6 205 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Skjuter huvudsäkringar Garo laddbox
Har du verifierat att boxen över huvud taget reglerar ner laddströmmen till bilen när andra laster som värme mm går på?
Enklast är att bara kolla i bilen hur många ampere den får när du inte har andra laster igång, sen drar du igång värme eller spis.
Enklast är att bara kolla i bilen hur många ampere den får när du inte har andra laster igång, sen drar du igång värme eller spis.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
1200kr per år helt upp i rök med andra ord, för de allra flesta.L Liljeros skrev:Det rör sig förvisso inte om några större belopp, är det dryga 100lappen per månad för dom flesta abonnemang? Tror dessutom det bara är en tidsfråga innan man kommer bli debiterad för verkligt effektuttag i och med dom nya elmätarna. Har svårt att tro att elbolagen kommer se mellan fingrarna med detta.
Jag har fjärrvärme och 25A och vår lastbalanseringen går ändå in ganska mycket under en natt.
Det finns säkert ett fåtal personer som absolut måste ha tillgång till att maxa elbilsladdningen så ofta som möjligt och då kan 1200kr per år vara rimligt. Men att betala 1200kr per år för något som inte ger någon som helst skillnad för de flesta användare ser jag som orimligt. Det kan man lägga på aktier istället om man ändå inte vill ha pengarna.
Självklart kommer nya debiteringsmöjligheter att förändra läget, men jag utgår ifrån hur det fungerar idag
Jobbar ju faktiskt på energibolaget, så jag ska ta och kolla vad skillnaden mellan 20 och 25A är, återkommer
(edit)
I vårat elnät är skillnaden mellan 16 och 20 noll, mellan 20 och 25 var det 1500kr
Redigerat:
Vi har samma debitering för 16,20,25 så för mig var det inget att fundera på oavsett men jag vidhåller fortfarande att det kan vara lämpligt med 25A, som jag skrev redan från början är det inget måste. Lastbalanseringen kommer hela tiden kompensera oavsett men det riskerar ju att bli dåligt med effekt över och ligger man och belastar säkringarna fullt i 4-5h i sträck så pallar dom inte alls samma överuttag vilket också ökar risken att lastbalanseringen inte hinner med.S SueCia skrev:1200kr per år helt upp i rök med andra ord, för de allra flesta.
Det finns säkert ett fåtal personer som absolut måste ha tillgång till att maxa elbilsladdningen så ofta som möjligt och då kan 1200kr per år vara rimligt. Men att betala 1200kr per år för något som inte ger någon som helst skillnad för de flesta användare ser jag som orimligt. Det kan man lägga på aktier istället om man ändå inte vill ha pengarna.
Självklart kommer nya debiteringsmöjligheter att förändra läget, men jag utgår ifrån hur det fungerar idag
Jobbar ju faktiskt på energibolaget, så jag ska ta och kolla vad skillnaden mellan 20 och 25A är, återkommer
(edit)
I vårat elnät är skillnaden mellan 16 och 20 noll, mellan 20 och 25 var det 1500kr![]()
Det är lite som att man dimensionerar snölasterna för ett tak. 49år kommer det funka prima med en klenare konstruktion men den 50e när lasten maxar då vill man att det ska vara dimesionerat för det. Det är möjligt att 20A räcker i 30års tid utan problem, men kör man flera parallella laster på 16A som alla påverkas av utetemperaturen så riskerar man en huvudsäkring ryker, och det vill man inte ska hända om man är bortrest med -25 i utetemperatur
Klicka här för att svara
