Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
En snickare sorterar ut sitt virke han ska ha i den mån det går, om han inte ska formsätta.Mikael_L skrev:Nu ruttnar jag snart på skiten.
Ärligt talat, ni som jobbar som snickare. Hur mycket accepterar ni?
När skickar ni tillbaka skräpet och ber dom skicka OK varor?
Här är en 45x70, 4.80 lång. Rejäl vankant halva regeln.
Skulle ni skickat tillbaka den?
Sen fick jag även flera rejäla propellerämnen och några som skulle passa att göra gungstolsmedar av.
Det där är sekundavirke "V"du har köpt/ fått.
Har du betalat för högsta kvaliteten för råplanat är det fel, men det tvivlar jag på att du gjort.
Men så blir det i prisjaktens tider, brädgårdar köper in skitvirke och säljer det till hempulare som typ 2x3 utan att redovisa kvaliteten.
Tur att det finns proffsbrädgårdar till oss andra.
Redigerat:
Nu får du gå och dra något gammalt över dig, Thomas.
Du har fan ingen aning om var jag köpt virket, så du kan sluta och lägga dina egna önsketankar i andras munnar.
Brädgården som levererar till mig förser alla traktens byggföretag med sina brädor och reglar.
Du har fan ingen aning om var jag köpt virket, så du kan sluta och lägga dina egna önsketankar i andras munnar.
Brädgården som levererar till mig förser alla traktens byggföretag med sina brädor och reglar.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Det är väl brädgården du ska be dra något gammalt över sig. Är det en lite större brädgård så har dom två kvaliteter av råplanat 2x3. Den pinne du visar är den sämre och jag förstår inte problemet om du köpt den kvalitén.
Köper man sekunda, så levereras sekunda.
Köper man sekunda, så levereras sekunda.
Ja det är skit av dom, att plocka ihop och skicka skräpet som ligger högst upp och andra redan ratat. 
Jag har ju aldrig angett någon klass, men dom vet ju ungefär vad jag använder virket till.
Brädgården i fråga har förövrigt alltid bara klassA virke i regel 120mm bred och större, så där har jag i princip aldrig några problem.
Ja i vilket fall, ska dom få hämta tillbaka den här risiga skiten. Sen måste jag nog ta ett snack med dom om vilken kvalitet jag behöver.
Jag har ju aldrig angett någon klass, men dom vet ju ungefär vad jag använder virket till.
Brädgården i fråga har förövrigt alltid bara klassA virke i regel 120mm bred och större, så där har jag i princip aldrig några problem.
Ja i vilket fall, ska dom få hämta tillbaka den här risiga skiten. Sen måste jag nog ta ett snack med dom om vilken kvalitet jag behöver.
Min erfarenhet är att brädgårdarna säljer samma kvalitet till både proffs och hemmafixare, där jag köper mitt virke handlar även flera proffs.Thomas Lundquist skrev:
Vidare jobbar min svärfar som snickare på peab och det händer ofta att de skickar tillbaka hela buntar som inte duger, även det talar för att alla får samma kvalitet oavsett hur stor kund man är.
Gabbe1 skrev:Min erfarenhet är att brädgårdarna säljer samma kvalitet till både proffs och hemmafixare, där jag köper mitt virke handlar även flera proffs.
Vidare jobbar min svärfar som snickare på peab och det händer ofta att de skickar tillbaka hela buntar som inte duger, även det talar för att alla får samma kvalitet oavsett hur stor kund man är.
Ja precis så är det. Till mellanväggar använder man stålreglar och där det skall sitta ex en dörr karm så finns det virke avpassat till att sätta in i stålprofilen, det är en fördel att använda takstålprofiler om man vill ha ett slätt tak som inte spricker
Har aldrig sett eller blivit upplyst om olika kvalliter oavsett vilken brädgård det gäller.broblemet ligger snarare i att dom STORA byggarna är inte så noga som hemmapularna .dom köper istället in lite extra som kunden får betala,det som inte duger går i container
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag har både erfarenhet som brädgårdsarbetare och byggare så jag sitter inte och hittar på något.Gabbe1 skrev:Min erfarenhet är att brädgårdarna säljer samma kvalitet till både proffs och hemmafixare, där jag köper mitt virke handlar även flera proffs.
Peab är inte proffs i mina ögon, det jag menar som proffs är mindre byggfirmor som har privatkonsumenter som kunder.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Då är det nog dags att du tittar lite extra nästa gång du är på en brädgård, och inte typ K-rauta.Elkludde skrev:
Jag handlar nästan dagligen och har både sett och blivit upplyst om olika kvaliteter när det gäller typ 2x3 råplan.
Märkligt!
Lärlingar brukar få utstå de mest konstiga lustigheter, ett verkar vara att fråga om proffskvaliet på brädgården, undrar om Thomas fick med synvinkeln också?
Själklart är virket klassat i olika kvaliter, men inte i klasserna hemmapulare|proffs.
Själklart är virket klassat i olika kvaliter, men inte i klasserna hemmapulare|proffs.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Lärling är/ var man inte på en brädgård.pbengtsson skrev:
Har du erfarenheter av brädgårdsarbete?
Synvinkeln vart vi varnade för innan vi gick ut på bygget, men jag undrar om inte bengtsson fick med vinklad/ skruvad syn.
Då är vi medvetna om att det finns olika kvaliteter, och frågan är vilket pris en brädgård ger när kunden vill ha ett pressat pris.
på jobbet brukar det vara kanske 1-2 bitar per paket i snitt som det är lite vankant eller för krokigt, beror ju på sorteringen med, c30 nästan alltid perfekt, c24 nån enstaka bit och c18 några fler per paket,
åker man till byggmax mfl brukar hälften (nästan) av virket se ut som sånt vi kasserar, kan ju vara att folk plockar ut det bra och affärerna sparar på skrotet.
åker man till byggmax mfl brukar hälften (nästan) av virket se ut som sånt vi kasserar, kan ju vara att folk plockar ut det bra och affärerna sparar på skrotet.
Redigerat:
Detta är väldigt intressant information. Så förutom de "vanliga" kvalitetsklasserna C18, C24 etc så finns det en annan, lite hemlig klassning, som bara virkesförsäljare och vissa yrkesmän känner till?Thomas Lundquist skrev:
Heter de där klasserna någonting, så man vet vad man ska fråga efter?
Hej alla erfarna brädgårds gubbar! 
Skulle någon kunna upplysa en glad amatör på vilka olika virkeskvalitéer som finns. Är det samma "skala" på allt virke även tryckimpregnerat (C18, 24, 30 som Anders pratade om).
Tänkte beställa tryckimpregnerad trall av sorten Prima. Är prima en kvalitet eller bara en benämning för att hemmafixarna ska tro det är bra kvalitet?
Hade varit väldigt glad ifall man kunde bli lite kunnigare innan man beställde då jag tycker det låter bökigt att skicka tillbaka massa virke eller att leva med skeva brädor och kvistar.
Skulle någon kunna upplysa en glad amatör på vilka olika virkeskvalitéer som finns. Är det samma "skala" på allt virke även tryckimpregnerat (C18, 24, 30 som Anders pratade om).
Tänkte beställa tryckimpregnerad trall av sorten Prima. Är prima en kvalitet eller bara en benämning för att hemmafixarna ska tro det är bra kvalitet?
Hade varit väldigt glad ifall man kunde bli lite kunnigare innan man beställde då jag tycker det låter bökigt att skicka tillbaka massa virke eller att leva med skeva brädor och kvistar.
Vad arbetar du med då?kvistarn2 skrev:på jobbet brukar det vara kanske 1-2 bitar per paket i snitt som det är lite vankant eller för krokigt, beror ju på sorteringen med, c30 nästan alltid perfekt, c24 nån enstaka bit och c18 några fler per paket,
Takstolstillverkning? Det är ju inte många ställen annars som uteslutande jobbar med konstruktionsklassat virke såsom C14 -> C30.