WilliamSöderlind WilliamSöderlind skrev:
95x95 tryckimpade stolpar med 22x95 med i fräst ledlist sen 34x145 rundad överliggare. 1000x800 glas med fästen
Mycket snyggt! Vilken led-list är det?
Lyser mycket fint på glas och omgivning.

M
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Det är lite det som gjort mig tveksam till att skruva ihop något som nån annan byggt bra, med något som en klåpare som jag gjort. Vill inte att mitt glada amatörarbete ska smitta av sig på huset.
Har haft precis samma erfarenhet, bärlina i fasad drog in fukt i fasaden. Satte därför inre bärlinan på stolpar för att få till luft mellan fasad och bärlina. Även med mycket fukt & snö så gör fasaden sitt jobb med att hålla borta fukten.

Så känslan, om inte någon har ett supertips på hur man bygger en bra fuktbrygga mellan fasad och bärlina är att ta extrajobbet med inre bärlinan på plintar.

Mats-S
M Mike65 skrev:
Så känslan, om inte någon har ett supertips på hur man bygger en bra fuktbrygga mellan fasad och bärlina är att ta extrajobbet med inre bärlinan på plintar.
Har man en rejäl takfot så kan man utan problem sätta inre bärlinan i fasaden, dom få dropparna som kommer då är ofarliga. Min veranda har suttit så i 40 år, inga fuktproblem än så länge.

Jag förespråkar också trallen längs med huset, vi gjorde liknande på ett trädäck där bland annat pool ska stå. Tycker att det är önskvärt att inte slarva trallen på längden. Framförallt för att jag tycker det är snyggt! Nu har ju vi skarvat ändå på vänster sidan pga. brist på trall och att vi inte ville vänta, men där står poolen så det syns inte betydligt. Det skapas också två ”rum” när man har en avdelare som kan vara lite roligt att använda sig av i möbleringen.
Även detaljbild på där ”avdelaren” möter fris.

• Nytt trädäck med skarv och avdelare i en trädgård, vått efter regn och omgivet av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med skarv och avdelare, Fötter i svarta skor framför detaljbild på trallmönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jättesnyggt. Den där detaljen snor jag direkt.

Ett tips är att bestämma hur räcke och trapp ska utformas innan man bygger. Låter kanske självklart men jag gjorde inte det på den första altanen jag byggde utan tänkte att det löser jag sen... Visst löste det sig men det hade varit enklare om hela konstruktionen varit färdig innan.

• Gilla
Magnusalsjon och 1 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Det är lite det som gjort mig tveksam till att skruva ihop något som nån annan byggt bra, med något som en klåpare som jag gjort. Vill inte att mitt glada amatörarbete ska smitta av sig på huset.
Min granne som är snickare byggde sin altan på stolpar o den är som högst över 2m ovan mark nivå och inget är fäst i fasaden. Det är som du säger synd o skam förstöra ett välbyggt hus. Jag hade tur som inte behövde byta delar av syll. Misstänker att ni har timmerstomme. Kan föreställa mig att det är svårt att byte timmer i mellan varven.

• Gilla
Mike65 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Altanen är 6 m djup i hörnan sydväst läge längdt bort på bild 2, 5 m djup längs långsidan och 4,2 m på gaveln (sista bilden). Totalt ca 140 kvm.
Byggde själv 3 veckor 7 dgr /vecka ca kl 09-21 och 3 veckor ca 25-30h /vecka.
Har du lagt skrivregler i samma nivå som bärlina? Isf hur har du gjort?

K
A Adam adam12 skrev:
Skråskruva med Essve ET-T konstruktionsskruv eller fästa med balkskor/vinkeljärn och ankarskruv

A Adam adam12 skrev:
Nej, mina skruvreglar ligger ovanpå bärlinan cc60 med kortlingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.