kristofer12345
Men vad tror ni om oljan jag visade?

J
Tror det blir bättre med ATF olja

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
J JeLö skrev:
Är motorn från en avanti kobra finns manual på nätet

[länk]

Servo 20 w 40 olja, enligt den.

Hm undrar om det är denna , ganska likt , sjukt du hittade den, står även jag ska behöva lite mer 2 takts olja typ ca 3-4 % även ...men kan kunnige se mer än ordet avanti” på motorn har faktist inget om den

J
Googlar man vidare på avanti kobra får man också fram att föreskriven olja inte finns att köpa längre, och att det istället rekomenderas "SAE 30"

edit, inte någon oljeexpert, men är inte sae 30 gräsklipparolja? Kan det verkligen vara rätt?
Evigheter sen jag satt på tvåtaktare så jag har för dålig koll. Minns att jag som 12åring använde atf-oljan farsan hade till traktorerna till moppen man lekte med på åkrarna.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
kristofer12345
useless useless skrev:
[länk]

Hur kan vi vara säkra på denna:0

kristofer12345
Den olja jag har använt eller som är använd ska jag säga går o bland med andra biltema oljor o då är ju den som du beskriver den röda next på tur om inte då sae 30 ??

I praktiken spelar det nog ingen större roll. Det är varken höga temperaturer eller vridmoment där.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
I praktiken spelar det nog ingen större roll. Det är varken höga temperaturer eller vridmoment där.
Ok kan ju säga att den har ju kört bra med den jag visade hemma men som sagt vill ju inte att saker ska gå sönder heller mee än vad gjort men temperaturer ok men vad menar du med vridmoment..?

Jag körde nog med vanlig mineralolja i Zündap'en när jag var ung. Nu har jag en Maxi med automatväxel, så det är lite andra krav.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
men vad menar du med vridmoment..?
Att det inte är så stora krafter i växellådan att det behövs särskilt bra smörjning.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Att det inte är så stora krafter i växellådan att det behövs särskilt bra smörjning.
Alright! Då är jag med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.