kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Bytte vxlolja på en tvåtaktsmoppe igår, där var det två pluggar att lossa för att få ut all olja. Vet inte om det alltid/ofta är så men det kan vara värt att leta efter fler pluggar så att man verkligen byter all olja.
Vilken olja hade du? Kan kag även använda den?

Häll ut den olja som finns och titta hur den ser ut. Är det mycket skit i den så kan det vara läge att öpnna motorn och göra rent. Kolla, som sagt var, om det finns någon fler plugg man kan tappa ur olja genom.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Kolla på undersidan.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Immobil Immobil skrev:
Kolla på undersidan.
Finns inget verkar vara ända öppning, försöker skruva av locket på sidan för o öppna men det vill typ ej öppna sig heller , häller man inte bara in där då o suger ut gammalt?

kristofer12345
Immobil Immobil skrev:
Kolla på undersidan.
Jaha finns en stor bultskruv under antar det e den

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Vilken olja hade du? Kan kag även använda den?
Näe du måste lista ut vilken olja din motor/växellåda ska ha. Det kan bli väldigt fel annars.

En vanlig olja är Castrol MTX 10w40, min moppe ska ha en 10w40 som uppfyller API GL4 och då fick det bli Motul Transoil istället. Men som sagt, man bör lista ut vad som är "rätt".

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Näe du måste lista ut vilken olja din motor/växellåda ska ha. Det kan bli väldigt fel annars.

En vanlig olja är Castrol MTX 10w40, min moppe ska ha en 10w40 som uppfyller API GL4 och då fick det bli Motul Transoil istället. Men som sagt, man bör lista ut vad som är "rätt".

Bör man? har inga upg om denna avanti motor..:/ tråkigt men ja vad gör jag då hah

P
Den motorn sitter nog i Avanti super sport och kobra mopeder,sök på det(y)
är den tvåväxlad?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
  • Närbild på en växelreglage på en cykel inställd på växel tre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det torr- eller våtkoppling på den?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Jadu hur ser jag det? Btw jag hittade denna brevid moppen i garaget , ksnske har man använt denna?

• Etikett med text på flera språk för multigrad motorolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer.
    Skapa konto
  • Försluten behållare av Biltema Motorolja Mineral 10W-30 med mätare, hittad bredvid en moped i garage.
    Skapa konto
kristofer12345
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Jadu hur ser jag det? Btw jag hittade denna brevid moppen i garaget , ksnske har man använt denna?
För det kan ju knappast vara olja dom blandat i tanken med bensinen med..?

kristofer12345
Är detta mitt luftfilter? Rengör jag detta ibland?

• En hand som håller ett luftfilter framför en smutsig motor.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Jag skulle gissa på våt, eftersom justeringen till kopplingen syns genom hålet för pluggen han skruvade bort....

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle gissa på våt, eftersom justeringen till kopplingen syns genom hålet för pluggen han skruvade bort....
Ja precis, när justerat man den? Behövs det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.