Vi bor i en enplansvilla byggd 1990. Huset var ursprungligen ca 115kvm + dubbelgarage i samma huskropp, men för tre år sedan gjorde vi en större renovering/ombyggnation där dubbelgaraget konverterades till ca 40 kvm boyta. Vinden ovanför den ursprungliga boytan är isolerad (lösull), men isoleringen har sjunkit ihop under 30 år och skulle behöva fyllas på. Vinden ovanför det som tidigare var garage har lite isolering, men betydligt mindre än den andra delen. I samband med renoveringsprojektet tog vi in offerter på att komplettera isoleringen i hela huset, men det blev en utgift som prioriterades ner, och nu tre år senare står det fortfarande på att-göra-listan.

Offerterna för isoleringen var på ca 65-70k, och jag har lite svårt att se att det ska gå att räkna hem rent ekonomiskt. Vi bor på landet och har eget vatten, och värmer huset med bergvärme. Vår totala elkostnad inklusive drift, men också all övrig förbrukning med tvätt, disk, ett spabad utomhus och en duschälskande tonåring ligger på ca 3500kr per månad utslaget över året. En kvalificerad gissning är att uppvärmningskostnaden är max hälften av kostnaden, så även om denna skulle kunna minskas med en tredjedel av att öka på isoleringen (ingen aning hur rimlig den siffran är) så innebär det en återbetalningstid på 10-15 år. Ingen toppeninvestering med andra ord.

Finns det andra anledningar till att öka på isoleringen? Mår huset bättre av det på något vis? Lite bättre komfort kan jag tänka mig att det skulle leda till, men det är inget som upplevts som särskilt problematiskt under de senaste tre åren, inte i den konverterade garagedelen heller.

Finns det något annat att tänka på?

Ju mer isolering på vinden desto större risk att få mögel på undersidan av yttertaket.

Det kostar inga 65-70 kkr att köpa isolermattor och rulla ut.
https://www.bauhaus.se/isolering-byggmatta-isover-p36-45x1200x11000mm-13-2m - 60 kr/m2

Hur mkt mindre värmeförlusten blir beror på hur mkt isolering det är från början.
Om det ligger t ex 30 cm lösull så lär det knappt vara meningsfullt att lägga mer än 45/50 mm vindskyddad isolermatta/byggmatta.
Det är mer en komfortfråga. Besparingen blir antagligen inte många procent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.