8 608 läst ·
70 svar
9k läst
70 svar
skiva eller lättbetong i badrumsgolvet?
nej. gipsen har ej någon bärande funktion. för eller senare kommer det spricka för digL Lars48 skrev:De
Det som du har hört att man inte ska ha gibsskivor på bjälklag har förstås en bakgrund och förklaring. Det är för att gibsskivor är känsliga för punktlaster och att golvet inte blir tillräckligt styv. Golvgibs iofs kan läggas på bjälklag om man lägger dubbla som är tillräcklig tjocka. Det är väldigt förekommande.
Just i mitt fall som du irriterar dig på skivorna har ingen större funktion (som sagt). Det är en armerad betong platta (i detta fall 5-6 cm tjock) som tar lasten, inte gibs skivorna !
Det gäller att läsa och tolka biblen på rätt så.
Nu tolkar du mig fel igen. Du får särskilja mellan punktlast, tyngd och tryck per area. Kriteriet för svikt är 1,5 mm nedböjning vid 1KN tryck på mitten av bjälklaget. Det är definitionen för svikt. Om det rör sig mer än 1,5 mm då har golvet svikt. Normen för tryck per area är 2kN/ kvadrat meter för badrum. Det blir ca 200 kg/m2 (jämt fördelad). Gibsskivorna bär ingen punktlast för att sprickas. Lasten fördelas ju per yta/area. Det är skillnad om du går på snö med skor eller tennis racket.henke_benke skrev:
förmodligen gjöt du med bruksäckar ocksåL Lars48 skrev:Nu tolkar du mig fel igen. Du får särskilja mellan punktlast, tyngd och tryck per area. Kriteriet för svikt är 1,5 mm nedböjning vid 1KN tryck på mitten av bjälklaget. Det är definitionen för svikt. Om det rör sig mer än 1,5 mm då har golvet svikt. Normen för tryck per area är 2kN/ kvadrat meter för badrum. Det blir ca 200 kg/m2 (jämt fördelad). Gibsskivorna bär ingen punktlast för att sprickas. Lasten fördelas ju per yta/area. Det är skillnad om du går på snö med skor eller tennis racket.
förstå att du inte gjort något bra golv.
Jag fattar inte grejen med att börja blanda in betong i det hela, det skapar ju bara problem, bara för det är gips under så ska det ju likväl torkas ut ett bra tag innan man går vidare, vilket då är fördelen med EPS/Lätt betong och flytspackel, där kan man ju vara igång igen bara några dagar efter.henke_benke skrev:
Hade jag varit TS så hade jag gått på EPS och flytspackel.
betongen är även skadlig mot gipsen. varför inte spackel? mindre vatten, ingen vattningP Pumba skrev:Jag fattar inte grejen med att börja blanda in betong i det hela, det skapar ju bara problem, bara för det är gips under så ska det ju likväl torkas ut ett bra tag innan man går vidare, vilket då är fördelen med EPS/Lätt betong och flytspackel, där kan man ju vara igång igen bara några dagar efter.
Hade jag varit TS så hade jag gått på EPS och flytspackel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
nja det beror väl på förutsättningarna? Tänk dig en gjuten kaka på 3cm som är 5x4 m. Den kommer att kunna röra sig ganska så friskt i sig själv om den hänger fritt. Så allt beror ju helt på vart den ligger och i vilket slags hus. I ett trähus så tror jag nog att det kan röra sig ganska mycket även om det såklart inte sviktar om du har punktbelastning inne i form av last.L Lars48 skrev:
Det det handlar om är väl i slutänden att hålla ev tätskikt intakta utan att det rör sig och spricker. Mig veterligt har det ännu inte hänt olyckor där folk faller igenom golvet pga underdimensionering så den biten är knappast den största faktorn i golvdimensioneringen idag. I våtutrymmen då alltså.
hade du valt något annat än gips under plattan hade det varit bra.L Lars48 skrev:
förmodligen har du även underdimensionerad armering eller/och så har du dålig täckning på armering.
ingen förankring i övrigt utan flyttande platta?
Underdimensioneri gen är inga problem. Problemet som jag ser med träskivor(oftast spånskivor) och gips ovanpå är oftast förekommande svikt. Jag renoverade badrummet just av den na anledning. Det var spånskivor och gipsskivor, 60 cc reglar, 10 år gammal badrum. Några klinker plattor hade spruckit pga sviktande golv. Tättskikt hade gått sönder. Skivorna hade svullnat så att högsta punkten i badrummet var golvbrunn. Vilket iofs är det standard för badrum som byggs med denna teknik. Så att säga problem är svikt. Platta däremot sviktar inte.S Stefan1972 skrev:nja det beror väl på förutsättningarna? Tänk dig en gjuten kaka på 3cm som är 5x4 m. Den kommer att kunna röra sig ganska så friskt i sig själv om den hänger fritt. Mig veterligt har det ännu inte hänt olyckor där folk faller igenom golvet pga underdimensionering så den biten är knappast den största faktorn i golvdimensioneringen idag.
Det håller jag inte med om. Jag tycker det bästa underlaget för en platta är just gips och ingenting annat. Skivorna ligger ju på CC-30 reglar. Trycket som kommer från plattan och det som finns ovanför, fördelas bara på reglarna. Gipsskivor ligger mellan reglarna och plattan, underlaget är reglar där trycket utförs på. Det existerar inget tryck neråt mellan reglarna, av den enkla anledningen att det finns en styv platta ovanför som fördelar trycket bara på reglar (inte i mitten). Hoppas att jag har varit pedagogisk nog.henke_benke skrev:
tyvärr alltså. men du har gjort en risk konstruktion..L Lars48 skrev:Det håller jag inte med om. Jag tycker det bästa underlaget för en platta är just gips och ingenting annat. Skivorna ligger ju på CC-30 reglar. Trycket som kommer från plattan och det som finns ovanför, fördelas bara på reglarna. Gipsskivor ligger mellan reglarna och plattan, underlaget är reglar där trycket utförs på. Det existerar inget tryck neråt mellan reglarna, av den enkla anledningen att det finns en styv platta ovanför som fördelar trycket bara på reglar (inte i mitten). Hoppas att jag har varit pedagogisk nog.
först två lager gips. förmodligen bara skruvade.
sedan en oklassad betonggjutning ovanpå detta.
jag hoppas du ändrar badrummet innan du säljer