Jag har köpt elementskydd från Lundbergs som bilden visar och jag vill ställa det på en fot. De fötter/tassar som finns är tyvärr för korta ca 6-7 cm. Jag vill få upp elementskydden 10 cm.
Jag undrar om ni har något förslag på hur jag ska göra det?
Jag vill att det ska vara snyggt och gärna i sekelskiftestil.
HejA Asterix27 skrev:Jag har köpt elementskydd från Lundbergs som bilden visar och jag vill ställa det på en fot. De fötter/tassar som finns är tyvärr för korta ca 6-7 cm. Jag vill få upp elementskydden 10 cm.
Skulle det vara ett alternativ att bygga egna med utgångspunkt från träkonsoler?
Finns ju ett flertal olika designer att välja på.
https://www.gaveldekor.se/category/snickargladje-till-farstukvist-altan
\\Johan
Förklara och rita är inte min starka sidaA Asterix27 skrev:
min tanke är att man tar 2 st konsoler man valt och sätter en passande "kloss" mellan dom som elementskyddet vilar på
när man är nöjd så är det bara limma slipa och måla
//Johan
Vad är "sekelskiftesstil" för dig?A Asterix27 skrev:Jag har köpt elementskydd från Lundbergs som bilden visar och jag vill ställa det på en fot. De fötter/tassar som finns är tyvärr för korta ca 6-7 cm. Jag vill få upp elementskydden 10 cm.
De fötter du har är rätt enkla i modellen och att köpa en bit limfogsskiva i furu och såga ut en liknande med lite högre mått skulle nog vara den enklaste vägen.
De konsoler som länkades till ovan såg väldigt stora ut för att ha till stödben - de exempel jag tittade på var minst 25 cm.
Med förförra sekelskiftet... menar du när 1700-talet övergick i 1800-tal...?useless skrev:
Jag tänker att förra sekelskiftet var 1800-tal till 1900-tal och senaste är 1900-tal till 2000-tal, vilket också lite slarvigt kan sägas vara sekelskiftet och implicit avse det senaste.
Jag tror nog att de flesta i dagligt tal i kontexten lägenhet eller hus menar när 1800-talet övergick i 1900-tal när man säger "sekelskiftesstil".
Känns som ett klassiskt träslöjdsprojekt.
Köp hem lite hyvlat virke (hyllplan i furu kan funka). Lägg gamla tassarna på och rita av med en blyertspenna. Rita om till den form/höjd du vill ha. Såga efter strecken med sticksåg. Runda av kanterna med sandpapper. Måla och montera
Köp hem lite hyvlat virke (hyllplan i furu kan funka). Lägg gamla tassarna på och rita av med en blyertspenna. Rita om till den form/höjd du vill ha. Såga efter strecken med sticksåg. Runda av kanterna med sandpapper. Måla och montera
Klicka här för att svara