Grannen har fått för sig att han kan skjuta in snö på min tomt med snöslungan sin. Har grus och snö 2 meter in på min gräsmatta. Inte helt ok va?

Tyresö
prototypen skrev:
Att vår Nordiska vita snö ska ställa till det så.
[länk]

Protte

Hahaha, underbart inlägg!

Jag ska bli likadan när jag blir så gammal - synd bara att jag har 200 m till närmsta grannes uppfart. Men jag kan alltid puckla på någon kommunanställd snöskottare när jag blir gammal och bor på ett åldersdemens-boende.

Oj oj vad glad jag är att jag inte ser några grannar, bara granar :)

Bricco skrev:
Grannen har fått för sig att han kan skjuta in snö på min tomt med snöslungan sin. Har grus och snö 2 meter in på min gräsmatta. Inte helt ok va?
Nej, verkligen inte. Hade nåt liknande där vi bodde förut, en granne tyckte han kunde skyffla över på vår gräsmatta. Tyckte inte jag eftersom han hade grus o det smattrade i gräsklipparen, sa till och sen var det inget mer. Fast han gillade det nog inte.

Ta ett snack med honom, kanske han begriper att just grus o sten inte är så bra varken för gräsmatta eller klippare (eller grannsämjan?).

Kjell G

Jaha, då har man åter skuttar en meter breda snövallar från vägen in på gräsmattan. Får väl trösta sig med att vöriga grannar med staket, murar och buskage är glada att ha dem i behåll, men det är tråkigt när vägen som inte är bredare än två V70 från början blir drygt två meter smalare varje vinter.

Jag tycker synd om våran snöröjare vi har i vårat bostadsområde!
Han får oförtjänt mycket ovett av ett antal personer i området, troligen syslolösa pensionärer med för lite fritidsintressen...
Om han inte kör för fort, kör han för långsamt, bladet är nere för mycket, eller för litet etc etc
Killen gör enligt min mening ett toppen jobb, men vareviga år så är det samma personer som gnäller på honom.
Förra året var det visst även ett par som hade hotat honom med stryk, helt otroligt vilka människor det finns...
Det har även varit ett par som ansåg att han skulle gå ur traktorn och skotta bort vallen som blir framför garegeportarna i längan... Visst säkert inga problem för honom att göra, men hur stor är chansen att vi andra vill vara med och betala för det!?!?!

Dock har jag en annan undran, varför måste dom lägga upp dessa stora vallar vid utfarter och övergångsställen, NÄR det finns möjlighet och plats att lägga det på andra sidan???
Det finns ju inte en chans att se vad som döljer sig bakom vallen...
Är livrädd att köra på både bilar eller fotgängare...
Det finns väl regler emot skymd sikt när det gäller häckar, gäller inte detta snövallar??

naresjo

Det är olagligt att lägga snön framför andras uppfarter eller brevlådor. Det har Högsta Domstolen slagit fast. Och Sveriges Lag ligger över Kommunens.

Kamilenski, nu hänger jag inte med...
Min fråga vad gällande utfarter var tex i stan, när man ska in på huvudled etc.
Jag har inte nämnt några uppfarter eller brevlådor, men jag kanske var otydlig i min frågeställning
(Vore inte försa gången heheh)

Jag tänkte mest på #141 "framför garageportarna". Och nämnde att samma gäller postlådor.
Det är olagligt.
Det med utfarter och korsningar m.m. är en annan sak.;)

Hände en skön grej hos oss idag: Vid trettontiden kommer det förbi en bil och grusade gatan. Toppen. Om det inte varit så att att gatan är täckt med 1dm modd... Hade hellre sett att de plogat än blandat upp modden med vassa stenflisor, ser inte riktigt poängen med det.

naresjo skrev:
Dock har jag en annan undran, varför måste dom lägga upp dessa stora vallar vid utfarter och övergångsställen, NÄR det finns möjlighet och plats att lägga det på andra sidan???
Det finns ju inte en chans att se vad som döljer sig bakom vallen...
Är livrädd att köra på både bilar eller fotgängare...
Det finns väl regler emot skymd sikt när det gäller häckar, gäller inte detta snövallar??
Rimligtvis gäller det snövallar liksom häckar att det inte får skymma sikten. Därför kör man här extravarv och kapar toppen på högar/vallar.
Men det stora problemet är nog att man inte riktigt tar snön på allvar hos stadsplanerarna. Speciellt inte i villaområden där man försöker få ut så mycket tomtmark som möjligt "här har ju inte snöat på flera år" och så finns det inte med i tankarna att utrymmet du nämner behövs.

Sen ser jag på mig själv, när första snön kommer så skyfflar jag den en halvmeter upp på gräsmattan istället för att köra ut längre. Använder man en snösläde så kan man ju både köra ut och sedan upp på vallar o tippa bakom. "Här har ju inte snöat på flera år" :P

Kjell G

Ellagård skrev:
Hände en skön grej hos oss idag: Vid trettontiden kommer det förbi en bil och grusade gatan. Toppen. Om det inte varit så att att gatan är täckt med 1dm modd... Hade hellre sett att de plogat än blandat upp modden med vassa stenflisor, ser inte riktigt poängen med det.
Så gjorde dom förra året på gatan där svärföräldrarna bor, grusade på förmiddagen och skottade på kvällen! :O

bernstig skrev:
Så gjorde dom förra året på gatan där svärföräldrarna bor, grusade på förmiddagen och skottade på kvällen! :O
Olika entrepenörer? "den vänstra handen vet inte vad den högra gör"

Men samtidigt bra att nånting görs! :)

Kjell G

Kommunen grusade och den lokala bonden kom och skottade.

Grrr!
Nu har "gubben" tre hus bort gjor som förra året: skottat ut ALL sin snö över gatan, inte bara plogvallen alltså. Går knappt att köra. Motiveringen: "Gräsmattan blir ju förstörd om jag lägger snön där".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.