Tyresö
BiFuel: Den kampen vinner man med en rejäl snöslunga.....

Grejen är att det blir så halt att man ändå inte tar sig upp. Räcker nästan med frost för att man ska få problem trots dubbdäck. 4-hjulsdrift vore kanske nåt.

Tyresö
Har du en så brant uppfart, då är det bara att sanda med någon finkornig krossprodukt, som gäller - efter att du kört med snöslungan....

Sluta nu!!! Jag blir ju sugen på en snöslunga!! :D
Särskilt som jag skaffade mig en förslitningsskada av snöskottningen förra året...

Hur långt kommer man med en sån där billig sak för runt 4000?

Tyresö
Bor du i Jönköping, så räcker det inte så långt. Jag lastade/lossade otroligt många gånger i Torsviks industriområde när jag körde trailerdragare, så jag vet vilka rejäla snömängder ni har varje vinter. Du måste i alla fall minst ha en 2-stegsslunga. Kolla på www.blocket.se om det finns någon kvar - troligtvis inte. Men för 10.000 kr bör du hitta någon 2-stegsslunga.

Förra vintern klarade jag mig (knappt) med den lilla elektriska slungan från Jula för 995kr.
Ca 200 kvm uppfart + entren.
Men det var jobbigt att putta på...

Bauhaus har billiga som tar 28cm.

Jag har snackat med en granne om att gå ihop 2-3 stycken om en snöslunga, så då är det nog bäst att satsa på en rejälare sak.

Tyresö
Det är en riktigt bra lösning, då kan jag rekomendera en 2-stegs Husqvarna-slunga. Till brytpinnar i matarskruven, använder jag vanliga billiga 5 mm-bultar men en nyloc-mutter - istället för att köpa dom svindyra originalbrytpinnarna.

Har också värme i plattgången och det behövs inte så många dagar per år och när det tinat och torkat kan man stänga av till efter nästa snö + tö + frysa igen då slår man på igen. 1300 W i ett dygn, som en liten kupevärmare kan inte bli mer än 250 spänn på en vinter.

Protte

Snart kommer ngn skriva att "riktiga karlar kör snöslunga. El till messar" :D

Tyresö
Riktiga män kör snöslunga - scoutflickor har el-slingor!

där kom den! =D

Hahaq(;^;)p

Tyresö
Allvarligt talat, så är det så här: När man har en snöslunga, då längtar man till nästa snöfall, då vill man att det ska snöa hela tiden - har man el-slukande värmeslingor, då får man ångest för nästa elräkning, varje gång det snöar.....

Det blir nog både och.
I vintras spenderade jag mycket tid med grannarna. Skitsnack... Skottandet som tar normalt 30 min, varade i 3 timmar. Tills grannens man hämtade henne.:)
Har mycket trevliga grannar. Det blir tråkigt att lämna gatan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.