Ska snart riva ut 150 m2 ojämnt golv uppreglat på betongvalv (övervåning) för att lägga in en golvvärmelösning på 120 m2 av dem. Ytskiktet på golvet ligger idag ca165 mm över plattan och jag behöver sänka det till 12 cm för att komma i rätt höjd för de kommande skjutpartiet och balkongdörrarna. Dessutom kommer jag att regla ner taket 5 cm och vill inte tappa takhöjd (270)
Fram till idag har reptilhjärnan helt och hållet varit inne på att:
Flytspackla den grovgjutna plattan med ca 1 cm avjämning. Pratade med en golvfirma och de ville ha 23 000 med ROT-avdrag för detta vilket jag tycker är ganska billigt med tanke på vad spackel kostar. På detta tänkte jag sedan lägga 30 mm cellplast + 50 mm spårad cellplast för golvvärmeslingor+plåtar och parkett. De spårade skivorna och plåtarna (170 m2)har jag redan köpt för 15 000 (mindre än halva priset) av en bekant som rev ut dem ur ett hus som skulle flyttas.
Summa sumarum skulle undergolvet landa nånstans mellan 35 och 40000 kr (flyt+cellplast+plåtar) FÖRDEL: ett garanterat plant golv för många år framöver. NACKDEL: dyrare än kokain.
Idag började jag titta lite på vad det skulle kosta att regla upp golvet med trä (45x70) och sedan spika glespanel ovanpå med slang och plåt. Med 70 mm isolering mellan landar jag på drygt 11 500 kr... FÖRDEL: billigt, hyfsat enkelt. NACKDEL: problem med golv som sviktar?? Mer jobb för mig.
Och då är frågan, var hittar jag reglar som håller måttet? Jag vill inte köpa 250 m reglar på byggmax som när jag lagt dem börjar slå och vrida sig så att det inte går att lägga golvet plant. Ska man ta de befintliga reglarna som suttit i 60 år och klyva dessa till rätt dimension?
Någon som har gjort nåt liknande eller som har idéer runt konstruktionen?
Någon föreslår säkert Nivellgolv men det går fetbort då det skulle kosta mig cirka 2 miljarder och dessutom har jag inga fuktproblem.
Fram till idag har reptilhjärnan helt och hållet varit inne på att:
Flytspackla den grovgjutna plattan med ca 1 cm avjämning. Pratade med en golvfirma och de ville ha 23 000 med ROT-avdrag för detta vilket jag tycker är ganska billigt med tanke på vad spackel kostar. På detta tänkte jag sedan lägga 30 mm cellplast + 50 mm spårad cellplast för golvvärmeslingor+plåtar och parkett. De spårade skivorna och plåtarna (170 m2)har jag redan köpt för 15 000 (mindre än halva priset) av en bekant som rev ut dem ur ett hus som skulle flyttas.
Summa sumarum skulle undergolvet landa nånstans mellan 35 och 40000 kr (flyt+cellplast+plåtar) FÖRDEL: ett garanterat plant golv för många år framöver. NACKDEL: dyrare än kokain.
Idag började jag titta lite på vad det skulle kosta att regla upp golvet med trä (45x70) och sedan spika glespanel ovanpå med slang och plåt. Med 70 mm isolering mellan landar jag på drygt 11 500 kr... FÖRDEL: billigt, hyfsat enkelt. NACKDEL: problem med golv som sviktar?? Mer jobb för mig.
Och då är frågan, var hittar jag reglar som håller måttet? Jag vill inte köpa 250 m reglar på byggmax som när jag lagt dem börjar slå och vrida sig så att det inte går att lägga golvet plant. Ska man ta de befintliga reglarna som suttit i 60 år och klyva dessa till rätt dimension?
Någon som har gjort nåt liknande eller som har idéer runt konstruktionen?
Någon föreslår säkert Nivellgolv men det går fetbort då det skulle kosta mig cirka 2 miljarder och dessutom har jag inga fuktproblem.
Redigerat:
Jag skulle ha gjutit en finsats med golvvärme slangen i....
Det lät EXTREMT dyrt.
Har funderat på att gjuta en 60 mm betongkaka på 20mm cellplast ovanpå den gamla betongen men jag vet inte om jag vill tynga ner bjälklaget ytterligare.
Redigerat:
När jag byggde mellanbjälklaget i mitt förra hus blev det billigare att gjuta än ett träbjälklag med spårade skivor och plåtar.
Cellplast och betong är väl en utmärkt lösning, jag såg inte att det var så tjockt
Desutom får det ett stumt och bra golv.
Cellplast och betong är väl en utmärkt lösning, jag såg inte att det var så tjockt
Desutom får det ett stumt och bra golv.
Problemet med den konstruktionen, förutom vikten, är att befintlig platta endast är grovgjuten och därmed inte helt jämn. Därför är jag rädd att cellplasten inte får full kontakt med ytan och att det finns risk för bomgjutning. Alternativet är ju att jämna av plattan först men då är vi tillbaks på 23 000 kr för flytspackling.... Kanske skulle man kunna jämna av det värsta med sand?
Är det öppet nu?
Bilder?
Hur tjockt är bef gjutning?
Bilder?
Hur tjockt är bef gjutning?
Nä, det är inte öppet ännu. Kommer att flytta ner i källaren i maj nån gång och då kommer hela golvet (och allt annat) på övervåningen att rivas ut. Plattan är cirka 15 cm tjock och under finns ett stort dubbellastbilsgarage på 70 m2 och ett dubbelbilgarage på 40 m2 (sutterränghus). Spännvidderna i lastbilsgaraget (7x10m) gör att jag är skeptisk till att belasta plattan med ytterligare vikt.
Bifogar en dålig bild på det uppreglade golvet.
Bifogar en dålig bild på det uppreglade golvet.
Redigerat:
Finns limträ och kerto verkligen i 45x70? Om så är fallet så kan det nog bli väldigt dyrt och då faller lite av idén med att regla.
Nivellgolv kanske? Annars låter väl cellplast och betong som en bra lösning. Så mycket väger det inte och gjuter du på med 70mm fiberbetong så kostar det betydligt mycket mindre än att flytspackla. Jämna till plattan med sand under cellplasten så håller det.
Håller med GustavW på allt här men inte ang Nivellgolv pga det är en dyrare lösning som inte kommer bli lika stum och bra som betong.GustavW skrev:
Kolla med en konstruktör om du är osäker.
Har du ingen bra kontakt kan du skicka ett PM till mej.
Klicka här för att svara