32 163 läst ·
149 svar
32k läst
149 svar
Skotta ut snön på gatan
Bara han/hon inte försöker ploga huset.mats_o skrev:
Har sett ganska nyligen i tidningen en villavägg där 4 bilar försökte köra rakt genom.
Vilken upplevelse det måste vaa...
JAG skottar ut all snö från vår fastighet ut mot gatan trottoraren. Vi har ännu inte haft så mycket snö men det börjar bli en ganska stor samling. Som tyst protes mot kommunen som täpper igen samtliga infarter två gånger per röjning med världens vall.
Ni får göra som i Lars Molins film: "Midvinterduell". En riktigt bra film - rekomenderas..mats_o skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Midvinterduell
Det där riskerar att falla tillbaka på dig själv, då det är du som fastighetsägare som är skyldig att hålla trottoaren utanför din fastighet snöfri, inte kommunen. Det är ju de som ska använda trottoaren du straffar, inte kommunen.LAINE skrev:
Sedan beror det ju på hur ofta trottoaren används. I vårt villakvarter är den bara "skådebröd" och fyller inget egentligt syfte. Så här tycker jag det är ok om grannarna skottar upp sin snö där och jag har på vår sida ingen trottoar.
Som notering har det varit perfekt att med snöslunga sprida och förflytta snön över ett större område,
Som notering har det varit perfekt att med snöslunga sprida och förflytta snön över ett större område,
Motvalls käring har idag skottat upp snövallen på gräsmattan. Gillar inte att vägen är en meter smalare än vanligt redan nu, när nu plogbilen är så artig så att han varken vallar för uppfarter eller kör upp snön på gräsmattorna. Det är bra om man åtminstone kan passera en gående på gatan om än inte en felparkerad bil.
Precis, man får anpassa efter omständigheterna. Vi bor på en återvändsgränd och trots att trottoaren är välfylld och vall mot vår stenmur på andra sidan så möts lätt 2 bilar.Anna_H skrev:Motvalls käring har idag skottat upp snövallen på gräsmattan. Gillar inte att vägen är en meter smalare än vanligt redan nu, när nu plogbilen är så artig så att han varken vallar för uppfarter eller kör upp snön på gräsmattorna. Det är bra om man åtminstone kan passera en gående på gatan om än inte en felparkerad bil.
Så man måste se till hur man har det innan man tar livet av sig med att skotta rent en trottoar som
inte behövs när vintern är hård.
Hos oss gör röjarentreprenörerna tvärt om. De kör med 4WD-pickuper och små traktorer som har litet svårt att orka med när det har snöat ordentligt och blir mycket framför plogbladet. Så när de passerar en infart gör de asen en liten sväng in på den för att lämpa av överskottet. :@Tyresö skrev:
Du får väl anlägga gräsmatta på uppfarten, då måste du ju klippa för att komma åt pumpen. Det är dumt att byta ut ett vinnande argument.Tyresö skrev:
Har en "off tipic" fråga.... Om plogbilen har tryckt upp så mycket snö mot mitt staket att det knäkts och gått sönder, ska man skylla sig själv eller fins det ersättning att tillgå???
För länge sedan, när jag var student, åkte jag som sommarjobbare i en norrländsk kommun, runt och lagade staket som plogbilen hade haft sönder, med bladet eller genom att trycka dit snö. Kommunen betalade allt, staketägaren skadelös. Ska dock sägas att detta var innan allt lades ut på entreprenad, så det var alltså kommunens egna snöskottare som plogade sönder staketen och kommunen ersatte då också.Missionären skrev: