P
ädellöv skog...
Är de äldre och grova så kan jag hävda med bestämdhet att avverkning inte får ske.. Då dessa är sällsynta i skogsbruket..

Det brukar benämnas som en biotop..
länsstyrelsen hade nog lyst marken som en. nyckelbiotop.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
Den bästa ledtråden till både vilket skogsbolag som avverkat och hos vem betalningen landar, är att titta på stockvältorna (eller om det heter något annat på din dialekt). Där brukar det sitta små papperslappar med information. En massa 100-årig tall måste ha blivit rejält med timmer vid närmsta bilväg.

• Gilla
SvanteGp och 4 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den bästa ledtråden till både vilket skogsbolag som avverkat och hos vem betalningen landar, är att titta på stockvältorna (eller om det heter något annat på din dialekt). Där brukar det sitta små papperslappar med information. En massa 100-årig tall måste ha blivit rejält med timmer vid närmsta bilväg.
virkesvälta..
vältlappar...
sortiment.
leverans kod.
virkesköpande bolag...
säljande kod.

Detta heter det och det är dessa som står på vältlapparna...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, jag vet vilka som avverkat och det här blir Davids kamp mot Goliat tyvärr. Jag måste iaf försöka få behålla stockarna så att jag kan göra nåt vettigt av dem, som nåt golv eller nåt annars är det ju helt förgäves alltihop.

P
R redrobot skrev:
Ja, jag vet vilka som avverkat och det här blir Davids kamp mot Goliat tyvärr. Jag måste iaf försöka få behålla stockarna så att jag kan göra nåt vettigt av dem, som nåt golv eller nåt annars är det ju helt förgäves alltihop.
vilket bolag?

ta kontakt med produktionsledaren.
begär ut honom eller alla dokument över affären.. samt möte innan de får hämta virke.

bilder uppskattas..
både på avverkningen och kvarvarande bestånd..
samt på virket...

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om förre ägaren gjorde ett avtal med skogsbolaget (sk avverkningsrätt), så kan den antingen ha varit skriftlig eller muntlig.

Om den var skriftlig och inskriven i fastighetsregistret, så gäller den fortfarande, dvs skogsbolaget har rätt att avverka.

Om den var skriftlig eller muntlig och du borde ha känt till den så gäller den fortfarande.

Om den inte var inskriven eller du inte kände till eller borde känt till den, så gäller den INTE. Du kan då kräva skadestånd av skogsbolaget. Skogsbolaget kan i sin tur då kräva skadestånd av säljaren för att säljaren inte sa till dig om att det fanns en avverkningsrätt. Säljaren har då gjort fel här, att sälja en fastighet utan att upplysa om avverkningsrätten.

Om du ser en inskriven rätt på Mina Sidor hos Lantmäteriet, så har skogsbolaget rätten på sin sida. Annars beror det lite på omständigheterna.

• Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Och då hamnar det hos ts ellet hans svärfar om jag tolkar din skrivning rätt, skogsbolaget blir vara en part på vägen till svärfadern.

P
M -MH- skrev:
Om förre ägaren gjorde ett avtal med skogsbolaget (sk avverkningsrätt), så kan den antingen ha varit skriftlig eller muntlig.

Om den var skriftlig och inskriven i fastighetsregistret, så gäller den fortfarande, dvs skogsbolaget har rätt att avverka.

Om den var skriftlig eller muntlig och du borde ha känt till den så gäller den fortfarande.

Om den inte var inskriven eller du inte kände till eller borde känt till den, så gäller den INTE. Du kan då kjräva skadestånd av skogsbolaget. Skogsbolaget kan i sin tur då kräva skadestånd av säljanre för att säljaren inte sa till dig om att det fanns en avverkningsrätt. Säljaren har då gjort fel här, att sälja en fastighet utan att upplysa om avverkningsrätten.

Om du ser en inskriven rätt på Mina Sidor hos Lantmäteriet, så har skogsbolaget rätten på sin sida. Annars beror det lite på omständigheterna.
muntliga kontrakt över virke har jag aldrig sett under mina år..
De ska in till produktionsledaren för att dennes ska får fram en sammanställning till entreprenörer som ska avverka och skota, köra virket till industri..
samt att en anmälan till Skogsstyrelsen skall in om inte skogsägaren själv sagt sig göra detta då det ligger på dennes ansvar att det blivit gjort.....

Sedan ska förskott registreras. mm
Men det går inte med muntliga avtal i detta...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nej, det är inte det vanligaste med muntligt, men muntliga avverkningsrätter gäller trots det (i max fem år).

Jag tror skogsbolaget har ett fint papper med förre ägarens underskrift på. I alla fall om det är ett större bolag, de brukar vara noga med underskrifter.

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och då hamnar det hos ts ellet hans svärfar om jag tolkar din skrivning rätt, skogsbolaget blir vara en part på vägen till svärfadern.
Eller hos något försäkringsbolag. :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Nej, det är inte det vanligaste med muntligt, men muntliga avverkningsrätter gäller trots det (i max fem år).

Jag tror skogsbolaget har ett fint papper med förre ägarens underskrift på. I alla fall om det är ett större bolag, de brukar vara noga med underskrifter.
Ja annars är det svårt med beviset..

• Gilla
Ronnie_W
  • Laddar…
M -MH- skrev:

Ok, säg att det finns ett papper. Får de gå in och skövla hursomhelst? Det är en vandringsled (uppmärkt av kommunen) som är helt sönderkörd + att de lämnat efter sig enorma spår efter sin maksiner. + att de röjt sin väg fram och därmed öppnat upp skogen som annars var sluten sånär som på en liten stig. Jag menar det ser ju helt förjävligt ut också. Finns det ingenting som stipulerar hur de lämnar?

• Gilla
Ljusihusragnar och 1 till
  • Laddar…
P
R redrobot skrev:
Ok, säg att det finns ett papper. Får de gå in och skövla hursomhelst? Det är en vandringsled (uppmärkt av kommunen) som är helt sönderkörd + att de lämnat efter sig enorma spår efter sin maksiner. + att de röjt sin väg fram och därmed öppnat upp skogen som annars var sluten sånär som på en liten stig. Jag menar det ser ju helt förjävligt ut också. Finns det ingenting som stipulerar hur de lämnar?
därför jag ville ha bilder...
Men stigen måste vara ett servitut eller utmärkt av något för att synas.. samt den är inte bredare än att man kan gå i hänsyn..

Ja om förskott finns.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det finns en del regler (eller kanske man skall säga branschstandarder) som de skall följa, men i det stora hela så får det gå in och hugga, ja.

Svårt att bedöma rätt/fel om man inte vet mer om förutsättningarna.

Vandringsleden är väl det som jag tror är värst, de brukar bolagen vara noga med att skydda. Men om den går längs en gammal väg där man kört ut virke innan, så... Det är inte ovanligt att gamla körvägar breddas o grusas elller körs med större maskiner.

Körskador skall undvikas, men om inget är skrivet så får markägaren tåla det mesta.

Det kan vara så att de kommer efter och fixar körskador och vandringsled med en grävmaskin, men då när vädret är bättre framåt våren.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
detta är ganska enkelt.

fanns det:
band över avverkningen?
är det röjt där?
sitter det band där avverkningen börjar?

Är det eran mark runtom?
Finns det evighetsträd kvar?
högstubbar?

När dessa frågor är besvarade så går det att ställa en diagnos om detta..

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.