Fattar inte att folk gnäller varenda vinter på att plogbilen skottar upp vallar! Var f-n ska de göra av snön då? Sen kan man naturligtvis vinkla bladet vid varje uppfart osv, men det är ju också en fråga om vad de får betalt för. Det tar extra tid och får de inte betalt för att göra det så är det väl inte så konstigt om de inte gör det. Är nog inte så kul att sitta i en plogbil nätterna igenom bara för att hålla vägarna rena från snö...och sen bara få en massa gnäll som tack.

Tompa74, om man gör sitt jobb ska man väl vara nöjd med att få lön?

Nerre skrev:
Nee. Han vill alla ska vara tacksamma och klappa han på axeln. :O

Om det är Du Tompa74 som skottar framför mitt, tänk på att jag kanske placerar en hjullastare där! :D

Nerre skrev:
Nu är det ju oftast kontrakterade entreprenörer som får ett visst antal öre per meter skottad gata. Dvs fast pris.
Tror inte de är intresserade att skotta mer än de får betalt för.

Det är klart att man inte ska gnälla - för mycket. Särskilt när det är exceptionella vintrar. Men onekligen finns det entrepenörer som samlar ihop rejält i ladorna vintrar som de två senaste. Förhoppningsvis gör de ett bra jobb så de får förnyat förtroende framöver.

En entrepenör i området missade konsekvent två gång- och cykelbanor. Jo, området är hyfsat nytt men har ändå varit bebott i fem år, kommunen hävdar att de prioriterar gcb (åtminstone svarar de mekaniskt så varje gång man frågar när de kommer och kör av gatan).

Då ringer, mailar och tjatar gnällgubben. Det funkade med gcb ett tillfälle, nästa gång med den andra. Sista snöfallet hände inget, före jul och allt. Men bossen på kommunverkstaden lovade TRE gånger, olika tillfällen, att det skulle plogas av innan jul. ICKE. :@

Efter helgen kom personal ut, ringde tydligen efterbåde plog och grävare. Ett samtal senare fick jag reda på att det i deras ögon "sett för dj*t ut". Nu borde det bli bättre framöver? Fick en förklaring som gick ut på att entrepenören inte hade lämpligt fordon för de smala gcb men kan inte se att det är nån ursäkt. Betalt har han säkert fått iaf, de har ju nån form av kontrakt?

Nu har vi haft töväder under nyår, det är glashalt. Kommunen tar sitt ansvar och halkbekämpar - utom på dessa två ställen! :O

Så istället för att hjälpa gångtrafikanter har man utsatt de för fara, det var förstås inte halkigt innan röjningen.:(

Kanske dags att knipa igen :rolleyes:

Kjell G

AndersS skrev:
Kommunen beslutar att nyttja gångbana/trottoar för snöupplägg och den behöver inte skottas eller sandas.
För att förtydliga. Man plogar upp all snö från vägbanan på ena sidan vägen (där det oftast är trottoar eller liknande) och håller bara en sida av vägen plogad utöver vägbanan, för att ha någonstans att göra av snön som plogas upp.

verktygsgurun skrev:
Nu är det ju oftast kontrakterade entreprenörer som får ett visst antal öre per meter skottad gata. Dvs fast pris.
Tror inte de är intresserade att skotta mer än de får betalt för.
Nej, herregud, att de skulle göra ett bra jobb istället för bara minimum, det vore ju verkligen att förvänta sig något orimligt. Klart man bara gör det absoluta minimumet om man nu valt att jobba med snöröjning och ha jour och allt... :rolleyes:

Nerre skrev:
Ja, det ska man...OM man får betalt för det folk kräver! Det beror ju helt på vad kommunen har beställt. Har de beställt plogning utan vallar framför infarter så får de väl det, men då kostar det väl extra kan man ju anta. Därför kanske inte kommunen har beställt den "extra" tjänsten. Men jag vet inte...håller inte på med snöröjning så jag vet inte hur kontrakten ser ut.

Och Kamilenski: Han kanske inte förväntar sig en klapp på axeln, men lite uppskattning är väl inte fel. Jag vet ju att jag blir glad om någon uppskattar det jag gör. Man blir inte munter av gnäll när man bara gör exakt vad man blivit tillsagd att göra. Om nu så är fallet vill säga :-)

timmelstad skrev:
Nej, herregud, att de skulle göra ett bra jobb istället för bara minimum, det vore ju verkligen att förvänta sig något orimligt. Klart man bara gör det absoluta minimumet om man nu valt att jobba med snöröjning och ha jour och allt... :rolleyes:
Tänk på att de får stå ut med alla människor som kommer ut och står och viftar och försöker stoppa plogbilen för att fråga om de kan ta deras infart mot ett halvkilo kaffe eller nåt liknande eller folk som blir förbannade på att de har plogat in bilen när de själva har parkerat bilen på gatan. Tror inte de har tid och stanna o snacka med varannan villaägare som tycker ditten o datten...De gör det de får betalt för helt enkelt, klaga får man sen göra hos kommunen !

Mvh Snickaren o inte snöröjaren.

verktygsgurun skrev:
Tänk på att de får stå ut med alla människor som kommer ut och står och viftar och försöker stoppa plogbilen för att fråga om de kan ta deras infart mot ett halvkilo kaffe eller nåt liknande eller folk som blir förbannade på att de har plogat in bilen när de själva har parkerat bilen på gatan. Tror inte de har tid och stanna o snacka med varannan villaägare som tycker ditten o datten...De gör det de får betalt för helt enkelt, klaga får man sen göra hos kommunen !

Mvh Snickaren o inte snöröjaren.
Nu ska vi inte sila mygg och släppa igenom kameler, men inte fan är det en nyhet för någon förare av plogbil som inte är född igår, (men det kanske finns gott om såna, vad vet jag?) att individer med uppfarter inte uppskattar att få de igenplogade.

"Gör vad de får betalt för". Jag ber att återigen få hänvisa till min tidigare kommentar. Det är lite som argumentering med 7-åringar hela det här tycker jag. "Det är ingen som har sagt att det inte ska plogas upp vallar framför infarter, så då behöver vi inte göra det". Det står väl inte i uppdraget från kommunen att snöröjare ska bete sig som rövhål heller, men det verkar inte vara något problem...

timmelstad skrev:
Nu ska vi inte sila mygg och släppa igenom kameler, men inte fan är det en nyhet för någon förare av plogbil som inte är född igår, (men det kanske finns gott om såna, vad vet jag?) att individer med uppfarter inte uppskattar att få de igenplogade.

"Gör vad de får betalt för". Jag ber att återigen få hänvisa till min tidigare kommentar. Det är lite som argumentering med 7-åringar hela det här tycker jag. "Det är ingen som har sagt att det inte ska plogas upp vallar framför infarter, så då behöver vi inte göra det". Det står väl inte i uppdraget från kommunen att snöröjare ska bete sig som rövhål heller, men det verkar inte vara något problem...
Men om det tar längre tid att ploga utan vallar framför uppfarterna så tacka fan för att de inte gör det då om de inte får betalt för det. De sitter kanske och snöröjer en hel dag eller natt och kör förbi hundratals villor.

Du stannar väl inte kvar på jobbet en timme extra varje kväll utan att få betalt...eller?

Tompa74

Skulle du i 2 timmar skotta framför uppfarten och sen när du ska köra iväg möta en 70cm vall 2 m in , skulle du fan taga mig bli förbannay!!!

Du har ett viktig möte men pga en idiot måste du in i huset, kasta kostymen med slipsen, hoppa in i stövlarna och börja om?

Det vill jag se! Hur glad du blir....

kamilenski skrev:
Tompa74

Skulle du i 2 timmar skotta framför uppfarten och sen när du ska köra iväg möta en 70cm vall 2 m in , skulle du fan taga mig bli förbannay!!!

Du har ett viktig möte men pga en idiot måste du in i huset, kasta kostymen med slipsen, hoppa in i stövlarna och börja om?

Det vill jag se! Hur glad du blir....
Jag hade väl också blivit sur, men då får man ju klaga hos kommunen. Den som kör snöröjningen gör väl vad den blivit beordrad att göra. Som jag sa tidigare så hade iallafall inte jag jobbat extra varenda dag utan att få betalt för det.

Men visst, tar det inte längre tid för dem att vinkla plogen så tycker jag också att det är korkat av dem att köra upp vallar. Dessutom förstår jag inte vad vallen gör två meter in på din tomt? Här blir en vall precis vid tomtgräns.

Tompa74 skrev:
Men om det tar längre tid att ploga utan vallar framför uppfarterna så tacka fan för att de inte gör det då om de inte får betalt för det. De sitter kanske och snöröjer en hel dag eller natt och kör förbi hundratals villor.

Du stannar väl inte kvar på jobbet en timme extra varje kväll utan att få betalt...eller?
Men de har förstås all rätt i världen att beklaga sig allt de kan över alla idioter till villaägare och andra som klagar över hur de utför sitt jobb :rolleyes:

timmelstad skrev:
Men de har förstås all rätt i världen att beklaga sig allt de kan över alla idioter till villaägare och andra som klagar över hur de utför sitt jobb :rolleyes:
Gör dom det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.