Påståendet att allt virke söder dalälven är skitvirke är fel.
Södra Sveriges grantimmer är utmärkt konstruktionsvirke men kan ha begränsningar som finsågadade breda klädselbrädor pga dålig kvist.
Regel på Mikael L:s bild är klyvvara dvs en planka har klyvts till två reglar då frigörs spänningar som är i plankan.
Behöver man reglar i våningshöjd är kubbsågade reglar ett bra alternativ, de är då orginalsågade dvs man har bara tagit ut två reglar från en klen stock.Ungefär som att skära ut fileér.
Har kunden kunskap kan han ställa krav på leverantören som i sin tur köper in rätt varor, brädgården har inget intresse av en massa urlägg som inte går att använda./MLj
Södra Sveriges grantimmer är utmärkt konstruktionsvirke men kan ha begränsningar som finsågadade breda klädselbrädor pga dålig kvist.
Regel på Mikael L:s bild är klyvvara dvs en planka har klyvts till två reglar då frigörs spänningar som är i plankan.
Behöver man reglar i våningshöjd är kubbsågade reglar ett bra alternativ, de är då orginalsågade dvs man har bara tagit ut två reglar från en klen stock.Ungefär som att skära ut fileér.
Har kunden kunskap kan han ställa krav på leverantören som i sin tur köper in rätt varor, brädgården har inget intresse av en massa urlägg som inte går att använda./MLj
Jag har i alla fall returnerat ett antal lpm nu.
Det var inga problem, inga sura miner eller så.
Jag reglat upp innerväggar med lite vankantat virke, bara det var rakt. Men krökt och vridet fick dom tillbaka. Så jag är ingen idiot som kräver att allt virke ska vara av möbelkvalitet eller så.
Bara som lite återkoppling.
Det var inga problem, inga sura miner eller så.
Jag reglat upp innerväggar med lite vankantat virke, bara det var rakt. Men krökt och vridet fick dom tillbaka. Så jag är ingen idiot som kräver att allt virke ska vara av möbelkvalitet eller så.
Bara som lite återkoppling.
I oklippta buntar så brukar kanske 2-5% av virket vara sekunda. När en sådan bunt läggs ut i en hall där någon krachar hela bunten och lämnar eftrer sig plockepinn, för att få ut tio perfekt raka regler (som för övrigt ofta vrider sig ändå efter någon/några dagars fel-lagring. Då är troligen hälften sekunda. Det är brädgårdarnas dilemma.
Leverantörer med stor omsättning brukar leverera från oklippt bunt. Bunten som hempularna river i får ligga i konsumenthallen. Inte rationellt att ha betald personal som slösar bort sin tid med att stå och sortera ut krokigt virke för leveranser. Det kostar mer i pengar och ger dessutom missnöjda kunder.
Att en pinne av tjugo är halvbra brukar inte vara ett problem. Den som orkar kan lämna tillbaka dem, men för det mesta finns det användning även för korta stumpar, så allt brukar gå att använda ändå.
VH/Findus
Leverantörer med stor omsättning brukar leverera från oklippt bunt. Bunten som hempularna river i får ligga i konsumenthallen. Inte rationellt att ha betald personal som slösar bort sin tid med att stå och sortera ut krokigt virke för leveranser. Det kostar mer i pengar och ger dessutom missnöjda kunder.
Att en pinne av tjugo är halvbra brukar inte vara ett problem. Den som orkar kan lämna tillbaka dem, men för det mesta finns det användning även för korta stumpar, så allt brukar gå att använda ändå.
VH/Findus
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Vi hade precis samma problem. Vi fick en leverans av virke som skulle användas för att regla upp taket, där var och varannan planka var sned. Då reklamerade vi sändningen och mailade en bild på hur det såg ut. De fick skicka nya, raka plankor. Man kan ju inte betala för plankor man inte kan använda.
Det må hända att en bräda vrider sig en aning men nuförtiden så finns det alldeles för mycket sekunda eller rent av utskott dvs virke med valkant eller enorma kvistar osv. Om man köper ett helt knippe så finns det för många sådana anser jag.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ett stort problem tror jag är när hemmapulare ska ha virke som då ska ha absolut raka bitar fast det igentligen inte är nödvändigt i dom flesta fallen.
En snickare skiter i om det inte är helt rakt om han ska regla en vägg för dom tvärgående bitarna riktar ju upp dom som går från golv till tak.
En hemmapulare ska promt ha det helt rakt och har tid att gräva i högen för att hitta dom och sen lämna allt som ett plocke pinn.
Jag brukar ofta ta dom som är lite krokiga och få ett bra pris på det.
Dom brukar bli så glada när man säger att det gör inget om dom är lite krokiga men då får du ge mig ett bra pris på dom.
Ofta brukar dom räkna lite "fel" för det är lättare än att slå in rabbat tydligen.
Jag upplever som torkningen av virket är det lite si o så med och kan vara en anledning till att det är så mycket krokigt virke.
En snickare skiter i om det inte är helt rakt om han ska regla en vägg för dom tvärgående bitarna riktar ju upp dom som går från golv till tak.
En hemmapulare ska promt ha det helt rakt och har tid att gräva i högen för att hitta dom och sen lämna allt som ett plocke pinn.
Jag brukar ofta ta dom som är lite krokiga och få ett bra pris på det.
Dom brukar bli så glada när man säger att det gör inget om dom är lite krokiga men då får du ge mig ett bra pris på dom.
Ofta brukar dom räkna lite "fel" för det är lättare än att slå in rabbat tydligen.
Jag upplever som torkningen av virket är det lite si o så med och kan vara en anledning till att det är så mycket krokigt virke.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ursäkta ???vafan skrev:
För det första är det en regel och den har från början varit rak...
Att den blir sned beror liksom på andra faktorer som t.ex att folk som är och river i virkeshögarna på byggmarknaderna inte lägger tillbaka virket snyggt och prydligt utan bara huller om buller och bl.a då blir det krokigt på nolltid !! q(;^
Sen gör det som någon redan nämnt här ingenting om någon man får är sned för det går oftast ändå åt till småbitar och kortlingar...
Trä ÄR ett levande material oavsett om det fortfarande lever eller är uppsågat i längder...
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Det stämmer inte. Hos oss var det snickaren som vägrade använda de sneda plankorna.Göran.W skrev:Ett stort problem tror jag är när hemmapulare ska ha virke som då ska ha absolut raka bitar fast det igentligen inte är nödvändigt i dom flesta fallen.
Varför kan inte sågverket sortera virket de säljer i rakt och krokigt/knaggigt och sälja det till olika priser?
En annan orsak kan vara att hempularen oftast bygger åt sig själv, medan snickaren bygger åt någon annan.Göran.W skrev:Ett stort problem tror jag är när hemmapulare ska ha virke som då ska ha absolut raka bitar fast det igentligen inte är nödvändigt i dom flesta fallen.
Dom stora sågverken vill nog bara såga o sälja så mycket som möjligt..Skicka iväg stora båt laster till Arab länderna..Ska man få nåt kvalitets virke får man handla hemma hos den lokala såg/hyvleri.Han åker själv upp till Härjedalen o pekar ut virket han ska ha..Spikrakt o tätt med årsringar,t.o.m några ören billigare än Byggmax.Marlene Eskilsson skrev:
Ja till viss del beror det på att virket böjer och vrider sig först efter paketeringen, dvs det torkar lite mer efter att det är sågat och paketerat.Marlene Eskilsson skrev:
Sen är ofta virket väldigt rakt när man väl öppnar en virkesbunt, men när man klippt banden så är inte virket längre tvingat till rakhet och de bitar som vill vrida sig börjar göra det.
Så det är viktigt för brädgårn att snabbt sälja bort sina öppnade buntar och att som byggare snabbt bygga klart med virket, för när det väl är inbyggt så är det som regel mycket infästningar här och där som håller regelbiten på plats.
Men vem bryr sig om 100 år.
olika vridningar i virket beror på olika saker.
en sned bit som den på den första bilden är troligen sågad med kroksågning eller så är den delad i hyvlen så det blir två bitar av en grov är det det som har hänt med den övre så är den fel torkad. biten har haft för hög fuktkvotsgradient. En vriden bit beror på hur gammal trädet var när det avverkades ungt träd väntervriden fiberstruktur gammalt träd högervriden fiberstruktur så ett träd ska vara lagom gammal när det avverkas så sliper man mycket av dom problemen, lite av vridningarna kan man få bort i tork men eftertorkar bitet på brädgården i en öppen bunt så vrider den sig som fan och det händer ofta
en sned bit som den på den första bilden är troligen sågad med kroksågning eller så är den delad i hyvlen så det blir två bitar av en grov är det det som har hänt med den övre så är den fel torkad. biten har haft för hög fuktkvotsgradient. En vriden bit beror på hur gammal trädet var när det avverkades ungt träd väntervriden fiberstruktur gammalt träd högervriden fiberstruktur så ett träd ska vara lagom gammal när det avverkas så sliper man mycket av dom problemen, lite av vridningarna kan man få bort i tork men eftertorkar bitet på brädgården i en öppen bunt så vrider den sig som fan och det händer ofta
Sågverken sorterar virke efter olika kvaliteklasser och de kostar olika. Det finns inget krokigt virke när det buntas i sågverket. Om vi som konsument tydligt talar om kvalitetskravet och också skulle vara villiga att betala för dyrare såg/klyvkostnader skulle det produceras i större omfattning.Marlene Eskilsson skrev:
Har själv kunnat köpa direkt från lokalt sågverk där jag känner ägaren.
Redigerat:
Ursäkta , men jag måste nog gå in här för att tala om att det är nog så att det handlar om vilka stockar man sågar. Är dom raka från början när dom växer i skogen är det inga problem.Men alla trän i skogen kan man inte göra plank eller bräder av. En del träd växer där dom måste kompensera för tex sluttande mark eller vind. Har dom en gång blivit snea av någon anledning så strävar dom efter att växa rakt. Då blir dom krokiga där dom växer. Och när dom sågas blir det krokigt, efter man har sågat upp stocken. Alla trän i skogen kan inte vara raka.