att försöka bocka till kanten på egen hand, då är jag rädd att det spricker upp i diverse tätningar som är gjorda i kantens nederdel.

En fundering jag har är att sätta 45 mm tjock bärläkt istället. Strö- plus bärläkt blir då 70 mm. Det ger en glipa på 5 mm upp till kanten vilket kanske är ok. Men då är frågan hur man fäster läkten säkert i taket så den inte blåser av. Det blir långa skruvar och ännu längre spik...

Jag är mycket nöjd med arbetet som plåtslagaren gjort annars, det är bara höjden på rännan som blev lite tokig. Det var helt och hållet jag som var otydlig när vi diskuterade det hela.

Men hur löser jag nu detta på bästa sätt? Alla tips är välkomna!

> Bump! <

Ring och fråga plåtslagaren, men tänker att den är 90 grader nu för att du lättare skall kunna montera läkt och sen viker du ner den över läkten

Tror inte det. Kanten är för styv för att vikas och den smalnar av vid takfoten där rännan lyfter en bit från taket (för att mynna ut i hängrännan). Kanten är helt enkelt för hög. Börjar inse att plåtis måste fixa detta, kan inte ha 45-50 mm bärläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.