Paul-Staffanstorp
Ha ha ha

Kan bara skratta åt denna tråden och inlägg 47 & 48 framförallt...

Jag äger iaf en snöslunga som införskaffades förra vintern för jag inte vill skotta snö och helt plötsligt blev det mycket roligare att gå ut i snön...

Köpte en mellanvariant på Hornbach för 6-7000:- som är helt kanon till min uppfart och lite utanför på gatan så jag slipper få in en massa nytt när de plogar gatan eftersom de alltid gör det efter att jag fixat min uppfart.

Paul-Staffanstorp: hur mycket snö klarar den slungan?
Här hemma har vi just nu 60-80 cm på vår 45m långa uppfart :O

Det hade ju såklart inte varit så mycket om vi hade hållt efter det med en slunga, men att skotta för hand är uteslutet.

BiFuel skrev:

Det hade ju såklart inte varit så mycket om vi hade hållt efter det med en slunga, men att skotta för hand är uteslutet.
Tänk på att Paul bor i Afrika (Skåne). Här nere har vi nästan inget snö!

Man kan köpa en noname slunga på Bauhaus för 2500 kr som tar nästan 30cm år gången. Det betyder att man skulle kunna fixa 80cm genom att föra den några gånger. I vintras har jag tagit 70 cm med en liten elektriskt. 3-4 gånger fram o tillbaka. Det var jobbigt men det går. Köper man en tung slunga blir det problematiskt.

Flytta till oss i Afrika :wow:

Tyresö
kamilenski skrev:
Tänk på att Paul bor i Afrika (Skåne). Här nere har vi nästan inget snö!

Man kan köpa en noname slunga på Bauhaus för 2500 kr som tar nästan 30cm år gången. Det betyder att man skulle kunna fixa 80cm genom att föra den några gånger. I vintras har jag tagit 70 cm med en liten elektriskt. 3-4 gånger fram o tillbaka. Det var jobbigt men det går. Köper man en tung slunga blir det problematiskt.

Flytta till oss i Afrika :wow:

Tvärtom, En tung slunga har både fram och backväxel och är självdrivande i valfri hastighet. Min slunga är även utrustad med diffspärrar som man reglerar med pekfingrarna för att man ska kunna låsa innerhjulet åt det hållet man ska svänga.
Värme i handtagen, elstart och arbetsbelysning.

Det är bara motivlackering, kromade fälgar och högblankt rostfritt avgasrör som fattas....

Tyresö

Jag tror dig. 10 växlar fram och 5 back.

Men priset?

Uppåt landet behövs en sån. Men inte här nere. Kanske om 20 år när snön ska komma mer regelbundet. Numera behövs det snökanoner för att motivera inköp av så tunga verktyg :)

Tyresö
Helt snöfritt är det inte i Skåne - för när det väl snöar.......då vräker det verkligen ner. Men oftast så är det väl bara att vänta några dagar tills det töar upp.

Priset på min snöslunga hade inte så stor betydelse eftersom jag kunde köpa den genom mitt företag - revisorn och skatteverket såg det som ett rimligt skäl att jag måste kunna skotta fram betongpumpen på uppfarten.
Men jag hade aldrig lagt så mycket pengar på en snöslunga om det var för skattade pengar, det är därför jag under flera år hållt på med hur jag ska lösa det med en åkgräsklippare. Blir svårt att motivera skatteverket att godkänna ett sånt inköp i betongbranschen.

Redigerat:
En fördel med en snöslunga som jag ser det är att man inte skottar ut snövallen utan kan spruta ut den delvis över gatan i ett tunt lagert och det gäller bara det som då ligger i vall vid infarten. Så har vi tänkt göra med den nya slungan.
Och sedan plattar vi till en fin vit körbana på vår återvändsgränd med bilarna där barnen kan åka spark, men, men, finns sparken kvar längre;)

Paul-Staffanstorp
BiFuel skrev:

Som flera redan nämnt så räcker den iaf till för oss här nere i Skåneland men hade jag bott högre upp i landet hade jag nog satsat på en liknande den Tyresö beskriver för den jag har är ganska tung att hantera då den inte har backväxel m.m

Vi hade väl som mest en halvmeter jämnt täcke på uppfarten i fjor och det tog den utan problem och den hade nog tagit mer också men man får ju köra ett par ggr fram och tillbaka.
Sen har det stor betydelse hur blöt snön är för är det riktig blötsnö så satte den ganska lätt igen sig i utkastaren så man fick stanna och rensa den...

Dock är den fan så mycket bättre än en snöskyffel... d^_^b

Tyresö
Paul-Staffanstorp skrev:
Dock är den fan så mycket bättre än en snöskyffel... d^_^b

Hahaha, Allt som har med snöslunga att göra är bättre än snöskyffel !

Tyresö skrev:
Hahaha, Allt som har med snöslunga att göra är bättre än snöskyffel !
Det bästa vare en STARK hustru med snöslunga ;)

/hoppas hon läser inte byggahusforum :blushing:

Tyresö
Jo, men det gör hon väl? Var det inte hon som heter "PaulStaffanstorp" hahaha?

Tyresö
Den här vintern slipper vi den förra snöröjaren som la upp en snövall framför uppfarten - det hade väl blivit tillräckligt mycket klagomål förra vintern.

Han som sköter snöröjningen nu, viker in ena bladhalvan precis vid varje uppfart, för att sen vika ut det efter uppfarten - inga snövallar framför uppfarten och alla är nöjda och glada.

Samma sak för mig. Han kanske såg att jag tittade när han åkte förbi våran uppfart, men det sparade mig en timme iallafall:)

"vår" snöröjare är omdöpt till brevlådemördaren, han har lite svårt att lära sig var han har vingen. Brevlådor, plogkäppar, slänter och även ett reningsverk har han tförsökt ploga undan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.