6 205 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Skjuter huvudsäkringar Garo laddbox
Då är det troligtvis för att dom inte gått samtidigt, har du en elpatron på 3x16 som är aktiv får du inte mycket ström över till annat. Diskmaskiner och tvättmaskiner ligger ofta runt 8-9A och spis 2x16A, ugn 16A. Elpatronen på en värmepump är ju bara aktiv vid behov när det är som kallast.S SueCia skrev:
Jag skulle nog säga att har man eluppvärmt hus behöver man nog ha alla fall 3x25A om man ska ladda en elbil med 11kW.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Du pratar om sånt du inte begriper nu...L Liljeros skrev:Då är det troligtvis för att dom inte gått samtidigt, har du en elpatron på 3x16 som är aktiv får du inte mycket ström över till annat. Diskmaskiner och tvättmaskiner ligger ofta runt 8-9A och spis 2x16A, ugn 16A. Elpatronen på en värmepump är ju bara aktiv vid behov när det är som kallast.
Jag skulle nog säga att har man eluppvärmt hus behöver man nog ha alla fall 3x25A om man ska ladda en elbil med 11kW.
Det är väldigt sällan det finns behov av 3x25A i en privatvilla, med eller utan elbil. Det är dessutom långt ifrån alla som kan få det.
Jag kör elpatron och diskmaskin samtidigt just nu, fick en pushnotis av tibberappen att jag överbelastat huvudsäkringen, det får jag varje gång vi gör det, inte mer spännande än så. Det är så kort tid diskmaskinen drar ström att en överträdelse inte ens medför en risk att lösa huvudsäkringen.
Visst skulle jag kunna installera strömtrafo till värmepumpen, men det har ju gått bra utan i 16 år, så har inte orkat
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Min erfarenhet är att det fungerar bättre än du tror generellt. Elpanna, pool (som körts vintertid) båda avskärmade på 3x16A, samma med bastun, plus såklart tvättmaskin, diskmaskin, ugn, spis etc. Ingen lastvakt, ingen styrning när värmare drar igång etc och inga skjutna säkringar. Ingen laddning av elbil, men poolen väger väl upp det rätt hyfsat.L Liljeros skrev:Då är det troligtvis för att dom inte gått samtidigt, har du en elpatron på 3x16 som är aktiv får du inte mycket ström över till annat. Diskmaskiner och tvättmaskiner ligger ofta runt 8-9A och spis 2x16A, ugn 16A. Elpatronen på en värmepump är ju bara aktiv vid behov när det är som kallast.
Jag skulle nog säga att har man eluppvärmt hus behöver man nog ha alla fall 3x25A om man ska ladda en elbil med 11kW.
Det är klart att vill man köra 11 kW laddning så blir det nog svårt utan lastvakt, men ofta kan man klara sig bra att ladda långsammare och man kan ju ha lastvakt.
S SueCia skrev:Du pratar om sånt du inte begriper nu...
Det är väldigt sällan det finns behov av 3x25A i en privatvilla, med eller utan elbil. Det är dessutom långt ifrån alla som kan få det.
Jag kör elpatron och diskmaskin samtidigt just nu, fick en pushnotis av tibberappen att jag överbelastat huvudsäkringen, det får jag varje gång vi gör det, inte mer spännande än så. Det är så kort tid diskmaskinen drar ström att en överträdelse inte ens medför en risk att lösa huvudsäkringen.
Visst skulle jag kunna installera strömtrafo till värmepumpen, men det har ju gått bra utan i 16 år, så har inte orkat![]()
Jag skulle säga att jag ändå har ganska goda kunskaper i ellära, jag är fullt medveten om att det går att överlasta huvudsäkringar, dels med ganska mycket men även under lite längre perioder men det är ju inte den rekommenderade lösningen, för man kan ju ge sig på att den gången det inte fungerar är när man är bortrest och det är smällkallt ute…Fairlane skrev:
Min erfarenhet är att det fungerar bättre än du tror generellt. Elpanna, pool (som körts vintertid) båda avskärmade på 3x16A, samma med bastun, plus såklart tvättmaskin, diskmaskin, ugn, spis etc. Ingen lastvakt, ingen styrning när värmare drar igång etc och inga skjutna säkringar. Ingen laddning av elbil, men poolen väger väl upp det rätt hyfsat.
Det är klart att vill man köra 11 kW laddning så blir det nog svårt utan lastvakt, men ofta kan man klara sig bra att ladda långsammare och man kan ju ha lastvakt.
Det jag däremot skrev är att ska man ladda bil med 11kW i kombination med elvärme så bör man ha 3x25 då det är en rejäl last, den kan ligga och trycka på maxlast 5-6 timmar i sträck. Då är säkringar och sladdar redan uppvärmda och dom blir således inte lika toleranta. Det kommer nog fungera i dom flesta fall ändå men man kanske inte ska räkna med fulladdad bil på morgonen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Vilken av Garo laddarna har du? Är den avlång och grå/svart eller en liten fyrkantigare sak som är helt svart?
Den avlånga heter GLB och har trådad lastbalansering mellan mätare och box. Den svarta heter Enity och har trådlös koppling mellan box och mätaren. Den använder inte Wifi för detta så den skall fungera även du inte har Wifi kontakt mellan mätare och Enity boxen.
Som flera redan skrivit: Ring installatören!
Utifrån bilden på mätaren du la upp skulle jag misstänka att du har en GLB och då behöver installatören kolla så att inställningarna (jumpers) i boxen blivit korrekt inställda mot din huvudsäkring.
Den avlånga heter GLB och har trådad lastbalansering mellan mätare och box. Den svarta heter Enity och har trådlös koppling mellan box och mätaren. Den använder inte Wifi för detta så den skall fungera även du inte har Wifi kontakt mellan mätare och Enity boxen.
Som flera redan skrivit: Ring installatören!
Utifrån bilden på mätaren du la upp skulle jag misstänka att du har en GLB och då behöver installatören kolla så att inställningarna (jumpers) i boxen blivit korrekt inställda mot din huvudsäkring.
Hej. Håller på med garoladdare och har även en hemma med sammaproblem. Det beror enligt mig på att lastbalanserkngen inte är tillräckligt snabb på att sänka strömmen. Jag sänkte därför huvudsäkringarna storlek i appen till 18 ampere istället för 20. Det gjorde skillnad. Max laddeffekt kan vara kvar på 11kw. Men har för mig att du måste in i installatörsläget i appen för att ändra detta.
Har du ringt elnätsbolaget och frågat så att HAN/P-1 Porten är öppen? Många bolag behöver aktivera den och det görs enbart på kunds begäranSilly Bear skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Om vi levde i en värld där pengar inte vore ett problem så håller jag med, då borde varje villa ha minst 50A huvudsäkringar.L Liljeros skrev:Jag skulle säga att jag ändå har ganska goda kunskaper i ellära, jag är fullt medveten om att det går att överlasta huvudsäkringar, dels med ganska mycket men även under lite längre perioder men det är ju inte den rekommenderade lösningen, för man kan ju ge sig på att den gången det inte fungerar är när man är bortrest och det är smällkallt ute…
Det jag däremot skrev är att ska man ladda bil med 11kW i kombination med elvärme så bör man ha 3x25 då det är en rejäl last, den kan ligga och trycka på maxlast 5-6 timmar i sträck. Då är säkringar och sladdar redan uppvärmda och dom blir således inte lika toleranta. Det kommer nog fungera i dom flesta fall ändå men man kanske inte ska räkna med fulladdad bil på morgonen.
Nu lever vi dock i en värld där det i princip är omöjligt att motivera kostnadsökningen för ett 25A abonnemang när det fungerar bra med 20. Visst kan lastbalanseraren kicka in lite oftare och just när du kör elpatron/diskmaskin kanske bilen laddare långsammare. För de flesta påverkar det så lite att man inte vill öka huvudsäkringsstorlek.
Det rör sig förvisso inte om några större belopp, är det dryga 100lappen per månad för dom flesta abonnemang? Tror dessutom det bara är en tidsfråga innan man kommer bli debiterad för verkligt effektuttag i och med dom nya elmätarna. Har svårt att tro att elbolagen kommer se mellan fingrarna med detta.S SueCia skrev:Om vi levde i en värld där pengar inte vore ett problem så håller jag med, då borde varje villa ha minst 50A huvudsäkringar.
Nu lever vi dock i en värld där det i princip är omöjligt att motivera kostnadsökningen för ett 25A abonnemang när det fungerar bra med 20. Visst kan lastbalanseraren kicka in lite oftare och just när du kör elpatron/diskmaskin kanske bilen laddare långsammare. För de flesta påverkar det så lite att man inte vill öka huvudsäkringsstorlek.
Jag har fjärrvärme och 25A och vår lastbalanseringen går ändå in ganska mycket under en natt.
Det står väl till och med i Garos manual att de ska vara inställda på en lägre ampere än huvudsäkringen.E Emos skrev:Hej. Håller på med garoladdare och har även en hemma med sammaproblem. Det beror enligt mig på att lastbalanserkngen inte är tillräckligt snabb på att sänka strömmen. Jag sänkte därför huvudsäkringarna storlek i appen till 18 ampere istället för 20. Det gjorde skillnad. Max laddeffekt kan vara kvar på 11kw. Men har för mig att du måste in i installatörsläget i appen för att ändra detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Är det en GLB stöder inte hans balanseringsmätare koppling mot HAN porten. Det måste vara nya balanserare för Enity boxen för koppling via HAN.G GoGetLost skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Både elvärme och värme till poolen körs när jag är borta och det verkar fungera.L Liljeros skrev:Jag skulle säga att jag ändå har ganska goda kunskaper i ellära, jag är fullt medveten om att det går att överlasta huvudsäkringar, dels med ganska mycket men även under lite längre perioder men det är ju inte den rekommenderade lösningen, för man kan ju ge sig på att den gången det inte fungerar är när man är bortrest och det är smällkallt ute…
Diskmaskin/tvättmaskin och laddning av elbil ser jag som mindre risk om jag är bortrest. 😉
Nja, man kan i praktiken ladda kanske 11kW några timmar mitt i natten, när spisen, tvättmaskinen och diskmaskinen vilar. Många ställer ner laddningen till 3x8A också och har ändå fulladdat batteri på morgonen, eller som sagt ha en vakt. Det är väl mest ett problem om man kommer hem sent med tomt batteri och ska iväg tidigt på långresa dagen efter, vilket för de flesta händer relativt sällan, så kanske inte värt att öka på abonnemanget om man inte har något annat problem, vilket iofs verkar vara TS problem, men det kanske går att åtgärda utan att betala med till elbolaget.L Liljeros skrev:Det jag däremot skrev är att ska man ladda bil med 11kW i kombination med elvärme så bör man ha 3x25 då det är en rejäl last, den kan ligga och trycka på maxlast 5-6 timmar i sträck. Då är säkringar och sladdar redan uppvärmda och dom blir således inte lika toleranta. Det kommer nog fungera i dom flesta fall ändå men man kanske inte ska räkna med fulladdad bil på morgonen.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Det är en GLBR Robert-san01 skrev:Vilken av Garo laddarna har du? Är den avlång och grå/svart eller en liten fyrkantigare sak som är helt svart?
Den avlånga heter GLB och har trådad lastbalansering mellan mätare och box. Den svarta heter Enity och har trådlös koppling mellan box och mätaren. Den använder inte Wifi för detta så den skall fungera även du inte har Wifi kontakt mellan mätare och Enity boxen.
Som flera redan skrivit: Ring installatören!
Utifrån bilden på mätaren du la upp skulle jag misstänka att du har en GLB och då behöver installatören kolla så att inställningarna (jumpers) i boxen blivit korrekt inställda mot din huvudsäkring.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Minns jag inte helt fel är det med jumpers på kortet som du ställer begränsningarna.Silly Bear skrev:
Har varit med om en installation av GLB jag skulle felsöka och där hade man missat att sätta mätaren på inkommande utan den satt i undercentralen och då fick den inte med sig alla laster. Behöver inte vara så i ditt fall, men det kan vara bra att ha koll så den sitter på "rätt" ställe.