Maskintok skrev:
detta är ganska enkelt.

fanns det:
band över avverkningen?
är det röjt där?
sitter det band där avverkningen börjar?

Är det eran mark runtom?
Finns det evighetsträd kvar?
högstubbar?

När dessa frågor är besvarade så går det att ställa en diagnos om detta..
Ska försöka svara efter bästa förmåga och vetskap.

fanns det:
band över avverkningen? — vet inte vad detta innebär. Menar du att det var markerat på något sätt med band runt träden osv. I så fall: Nej.
är det röjt där? Ja.
sitter det band där avverkningen börjar? Nej.

Är det eran mark runtom? Ja
Finns det evighetsträd kvar? Vad innebär det?
högstubbar? Ja

• Gilla
J.V.S
  • Laddar…
R redrobot skrev:

fanns det:
band över avverkningen? — vet inte vad detta innebär. Menar du att det var markerat på något sätt med band runt träden osv. I så fall: Nej.
är det röjt där? Ja.

högstubbar? Ja
Med band menas snitslar

• Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Med band menas snitslar
Ok. Nej, såna fanns inte.

P
R redrobot skrev:

fanns det:
är det röjt där? Ja.

högstubbar? Ja
om området var blandat med band med färger.. runt hela området..

evighetsträd är träd som lämnats i avverkningen för att för evigt stå kvar.

om området är röjt innan man avverkade och allt detta ovan finnes så är det en planerad avverkning..

Kan vara så enkelt att om förskott är utbetalt och skogsbruksplan fanns så har de gått efter avverkningsmogen skog...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om området var blandat med band med färger.. runt hela området..

evighetsträd är träd som lämnats i avverkningen för att för evigt stå kvar.

om området är röjt innan man avverkade och allt detta ovan finnes så är det en planerad avverkning..

Kan vara så enkelt att om förskott är utbetalt och skogsbruksplan fanns så har de gått efter avverkningsmogen skog...
Ja, det sista du skriver är nog det som hänt. tyvärr. :(

P
R redrobot skrev:
Ja, det sista du skriver är nog det som hänt. tyvärr. :(
beklagar om så är fallet..
Men istället för att linda in dig i falsk trygghet så är det bättre att beskriva vad som skett och mest troligt varför..

förskott, tänkte jag skulle förklara dessa lite..
De är utbetalda för icke utförda avverkningar..
bolagen eller föreningen tar sedan ränta på dessa förskott, räntan sätts efter storleken på förskottet..

sedan kan vissa föreningar låta detta gå riktigt länge innan de avverkar plötsligt en dag.. Eller så lånar ett bolag ut genom en bank.. det är bolaget som blir ansvarig för lånet och då tar de dubbel ränta för förskottet... De avverkar allt som finns på en fastighet för att lösa skulden.. vissa är så jävliga att de inte ens lämnar in en anmälan om avverkning..

värsta fallet jag var med om var när 3 bolag hade lånat ut pengar till en skogsägare..
Karln dog och de skyndade sig för att hinna avverka innan tiden för detta var över...
5 skördargrupper från varje bolag och 20 skotare körde dag och natt för att hinna.
Jag röjde på dagen och körde skördare på natten.. vi slet i 7 dygn innan det var slut...
ändå hann vi inte rädda alla pengarna...

Så illa kan det vara ibland.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Med band menas snitslar
goda grejer med beasås till;)

• Gilla
  • Älska
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
beklagar om så är fallet..
Men istället för att linda in dig i falsk trygghet så är det bättre att beskriva vad som skett och mest troligt varför..

förskott, tänkte jag skulle förklara dessa lite..
De är utbetalda för icke utförda avverkningar..
bolagen eller föreningen tar sedan ränta på dessa förskott, räntan sätts efter storleken på förskottet..

sedan kan vissa föreningar låta detta gå riktigt länge innan de avverkar plötsligt en dag.. Eller så lånar ett bolag ut genom en bank.. det är bolaget som blir ansvarig för lånet och då tar de dubbel ränta för förskottet... De avverkar allt som finns på en fastighet för att lösa skulden.. vissa är så jävliga att de inte ens lämnar in en anmälan om avverkning..

värsta fallet jag var med om var när 3 bolag hade lånat ut pengar till en skogsägare..
Karln dog och de skyndade sig för att hinna avverka innan tiden för detta var över...
5 skördargrupper från varje bolag och 20 skotare körde dag och natt för att hinna.
Jag röjde på dagen och körde skördare på natten.. vi slet i 7 dygn innan det var slut...
ändå hann vi inte rädda alla pengarna...

Så illa kan det vara ibland.
Fan va deppigt. Ränta.. så tar de två år på sig och skördar mer bara för att de inte gjorde sitt jobb när de skulle. Jag orkar inte ens bli arg.

Bästa svaret

P
R redrobot skrev:
Fan va deppigt. Ränta.. så tar de två år på sig och skördar mer bara för att de inte gjorde sitt jobb när de skulle. Jag orkar inte ens bli arg.
Nja de låter förskotten ligga tills det att fastighet säljes eller att kunden vill betala/gått bort..
De har 5 år på sig om de inte lånat ut pengarna från bank, då kan de hålla på i många år.. det exemplet jag gav, där hade bolagen väntat i 11 år innan dödsboet började bli utan pengar då tog de skogen..

resten fick dödsboet behålla och sälja av..
485 ha skog totalt.
Allt delades upp och såldes av..

Ja bli arg löser inget tyvärr..
Men det känns bättre..

När skogen väl är avverkad väntar nästa åtgärd.. markberedning och återbeskogning..

Får jag komma med några förslag?
Du och familjen vill ha en "naturlig" skog?

Låt skogen och naturen själv sköta det mesta.
välj det antal träd som lagen kräver..
vet ej eran bonitet men ca 2000-2500 plantor per ha sätter man ca 1600 är godkänt av detta..

sätt 1600 per ha och sedan låter ni alla lövträd få komma. ni kan röja lite mellan dessa för att spara de som är annorlunda..

ni kan köpa Björk, alm, al, ask, bok, lönn, lärk.
rönn, hassel, asp,sälg kommer själva..

Men lämna gran utanför... Det blir mest bara mörkt av dessa...

• Gilla
Alti och 9 till
  • Laddar…
Så en fråga i detta, säg att du av en avlägsen släkting ärver en skog, säg för att göra det tydligt att det är en riktigt jäkla stor skog. Det finns ett avtal om avverkning som du inte viste om när du tar emot arvet. Släktingen har fått pengarna i förskott och spenderat dem på bingo, skogen var allts som gavs. Skogsbolaget plockar en vacker dag skogen och utan ersättning är man nu skyldig att återplantera hela den riktigt jäkla stora skogen. Då får man hoppas att avverkad mark fortfarande håller ett högre pris än kostnaden för plantering för återställande uppgår till. Låter otacksamt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Så en fråga i detta, säg att du av en avlägsen släkting ärver en skog, säg för att göra det tydligt att det är en riktigt jäkla stor skog. Det finns ett avtal om avverkning som du inte viste om när du tar emot arvet. Släktingen har fått pengarna i förskott och spenderat dem på bingo, skogen var allts som gavs. Skogsbolaget plockar en vacker dag skogen och utan ersättning är man nu skyldig att återplantera hela den riktigt jäkla stora skogen. Då får man hoppas att avverkad mark fortfarande håller ett högre pris än kostnaden för plantering för återställande uppgår till. Låter otacksamt.
Nu är det också så att ca 25 av alla hyggen i Sverige inte har blivit återbeskogade..
Så man kan chansa lite där och helt låta naturen ha sin gång... få upp ett bestånd.. Och sälja av då... Då är marken mera värd...

P
kom på en liten sak...

beståndet kunde ha varit skyddat..
Det kunde ha varit en avsättning som fd ägare och köparen kommit överens om..
Men när fastigheten bytte ägare så försvann skyddet och avverkning kunde då ske..

Men jag skulle vilja se bilder för då kan man få mer att gå på.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R redrobot skrev:
Om du nu ändå hittar energi att bli arg, så är det din svärfar du ska rikta ilskan mot. Det verkar som om han, medan han fortfarande ägde fastigheten, sålde en avverkningsrätt till ett skogsbolag och fick en slant i förskott. Står det något i köpekontraktet (eller gåvobrevet) om att det finns redan sålda avverkningsrätter som belastar fastigheten? Beroende på hur mycket som avverkats påverkar det värdet på fastigheten negativt, togs det hänsyn till det när affären gjordes upp?
Du skrev i ett tidigare inlägg att ni haft en representant för ett skogsbolag som gick igenom fastigheten när ni tog över som ägare (kanske gjorde skogsbruksplan?), var det samma bolag som nu avverkat?
Har du varit och tittat på timmervältorna, vad står det på lapparna? Vilket bolag har huggit, och vilken person har beställt det hela (och får betalt för timret och massaveden)?

• Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
sysmali
R redrobot skrev:
Nej, ska kolla. Bra tips.
Hittade du någon anmälan på Mina Sidor?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att en vanlig avverkning synts på "Mina sidor" på lantmäteriet. Det ska vara något specialfall i sådana fall. Det kan inte höra till vanligheterna.

Däremot så finns alla avverkningar som är större än 0.5 hektar (anmälningspliktiga) med på "Mina sidor" hos Skogsstyrelsen. Du kan logga in där med bankid och eftersom att du är ägaren av fastigheten så skulle jag tro att du får upp aktuell avverkning. Klicka på "kartprogram" och sedan väljer du fastighet och skifte. I vänsterkolumnen så hittar du även "fastighetens ärenden" och för mig står det där "Avverkning ärendenummer-xxx". Klickar man på den så får man upp avverkningens område i kartan och klickar man sedan på "läs mer" så får du upp information så som kontaktperson, när ärendet kom in och vilken typ av ärende osv.

Och ja du behöver återbeskoga området efter avverkning enligt skogsvårdslagen. Det kan ju göras på olika sätt som ger olika kostnader beroende på hur du vill sköta skogen. Om du vill göra det "by the book" så ska det markberedas och planteras vilket blir en rätt stor kostnad. Plantera är annars rätt roligt att göra själv om man gillar att vara ute i "skogen" och det inte är för stor areal. Om det växer som tusan där så kan du ju prova med naturlig föryngring och chansa om det blir bra vilket också är billigaste alternativet. Sedan tillkommer ju röjning och gallring framöver som väl mest är kostnader.

Tycker att det är tråkigt det som hänt då ni verkligen ville ha kvar skogen och att det kanske var en av anledningarna till att ni köpte eller tog över fastigheten. Samtidigt så får ni en krasch-kurs i hur det fungerar med skogsbruk och lär er mer om det.

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/anmalan-eller-ansokan/din-avverkningsanmalan/

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.