32 163 läst ·
149 svar
32k läst
149 svar
Skotta ut snön på gatan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
RIKTIGA män skottar snö i skjortärmarna (sittandes i en traktor med värme)
Villa fjantarna får väl hålla på med sina snöfjuttare (och se ut som nordpolsfarare).
Nu var jag elak, Protte
Villa fjantarna får väl hålla på med sina snöfjuttare (och se ut som nordpolsfarare).
Nu var jag elak, Protte
Intressant tråd! Vi har vårt nybyggda hus på en skafttomt med en 3 meter bred grusväg som tyvärr är hela 60 meter lång... Lagom kul att skotta förra året (oavsett vad norrläningarna säger så VAR det vansinnigt mycket snö förra vintern och även våra vänner norrifrån blev överraskade över hur vitt hela stor-Stockholm var). Varje morgon och varje kväll skottade vi...
Ett tag funderade vi på att asfaltera, för då blir det lättare att skotta. Ett tag fundererade vi på elslingor, eller snöslunga eller bandvagn eller en egen traktor
Man blir ju desperat!
Och tillråga på allt så var det just som trådstartaren frågade om: kommunens plog plöjde upp en enorm snövall vid infarten från vägen - den var isig och jävlig - och det skjutsade jag bara rakt ut i vägen i ren protest.
Vår skafttomt lutar en aningens aning (typ 1 grad?) men bilen pallar sig i alla fall inte upp på stora vägen. Stor familjebuss med framhjulsdrift. Vi fick sätta på snökedjor för att slippa stå och spinna på gårdsplanen. Snacka om att jag skämdes! Det är ju inte direkt FJÄLLEN!!! Nej, nästa bil ska ha fyrhjulsdrift - något annat är inte att tänka på.
Ett tag funderade vi på att asfaltera, för då blir det lättare att skotta. Ett tag fundererade vi på elslingor, eller snöslunga eller bandvagn eller en egen traktor
Och tillråga på allt så var det just som trådstartaren frågade om: kommunens plog plöjde upp en enorm snövall vid infarten från vägen - den var isig och jävlig - och det skjutsade jag bara rakt ut i vägen i ren protest.
Vår skafttomt lutar en aningens aning (typ 1 grad?) men bilen pallar sig i alla fall inte upp på stora vägen. Stor familjebuss med framhjulsdrift. Vi fick sätta på snökedjor för att slippa stå och spinna på gårdsplanen. Snacka om att jag skämdes! Det är ju inte direkt FJÄLLEN!!! Nej, nästa bil ska ha fyrhjulsdrift - något annat är inte att tänka på.
Redigerat:
En annan ställde en fråga som är av intresse, men han fick inget svar av någon, så är det någon som vet svaret på denna fråga.....
-Men har kommunen rätt att trycka upp snön från gatan (deras fastighet) på min fastighet då (uppfarten)? Och över häckar (den är ej uppväx heltt) ca 1-1,5 m in på tomten?
Så gör nissarna hos oss, därav frågan.....
-Men har kommunen rätt att trycka upp snön från gatan (deras fastighet) på min fastighet då (uppfarten)? Och över häckar (den är ej uppväx heltt) ca 1-1,5 m in på tomten?
Kommunen har ingen rätt att göra det. Du kan klaga. Har du tur, skickar de en bil/snöröjare och ordnar det. Annars är det bara att vänta.Villan32 skrev:En annan ställde en fråga som är av intresse, men han fick inget svar av någon, så är det någon som vet svaret på denna fråga.....
Jag lärde mig i vintras att stå utanför uppfarten med egen el slunga och pekade mot min uppfart (helger) så att de fick ej lämna snön mot mitt garage. Det räckte för min del med jobb på egna tomten. Klaga och skicka fakturan på häcken till de. Problemmet är att oftast köper kommunen jobbet. Vem ska man jaga då?
Prova.
Förra året så fick de komma hit på våren och återställa tomten efter att varit inne med plogbladet på flera ställen, men plantorna verkade inte trivas direkt efter den mängd snö som varit över dem. I år har vi satt ut pinnar så de kanske fattar piken
.......
Sen så anser jag att den mängd av sand som ligger kvar i häck och gräsmatta inte är så bra... Man kan ju alltid hoppas att det inte blir samma mängd som förra året.
Vi kontaktade bara kommunen och sa vad som hade hänt. Men då kan man ju tala om för de som plogar när man får tag på dem i vinter att INTE lägga in snön, om de inte känner för att komma och skotta ut den igen och få motion...
Tack för svaret.
Sen så anser jag att den mängd av sand som ligger kvar i häck och gräsmatta inte är så bra... Man kan ju alltid hoppas att det inte blir samma mängd som förra året.
Vi kontaktade bara kommunen och sa vad som hade hänt. Men då kan man ju tala om för de som plogar när man får tag på dem i vinter att INTE lägga in snön, om de inte känner för att komma och skotta ut den igen och få motion...
Tack för svaret.
Det gör det visst, men det kräver en plog som kan ställa om bkladet under drift. Förr fick vi alltid massor med snö på uppfarten, men föra vintern hade de bytt.Josth skrev:
Vad gäller ursrpungsfrågan så kan man ju inte slänga ut snön på det viset så här års, men till våren när solen ligger på går det ju bra, då brukar vi roa oss med det på helgerna, alla här på gatan.
Man får inte heller slänga ut sin snövall på gatan, tvärtom har man som husägare ansvar för att hålla borta snön på den eventuella trottoaren utanför sin tomt. Det blir till att lägga upp den på den egna tomten eller köra bort den. Var snö får dumpas är ju lite klurigt, har man sjötomt får man lägga ut den i vattnet/ åp isen, om det inte är en knalle framför huset som gör att smältvattnet skulle ha runnit åt andra hållet om man inte hade skottat bort snön.
Att surt konstatera att kommunen minsann inte har rätt att ploga för min infart och dessutom få grannar och andra surgubbar med sig på tilltaget är ett bra sätt att höja kommunalskatten. Vill vi verkligen att våra skattepengar ska gå till en kader med kommunalarbetare som skottar snö? Själv ser jag hellre ett par lärare till i skolan och nån vårdare extra på äldreboendet.
Det var nån granne som fick en häck förstörd i vintras med de extrema snömängderna och ville bråka om det, men han fick ingen med sig. Jag och grannen mittemot mig höll efter våra snövallar och skottade själva in snön längre in på tomten. Inga skador.
Det är ju rimligt att kräva att en normal passage bibehålls på gatan tycker jag.
Redigerat:
Var 3:e dag i Skåne? Låter väldigt ofta och mycket - och dyrt! Jag funderar också på elslinga - smal gång fram till brevlådan (undviker använda bilen dagligen när det är snö) eftersom jag idiotiskt nog har satt hög häck längs carportsinfarten vilket gör att jag i värsta fall måste slänga snön över häcken in i trädgården. Men det blir ju snyggt under sommarmånaderna d^_^b. Räknar krasst med att det inte blir Skånevintrar regelmässigt som förra säsongen - även om den första snön kom idag.kamilenski skrev:
Vad lägger du under slingorna? Kan man lägga något som innebär att elvärmen inte kryper neråt utan uppåt?
Det är lite lättare att se skillnad på snöfärgen i Umeå - här i Tyresö är snöfärgen blå, både på min tomt och ute på vägen. Den enda färgskillnaden man vet finns, det är färgen på ersättningen till dom plogbilsförare som gör en avstickare på sin plogrunda - givetvis är ju färgen då svart.prototypen skrev:
Trots det, så kallar plogbilsförarna snön, för: "Det vita guldet" - tror inte "guldet" är helt vitt.
Vi ska inte ha nåt under. Ska vi värma, vill vi att det ska gå ner i jorden lite.yonna skrev:Var 3:e dag i Skåne? Låter väldigt ofta och mycket - och dyrt! Jag funderar också på elslinga - smal gång fram till brevlådan (undviker använda bilen dagligen när det är snö) eftersom jag idiotiskt nog har satt hög häck längs carportsinfarten vilket gör att jag i värsta fall måste slänga snön över häcken in i trädgården. Men det blir ju snyggt under sommarmånaderna d^_^b. Räknar krasst med att det inte blir Skånevintrar regelmässigt som förra säsongen - även om den första snön kom idag.
Vad lägger du under slingorna? Kan man lägga något som innebär att elvärmen inte kryper neråt utan uppåt?
3 dagar räknade vi med bara ifall (det var inte jag som räknade).
Här kan du läsa mer
http://www.uponornordic.com/arkiv/H...mesystem/flik_4_12_meltawayhandbok_021217.pdf
Det tråkiga är att här i Stockholm så kan dom inte ploga. Dom som kör maskinerna vet inte hur man gör. Så om du kastar ut snön i gatan så får grannen din snö. Man blir förvånad över hur kassa dom är på att styra bladet framför sin maskin. Det är ju så enkelt att ställa bladet rakt när man passerar en uppfart/utfart för att sedan vinkla bladet så att snön glider åt sidan och bildar en vall mot diken eller räsmattor eller liknande efter att man passerat uppfart eller utfart från en tomt med plogen, men så tänker dom inte. Dom vill bara stöka över sitt arbetspass så dom kan åka till nästa jobb med sin maskin.
Jag bor så till att jag tvingas stå och skotta bort snö från en hel gatukorsning bara för att han som kör plogen inte fattar hur man kan vinkla bladet så snön hamnar före och efter min utfart från huset. :@ Det blir så mycket snö att bara vallen vid utfarten tar en timme extra att skotta bort.
Jag kommer ursprunligen från Dalarna och vet att det går
Å andra sidan så behöver jag den motionen.....men inte när man har bråttom.
Jag bor så till att jag tvingas stå och skotta bort snö från en hel gatukorsning bara för att han som kör plogen inte fattar hur man kan vinkla bladet så snön hamnar före och efter min utfart från huset. :@ Det blir så mycket snö att bara vallen vid utfarten tar en timme extra att skotta bort.
Jag kommer ursprunligen från Dalarna och vet att det går