Hej,

Är på g att som så många andra bygga en pizzaugn mha. 85cm pilatesboll och behöver lite kloka inspel.

1. Planerar att köpa perlit så det räcker till ett 7cm tjockt lager (hydrofob perlit, så det klarar frost, källa: https://norrlandseko.se/skillnaden-mellan-perlite-och-perlite/) och nu undrar jag vilket bruk jag ska blanda med. Vad jag förstår så klarar inte vanlig portlandcement den här typen av höga temperaturer över lång tid utan att gå sönder, och det vill jag ju helst undvika. Samtidigt så vill jag ha skaplig hållfasthet, vilket eldfast bruk (exv: https://shorturl.at/TLfff) inte verkar ha på samma sätt. Vad borde jag blanda med? Många olika bud online och i guider. Det finns också eldfast cement, exempelvis den här som verkar hålla bättre: https://shorturl.at/4WHjM. Tankar?

2. Jag planerar sedan att isolera kupolen med ca 5 cm stenull, för att slutligen lägga på ett par cm putsbruk på hönsnät. Vad jag förstått från flera så rekommenderas egentligen keramisk isolering istället för stenull till detta. Det är dock dyrare. Jag har läst mig till att stenullen i sig inte skadas av högre temperaturer, men att bindemedlet bryts ner vid 200-250 grader, över tid. Jag kommer ju dock mura in stenullen så jag begriper inte riktigt vilken inverkan detta får på stenullens isoleringsförbåga? Riskeras något annat? Är inte kunnig i området.

Tacksam för vägledning.
 
Toppen, tack!

Bra forum. Kommer köra på homebrew som innerlager. Men, vad översätts "fire clay" till på svenska?

Sen läser jag mig till att ett lager perlit blandat med vanlig cement utanpå homebrewlagret borde funka som isolering, då värmen stannar mestadels i homebrewlagret och därmed inte bör stiga upp till 300 där vanlig cement fallerar. Några åsikter om hur tjockt homebrewlagret bör vara för att detta ska funka? Eller är jag fel ute? Det vore ju trevligt att slippa köpa aluminatbruk som kostar skjortan till perlitlagret.
 
  • Gilla
sillan
  • Laddar…
Låter rimligt, med förbehåll för att jag byggt vedugn med eldfast sten..

Tjockleken är alltid en avvägning mellan värmehållande förmåga och vedförbrukning... Ju mer massa att värma upp, desto längre tid tar det.

Ska du bara baka napolitansk pizza behövs relativt liten massa eftersom du ändå måste elda för att hålla temperaturen.. ska du baka bröd behövs mer massa... Du kan göra pizza med mycket massa, men bröd blir svårt med lite...
 
N naaaf skrev:
Toppen, tack!

Bra forum. Kommer köra på homebrew som innerlager. Men, vad översätts "fire clay" till på svenska?

Sen läser jag mig till att ett lager perlit blandat med vanlig cement utanpå homebrewlagret borde funka som isolering, då värmen stannar mestadels i homebrewlagret och därmed inte bör stiga upp till 300 där vanlig cement fallerar. Några åsikter om hur tjockt homebrewlagret bör vara för att detta ska funka? Eller är jag fel ute? Det vore ju trevligt att slippa köpa aluminatbruk som kostar skjortan till perlitlagret.
Hej!

Lite sen på bollen här. Har du byggt din ugn eller blir det ett projekt för 2026?

Jag byggde själv en ugn 2023 ungefär enligt dina idéer, dock på sandkärna istället för pilatesboll. ~60 mm homebrew, ~60 mm stenull och 10-20 mm puts. Har du frågor så kör på, men har du redan byggt så är det ju ingen vits. 😀
 
  • Utomhusbyggd stenugn under konstruktion med ett trätäcklock ovanpå cementbas och lämningar av byggmaterial runt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedeldad ugn av lera och stenull med skorsten, byggd i trädgårdsmiljö, med tegelbas och termometer på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugn under konstruktion med valv av betong, isolerad med nät och puts, placerad utomhus på stenbas med verktyg bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusbild av en hembyggd ugn med runda former och rustikt utseende, omgiven av växter och ett tält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus vedugn i lera med termometer och tegeltak, byggd på en cementbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord lerugn med termometer och skorsten, byggd på sandgrund. Ugnens väggar av homebrew, stenull och puts. Står på grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus vedeldad ugn byggd av betong och tegel med vedförvaringsutrymme, placerad på grusad yta vid träbord och stubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kokko och 1 till
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Hej!

Lite sen på bollen här. Har du byggt din ugn eller blir det ett projekt för 2026?

Jag byggde själv en ugn 2023 ungefär enligt dina idéer, dock på sandkärna istället för pilatesboll. ~60 mm homebrew, ~60 mm stenull och 10-20 mm puts. Har du frågor så kör på, men har du redan byggt så är det ju ingen vits. 😀
Hej! Ännu senare på bollen här, men det stämmer, vi sköt på det hela till denna sommar! Och jag har också landat i att bygga på sand istället för en boll för att slippa flytta på kupolen när det är klart.

Din ugn ser ju toppen ut! Har den funkat bra? Något du skulle gjort annorlunda i efterhand?

Några frågor:

Vad gjorde du för att sanden skulle hålla sin form när du gjöt på den? Enbart vatten eller något mer bindemedel? Körde du med plastfolie eller något annat mellan sanden och homebrew?
Vad har du för innerdiameter?
Vart ifrån köpte du eldfast lera och släckt kalk till din homebrew, och ungefär i vilka mängder blev det för din tjocklek, minns du det?
Hur länge håller ugnen värme ungefär?
Funderar på om det är en bra idé att fixa ett lager perlit utöver filten så det blir homebrew -> perlit -> filt -> puts. Någon tanke där? Overkill? Kan jag köra antingen keramisk filt (är nog inne på det istället för stenull) eller perlit?
Har du gjutit perlit som botten under/runt chamottestenarna?

Tusen frågor :).

Stort tack på förhand.
 
Redigerat:
Hej!

Då har du ett såväl kul som tungt projekt framför dig. Många kvällar var jag ganska ledbruten...

12 cm perlit under biscottistenarna, som i sin tur vilar i en bädd av sand. Betongplattan blir inte ens ljummen på undersidan. Läste innan bygget att eldfast tegel lätt blir för varmt och bränner pizzabotten. Biscottisten är dessvärre ganska dyrt men en dröm att baka på jämfört med keramikstenen jag har i min gasolugn.

70 cm i diameter, mindre än så bör man nog inte ha. Kanske borde jag valt 80 cm istället? Byggde kupolformen av betongsten, träbitar och lagom vattnad sand. Blötlagda dagstidningsblad mellan homebrew och sand. Valde en sfärisk form då jag även vill baka bröd i ugnen. Hardcore neapelugn skall ha en lägre, flackare dome. Notera skruven som markerar toppen på kupolen. På den placerade jag en utsågad mall i plywood och liksom skrapade bort överbliven sand runtom. På så vis fick jag till en ganska jämn form.

Lerpulver var lite knixigt att hitta. Kontaktade till slut en murare som fixade kakelugnar och fick köpa en säck. Det gick dock åt ytterligare en halv säck. Där hade jag tur och hittade några påsar på Beijers. Släckt kalk köptes på Granngården. Sålunda två säckar vardera av cement, kalk och lerpulver (men allt gick inte åt). Plus 5-6 säckar sand.

Det blev som synes stenull som isolering. Läste att det bryts ner med tiden, men det är ju svårt att veta hur det ser ut under putsen. Hur som helst, efter två somrars bakande blir toppen av ugnen runt 40° på utsidan vid 500° inuti. Har tyvärr ingen direkt koll på hur länge den är varm. Skall fixa en isolerad lucka, då lär man kunna baka frukostbröd morgonen därpå...

Om jag byggt ugnen idag hade jag nog valt Ø80 cm-golv. 70 cm funkar, men det kan bli lite trångt mellan ved och vägg. Jag saknar även en "hylla" utanför öppningen, men det är väl en smaksak. En del kanske tycker den skulle vara mest i vägen?
 
  • Vedeldad ugn under konstruktion med kupolformad struktur av betongsten och isolerande material, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig vedeldad utomhusugn med kupolform, byggd på en bas av sten och sand, omgiven av grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
hakber77 och 1 till
  • Laddar…
Toppen, tack för informationen och bra bilder! Många bra små detaljer som jag snappar upp, kommer bespara mig krångel och förhoppningsvis leda till en bättre ugn! Jag landar i att göra en perlitbotten, ungefär så tjockt som du gjorde. Sen har jag redan köpt på mig 3cm tjocka chamottestenar som jag kommer använda mellan perliten och pizzorna, dessvärre inte biscotti men det ska väl fungera ändå tänker jag.

Jag letade upp detta, verkar vara eldfast kakelugnslera, det borde ju fungera tänker jag till min homebrew -> https://sl1nk.com/bmp27vq

Själva domen kommer bestå av 6cm homebrew, 2,5cm keramisk filt, 3cm perlit (jag köpte överilat på mig massor förra året när jag tänkte mig göra hela domen i perlit på en pilatesboll, så jag tänker att jag lika gärna kan använda det för lite extra isolering, iom att filten är relativt tunn) och sedan avsluta med ett par cm puts.

Jag har också ett meterhögt Ø18cm rökrör som jag kommer använda som skorsten. I kraftigaste laget kanske men vissa verkar ju föredra lite större diameter, så hoppas det blir bra. Ska gjuta in en sockel till det som det hela står på.

Jag ser i en tidigare tråd du skrivit i att du köpte 20kg lera till din ugn och att det blev lite över, blev det över tillräckligt för att kunna få till ett homebrewlager på 6cm om jag istället gör ugnen Ø75cm skulle du tro?

Hur är måtten på din ingång? Bredd, höjd, djup?
 
N naaaf skrev:
Toppen, tack för informationen och bra bilder! Många bra små detaljer som jag snappar upp, kommer bespara mig krångel och förhoppningsvis leda till en bättre ugn! Jag landar i att göra en perlitbotten, ungefär så tjockt som du gjorde. Sen har jag redan köpt på mig 3cm tjocka chamottestenar som jag kommer använda mellan perliten och pizzorna, dessvärre inte biscotti men det ska väl fungera ändå tänker jag.

Jag letade upp detta, verkar vara eldfast kakelugnslera, det borde ju fungera tänker jag till min homebrew -> [länk]

Själva domen kommer bestå av 6cm homebrew, 2,5cm keramisk filt, 3cm perlit (jag köpte överilat på mig massor förra året när jag tänkte mig göra hela domen i perlit på en pilatesboll, så jag tänker att jag lika gärna kan använda det för lite extra isolering, iom att filten är relativt tunn) och sedan avsluta med ett par cm puts.

Jag har också ett meterhögt Ø18cm rökrör som jag kommer använda som skorsten. I kraftigaste laget kanske men vissa verkar ju föredra lite större diameter, så hoppas det blir bra. Ska gjuta in en sockel till det som det hela står på.

Jag ser i en tidigare tråd du skrivit i att du köpte 20kg lera till din ugn och att det blev lite över, blev det över tillräckligt för att kunna få till ett homebrewlager på 6cm om jag istället gör ugnen Ø75cm skulle du tro?

Hur är måtten på din ingång? Bredd, höjd, djup?
Mitt rökrör är Ø150 mm och det funkar bra. Röret har ju inte samma funktion som en skorsten, i exempelvis en öppen spis, som hjälper till att få drag i brasan. Här handlar det enbart om att inte få ut röken i ansikte på kocken. I det fallet tänker jag snarare för stort än tvärtom. 180 mm kommer funka utmärkt.

Har ingen erfarenhet av chamottesten. Du kommer säkert "lära dig" din ugn och hitta temperaturer som funkar för dig.

Jag lyckades knäcka stosen till rökröret inte mindre än två gånger, så det gick åt lite mer homebrew än planerat. Skulle gissa att 20 kg räcker till en aning större kupol än min.
 
Just det. Öppningen är 48x21 cm. Dvs inte strikt halvcirkelformad utan som ett segment. Längden på tunneln är 28 cm i botten (se bild) och 32 cm i toppen.

Läste någonstans att höjden på tunneltaket skall vara 60% av kupolhöjden. Det innebar att öppningen blivit onödigt snäv om jag gjort den som en halvcirkel, så jag breddade den en smula.

Tänk på att lägga stenarna i golvet så ingen av dem hamnar "på tvären". De stenar som oundvikligen hamnar på tvären (grönmarkerat på bilden) lägger du någon millimeter lägre. Hakar spaden fast när du skall skjutsa in pizzan blir det ingen trevlig middag...
 
  • Ritning av en ugnsöppning med markerade mått, en grönmarkerad sektion och en röd linje, visar tunnelns form och stenar i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Just det. Öppningen är 48x21 cm. Dvs inte strikt halvcirkelformad utan som ett segment. Längden på tunneln är 28 cm i botten (se bild) och 32 cm i toppen.

Läste någonstans att höjden på tunneltaket skall vara 60% av kupolhöjden. Det innebar att öppningen blivit onödigt snäv om jag gjort den som en halvcirkel, så jag breddade den en smula.

Tänk på att lägga stenarna i golvet så ingen av dem hamnar "på tvären". De stenar som oundvikligen hamnar på tvären (grönmarkerat på bilden) lägger du någon millimeter lägre. Hakar spaden fast när du skall skjutsa in pizzan blir det ingen trevlig middag...
Toppen, tack! Ja, jag läste också att 60% ungefär var en bra höjd på tunneln. Siktar på att bredda den en smula då, det gör det ju enklare att manövrera också.

Bra där med höjdskillnaden, ännu en detalj som är otroligt tråkig att inse när allt på ppl :).

Ska ge mig på att gjuta perlitbotten i helgen om det hinns med. Får se om jag får till någon bra bild!
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Det blev till att gjuta perlitbotten i helgen ändå! 10cm tjockt, 5:1 perlit:cement, ungefär. Den ligger och härdar nu på betongfundamentet (se bild) som vi gjöt, murade och putsade för ett par somrar sedan för att ha som grund för ett utekök. Pizzaugnen kommer att stå längst ut till höger.

Landade till slut i / ritade på en innerdiameter på 75cm. Totalt blir ugnen ungefär en meter i diameter då vi siktar på 12cm tjocka väggar.

Kommer försöka bli klar i sommar med bygget, men det blir till att jobba mellan varven med småbarn, semesterbestyr och livet i övrigt, så får se hur frekvent det uppdateras här :).
 
  • IMG_0671.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd? :) Har alla komponenter nu och tänker försöka få den delen gjord inom ett par veckor.

Om du också har lite mer detaljer kring hur du gjorde med skorstenen och stos till den så vore det toppen!

Tack på förhand!
 
Redigerat:
N naaaf skrev:
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd? :) Har alla komponenter nu och tänker försöka få det den delen gjord inom ett par veckor.

Tack på förhand.
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...

Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.

När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.

Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
 
  • IMG_20230701_154339(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20230711_150732(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gazzton gazzton skrev:
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...

Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.

När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.

Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
Förstår det :) Toppen, tack! En sista fråga, vilken grovlek använde du till sanden? Läser mig till att man bör undvika sandlådesand i homebrew, så... 0-4mm borde väl funka då?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.