Någon som vet om det går att få tag på rakt och torrt virke som inte slår sig? Ska ev. regla upp ett golv och det sista jag vill är att det börjar röra på sig mer än nödvändigt. Finns det finare kvalitetsklasser med lägre fuktkvoter eller hur funkar det? Nivell verkar ju ha någon sorts specialreglar som är absolut raka men de kostar ju mer än knark.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...0-m2-pa-betong-hur-hitta-rakt-virke-vire.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...0-m2-pa-betong-hur-hitta-rakt-virke-vire.html
Virket skulle varit bandat i mindre buntar, då hade man kommit ifrån en del av problemet tror jag.
Eller det blir för liten stadga i högen då så allting vrider sig?
Hade varit väldigt praktiskt ifall man behöver en mindre men inte alltför liten mängd virke.
Det blir förstås en merkostnad även det men den borde inte bli överdrivet stor.
Eller det blir för liten stadga i högen då så allting vrider sig?
Hade varit väldigt praktiskt ifall man behöver en mindre men inte alltför liten mängd virke.
Det blir förstås en merkostnad även det men den borde inte bli överdrivet stor.
På sågen där jag handlat (säljer tyvärr inte normalt till privatpersoner) har man väldigt få buntar öppna utan man öppnar en bunt, plockar ut virket jag behöver och så buntas de igen på nytt.Blindnit skrev:Virket skulle varit bandat i mindre buntar, då hade man kommit ifrån en del av problemet tror jag.
Eller det blir för liten stadga i högen då så allting vrider sig?
Hade varit väldigt praktiskt ifall man behöver en mindre men inte alltför liten mängd virke.
Det blir förstås en merkostnad även det men den borde inte bli överdrivet stor.
Om jag ringer i förväg och beställer står allt redo och buntat till mig.
Så enstaka reglar/brädor handlar jag på byggvaruhus.
Men även det som köps från sågen kan slå och vrida sig om man inte sorterar och ströar det som blir över efter man byggt, så jag köper nu sällan mera än vad jag använder mig av och låter ofta spillet bli ved.
Eller som min svärfar säger: Trä är ett levande material, då får det vara lite krokigt på sina ställen.
Faktum är ju att jakten på "spikrakt" virke ibland ter sig lite överdrivet. Varför ska en vanlig regel som sitter i en vägg vara rak som en linjal?
Det finns väl ingen "riktig" snickare som bemödar sig med att leta extra mycket efter rakt virke för ett bygge?
Faktum är ju att jakten på "spikrakt" virke ibland ter sig lite överdrivet. Varför ska en vanlig regel som sitter i en vägg vara rak som en linjal?
Det finns väl ingen "riktig" snickare som bemödar sig med att leta extra mycket efter rakt virke för ett bygge?
Jag vill säga att det beror helt på var regeln sitter och vilken funktion den har.
Jag har brytt mig noll över rakheten på all den 45x45 som jag korsreglat stommen ut och invändigt med, där blir det (tillräckligt) rakt av automatik när det är färdigspikat.
Men innerväggar kan jag inte bygga av bananer, det ser så jävla illa ut sen, när man ställer en bokhylla mot väggen.
Jag har brytt mig noll över rakheten på all den 45x45 som jag korsreglat stommen ut och invändigt med, där blir det (tillräckligt) rakt av automatik när det är färdigspikat.
Men innerväggar kan jag inte bygga av bananer, det ser så jävla illa ut sen, när man ställer en bokhylla mot väggen.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag blir matt när jag läser. Är det för mycket begärt med rakt virke som inte är vankantat? Jag begär inte möbelkvalitet men jag vill inte ha barkbitar (innehåller parasiter) och regeln skall vara så rak att det går att fästa gipset. Eller skall man sticksåga varje gipsskiva också för att följa bananen? Observera nu att jag inte talar om skevhet på 1 cm i en riktning på en väggregel.
Dessutom: Detta handlar bara om girighet, inget annat. Tro inte att priserna blir lägre för att vi konsumenter accepterar skit. Det är bara så att vissa träd duger bara till massaved. Dessutom är kostnaden för själva trädet bara EN del av vad du betalar för regeln hos brädgården. Reglar kostar väl 10 kr metern för 45x70 och 50 kr för 45x170 C24 (kollade hos Hornbach) så jag ser inget skäl till att acceptera skit. Betalar hellre 2 kr metern extra. Hur mycket sparar man inte i tid på att slippa stå och spänna in regeln för att den skall passa?
/Anders
Dessutom: Detta handlar bara om girighet, inget annat. Tro inte att priserna blir lägre för att vi konsumenter accepterar skit. Det är bara så att vissa träd duger bara till massaved. Dessutom är kostnaden för själva trädet bara EN del av vad du betalar för regeln hos brädgården. Reglar kostar väl 10 kr metern för 45x70 och 50 kr för 45x170 C24 (kollade hos Hornbach) så jag ser inget skäl till att acceptera skit. Betalar hellre 2 kr metern extra. Hur mycket sparar man inte i tid på att slippa stå och spänna in regeln för att den skall passa?
/Anders
Krokigt kan man leva med i vissa konstruktioner men jag har fått för många som ser ut som skruvar för att var nöjd. Att lägga ett tak på åsar som vrider sej innebär att taket inte blir plant och att undertaket läggs på en kant eftersom åsen lutar 30-40 grader i ena änden.
Dessutom måste ju han som lastar se det när han lägger dom på lastbilen men det skiter dom också i.
Nä rakt virke vill jag ha om jag ska betala för det och om jag ska göra nåt annat än elda i spisen med det.
Dessutom måste ju han som lastar se det när han lägger dom på lastbilen men det skiter dom också i.
Nä rakt virke vill jag ha om jag ska betala för det och om jag ska göra nåt annat än elda i spisen med det.
Ja lite av den springande punkten är ju att jag betalar exakt samma löpmeterpris för helt perfekta reglar som för riktigt vrak.
Varför ska man betala fullt pris för skräp?
Visst förstår jag att det är en glidande skala, från perfekta reglar som nästan borde ha sorterats till A-kvalitet på sågen ner till det sista skräpet. Men reglar som nästan inte skulle dugit till råspont eller formvirke måste dom ju för f** sortera ut.
Varför ska man betala fullt pris för skräp?
Visst förstår jag att det är en glidande skala, från perfekta reglar som nästan borde ha sorterats till A-kvalitet på sågen ner till det sista skräpet. Men reglar som nästan inte skulle dugit till råspont eller formvirke måste dom ju för f** sortera ut.
Fast det är lite av problemet. dvs att folk står och river i virkeshögarna så det blir en enda röra. Då blir alla brädor vridna tillslut. Man måste lägga tillbaka brädorna som dom låg efter att man plockat ur det man vill ha.
Var i förra veckan förbi på den lokala sågen och köpte 20 meter 45x95. Lastade snabbt på släpet, betalade och for hem. När jag kommer hem ser jag att jag har köpt limträ!!! Ringer fort ner och frågar vad det kostar i förhållande till "vanliga" 45x95 och får svaret: det är samma pris.
Brädorna har nu legat ute på släpet i snart en vecka och är fortfarande spikraka!!!
Ibland blir man glatt överraskad!!!
Brädorna har nu legat ute på släpet i snart en vecka och är fortfarande spikraka!!!
Ibland blir man glatt överraskad!!!
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Håller i princip med. Fast Byggmax kan ibland ha fått en ny sändning där det mesta är OK. Det tråkiga är när man dyker upp och det bara finns Fusilli kvar för att Byggmax vägrar ta in nytt virke innan dom sålt allt gammalt skräp. Basra att göra som whork och åka någon annanstans.Skogiz skrev:
/Anders