Yrkesskadad som jag är kollade jag upp en nyinköpt 1 meters linjal i aluminium och det diffade 1 mm på 1 m mot en av mina 10 måttstock. För 25 år sedan byggde jag en altan och jag sågade fel varenda jävla gång tills jag upptäckte att måttstocken vid bygget och vid sågplatsen visade olika.
I yrket hade jag nöjet och fördjupa mig i mätnoggrannhet och felkällor och det är jäkligt intressant. Man köper ett digitalt skjutmått med 0.01 mm på displayen och tror att det mäter med en noggrannhet på en hundradel. Önsketänkande! Det har en upplösning på en hundradel men sedan tillkommer systematiska fel, hanteringsfel, glapp, dålig repeterbarhet mm.
För mig själv är jag nöjd med +- 1mm för jag inser att jag kan inte bättre, och för det mesta duger det.
Vad säger andra amatörer?

• Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
4774
Att det inte finns något som är 100% rakt 😂. Man gör så gott man kan med de förutsättningar som man har eller lejar bort det till någon som kan det..

engs
Tycker det ofta står det mätnoggrannhet när man menar mätosäkerhet.
Osäkerhet har väl mer negativt klang enligt marknadsavdelningarna gissar jag.

Annars beror det på vad man gör.
Husbygge. Att det är i lod o våg ofta viktigare än mått. Typ för dörrar/fönster, har ju ofta gått om marginal på karmmåtten. Men måste vara i lod för att inte vara självstängande/öppnande. Avrinning på en altan vill man få rätt lutning på så det rinner av från huset. Men annars rör sig ju allt ändå med vädret, så om ett mellanrum blir något större, kvittar.

Annars försöker jag mäta så lite som möjligt och använda faktiska fysiska mått. Mäta en bräda, kanske smyga in den till så exakt som möjligt och sen ha den som mall för alla andra. Talmeter är ja alltid bra, tittar sällan på exakt mått, mäter, går till sågen utan att dra in bandet, märker.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Känns som toleransen beror på vad jag pysslar med. Är det lite grövre saker, som en gjutform kanske jag nöjer mig med nån eller ett par cm.

En murad vägg kan ju diffa uppemot nån cm eller så, om man slarvat.

En list är väl snarare att man försöker komma till mm.

Lite snett är också rakt brukar vara mitt motto. Nej men seriöst, ibland så leder ju lite slarv tidigt I processen till mycket merjobb senare (eller taffligt slutresultat). Och ibland kan man bara korrigera en aning senare och fixa till det enkelt, så något exakt toleranskrav har jag inte.

Uppskattar verkligen detta mätverktyg men var skeptisk i början hur noggrann den mätte.Kostar inte mycket heller.

• Bosch GLM 40 avståndsmätare med display visar mätningar i meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har med ökad ålder börjat frångå perfektionism och följer numera filosofen Mediocrates lära.
Svart t-shirt med en tecknad bild av en äldre man med skägg och texten "Meh, Good Enough - Mediocrates".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
Mäter med en sån här pjäs.
Så 5-7 µm mätfelstolerans.
Ganska nöjd.

Koordinatmätmaskin med texten "GLOBAL", används för precisionsmätning med 5-7 µm tolerans.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
ulfs01 och 1 till
  • Laddar…
Beror helt på, när jag tillverkade och monterade stål så försökte man hålla sig till +-1mm så där spelade det roll på vilken sida om ritsen man satte bladet. Var det iso/en jobb så var mätinstrumenten kalibrerade.

När man höll på med lager var det kalibrerade mätinstrument och mäta flera gånger så man låg inom tillverkarens toleranser.

Snickrar man hemma är det "snickarnoga" dvs +-1 meter per meter fram tills att listerna ska sättas.

Så allt beror ju som på... Men det man har med sig är att man använder enbart "kvalité" mätinstrument allt från tumstock och måttband till mikrometer och indikatorklockor.

Beror ju på behovet men på min gamla kåk drar det mer åt om det är rakt o vinkelrätt så är det bara att riva o börja om!
Mäta är en sak men markeringen är minst lika viktig, använder kniv när det går.

Jag höll en period i verktygskalibreringen på jobbet. Inte den fysiska kalibreringen, men såg till att det blev gjort och att papperen i pärmen stämde. Världens mest meningslösa jobb.
Ute i verkligheten använde man mätare som tappats i golvet 3 gånger med mätarnålar böjda som bananer. Jodå, de är kalibrerade och godkända till februari nästa år....

I min egen verkstad finns inga kalibreringsbevis. Men alla mätverktyg kontrolleras vid behov. Precis som hos TS jämförs måttband och måttstockar mot varandra. Momentnycklar testas med våg eller vikt , typ en hink med vatten innan varje topplocksdragning.
Volt och amperemätare testas mot varandra. Vinkelhakar testas mot rät linje åt båda håll. Lika med vattenpass. Och så vidare...
Enkla men effektiva test. Några ger extremt stor precision , andra en fingervisning. Men det viktiga är att det låter mig lita till 100% på mina verktyg.

Att veta vad man mäter och hur man mäter är ofta mycket viktigare än bara siffrorna.

Bara ett litet exempel. Jag har ett gäng plåtbitar som är ca 397-398mm lång och det ska borras ett hål i mitten. Mäter jag ut hälften av 398/2=199mm från ena sidan och borrar hålet så märker jag snart att de plåtbitar som var bara aningen kortare får hålet nästan en millimeter fel. Mitt måttband är lite medfaret så nollan är 0,5mm off. Nu börjar man t o m se med ögat hur fel det blir speciellt om man lägger flera plåtar på varandra.Vänder man plåtarna åt olika håll kan hålen diffa flera mm åt varsitt håll. 😔
Om jag istället mäter ut tex 200mm med mitt dåliga måttband och gör ett märke från ena änden och sen från andra änden så får jag 2 streck med ungeffär 2mm mellanrum.
Med ögonmått borras exakt mellan strecken och det blir i mitten med imponerande precision varje gång.

Eller vattenpasset. Kan man väga av en plan yta med ett dåligt vattenpass? Ja , vänder man på passet varje gång så ska ju felet vara lika stort varje gång. Och finns inget fel utan bubblan eller siffran är på noll åt båda håll så vet man ju att det är rakt. Någostans på bygget har man en träyta som kanske inte är plan men stabil. Då slår man i 2 spik och lägger passet på spikskallarna. Justera ner spikarna tills passet är nöjt åt båda håll. Nykalibrerat !

Visst skulle det väl vara bra att ha så fina mätverktyg att man slapp kontrollera och jämföra men slutar man tänka själv så märker man kanske inte den dagen siffrorna visar helt galet.

Jag införskaffade en TAL-meter av oklar anledning ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Talmeter )
Talmeter från Hultafors med 3 meters måttband utdraget.
Skapa konto

Den är faktiskt väldigt användbar visade det sig, till vanligt pyssel hemma är det enligt mig sällan intressant hur långt, det räcker med ”så här långt”. Bara att sätta ett hack och såga.

• Gilla
4774
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Jag införskaffade en TAL-meter av oklar anledning
Har du hunnit göra standardfelet och kapat nått en dm för kort med Talmetern ännu?

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du hunnit göra standardfelet och kapat nått en dm för kort med Talmetern ännu?
Inga kommentarer 😅

I Igelknorr skrev:
Inga kommentarer 😅
Du är i gott sällskap

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.