• Halvfärdig utomhus vedugn av tegelstenar utan skorstensrör på en stenlagd uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt att ha röret i mitten av kupolen?

Jag köpte rör på Bauhaus, de största där är 150 mm och det är i minsta laget.. Kan ryka lite bredvid när röret och ugnen är kall.. Ska dock börja med att förlänga det med en meter och se om det gör det bättre...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tänkt att ha röret i mitten av kupolen?

Jag köpte rör på Bauhaus, de största där är 150 mm och det är i minsta laget.. Kan ryka lite bredvid när röret och ugnen är kall.. Ska dock börja med att förlänga det med en meter och se om det gör det bättre...
Blir främre delen av mitten. Jag tänkte att 15cm diameter borde räcka gott och kanske Max 50cm långt.

Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Blir främre delen av mitten. Jag tänkte att 15cm diameter borde räcka gott och kanske Max 50cm långt.
Rita upp ugnen i genomskärning vertikalt på längden, kupolen bör vara högre än stället där rökröret börjar, ungefär 2 tredjedelar... har du rökröret högst i kupolen kommer värmen gå ut för fort, och du kommer göra slut på betydligt mer ved än nödvändigt ...

Fördelen med de vanliga rökrören som finns på bla. Bauhaus är att de enkelt går att förlänga ...

• Schematisk teckning av en ugn i genomskärning med betonad kupolhöjd och rökrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.