Hej!
Vi planerar att byta kök och vill lägga in ett laminat- eller vinylgolv i samband med detta. Idag ligger klinkers. Se bilder.

Min fråga är om det går att undvika att behöva riva befintligt klinkergolv och flytspackla?

Någon som har erfarenhet av förläggning av laminatgolv på klinkers? Vad bör jag kolla, alternativt göra för att säkerställa att det blir bra?

Klinkerplattan har lite struktur i sig, bör man spackla fogar?

Jag har ingen erfarenhet av att lägga golv, uppskattar alla tips samt feedback.

Tack!
Klinkergolv med strukturerad yta i ett rum med leksaker och möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkergolv i ett kök med en barnvagn och en dammsugare nära en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Underlaget till laminat- eller vinylgolvet måste följa golvtillverkarens anvisningar när det gäller t.ex. planhet på kort och långt avstånd. Du måste alltså kolla upp vad det står för de golv som är aktuella. Men det är troligt att fogarna är för djupa.

De flesta laminat- och vinylgolv är fuktkänsliga i skarvarna mellan brädorna (med tanke på altandörren och barnvagnen).

• Gilla
william karlström
  • Laddar…
Purre
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta laminat- och vinylgolv är fuktkänsliga i skarvarna mellan brädorna (med tanke på altandörren och barnvagnen).
Vinylgolv finns det som ska vara 100% vattentäta enligt tillverkarna så det bör inte vara något problem. Skulle även säga att det är ett skönare golv att gå på än laminatgolv som ofta känns hårt och kallt.

• Gilla
william karlström
  • Laddar…
Suvi5700
W william karlström skrev:
Hej!
Vi planerar att byta kök och vill lägga in ett laminat- eller vinylgolv i samband med detta. Idag ligger klinkers. Se bilder.

Min fråga är om det går att undvika att behöva riva befintligt klinkergolv och flytspackla?

Någon som har erfarenhet av förläggning av laminatgolv på klinkers? Vad bör jag kolla, alternativt göra för att säkerställa att det blir bra?

Klinkerplattan har lite struktur i sig, bör man spackla fogar?

Jag har ingen erfarenhet av att lägga golv, uppskattar alla tips samt feedback.

Tack!
[bild][bild]
Varför vill ni inte ha klinker? Är så smidigt att hålla rent med barn och djur.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste alltså kolla upp vad det står för de golv som är aktuella. Men det är troligt att fogarna är för djupa.
Precis. Man måste ju kolla för att veta.
Men när det gäller fogarna är de så smala att det rimligen inte innebär något problem. Varken för laminat eller vinyl.

Vinyl är inte vattenkänsligt. Men golv kan bestå av olika material så det måste man oxo kolla. De vinylgolv jag kommit i kontakt med tål vatten. Faktiskt bättre än klinkers...

• Gilla
william karlström
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Varför vill ni inte ha klinker? Är så smidigt att hålla rent med barn och djur.
Både laminat och speciellt vinyl är betydligt lättare att hålla rent. Inga fogar som suger upp spill och blir fula.
Dessutom är klinker hårdare. Vinyl är nog det som passar bäst i kök, rent praktiskt.

Men man kan nog ha vad som helst utom heltäckningsmatta. Så det finns väl inget som hindrar att man väljer vad man tycker passar bäst.

• Gilla
william karlström och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O O skrev:
Men när det gäller fogarna är de så smala att det rimligen inte innebär något problem. Varken för laminat eller vinyl.
Kan det bero på om man råkar få en längsgående skarv över eller väldigt nära en klinkerfogsrad?
O O skrev:
Vinyl är inte vattenkänsligt. Men golv kan bestå av olika material så det måste man oxo kolla.
Själva plasten är förstås inte vattenkänslig, men en gång stötte jag på ett sånt som hade furu som botten, delen med hopfogningen..

• Gilla
william karlström
  • Laddar…
AXS
Tror inte det är något problem alls.

Du kan ju köpa det billigaste paketet(eller ett paket av det golv du tänkt) och testlägga några rader.

Tack för alla svar! Jag skall prata med golvleverantören när vi bestämt golv samt provlägga nån kvadrat. Det kan ju vara så att jag upplever det som OK även om jag inte håller mig inom leverantörens toleranser.

BirgitS
Tack för alla svar! Jag skall prata med golvleverantören när vi bestämt golv samt provlägga nån kvadrat. Det kan ju vara så att jag upplever det som OK även om jag inte håller mig inom leverantörens toleranser.
Om klinkern är för ojämn, kan det nya golvet upplevas helt okej till att börja med, men efter några år med belastning börjar brädorna gå isär. Det är en chanstagning att bryta mot anvisningarna.

Det finns olika typer av "underlagsfoam" dvs ett skikt man lägger på befintligt underlag innan själva golvet. Det tunnaste brukar vara grålumppapp. Ett lite tjockare alternativ är sådan tunn skumplast som finns på rulle hos t.ex. Byggmax. Sedan finns det i form av skivor. Det finns absolut möjligheter att hantera mindre lokala ojämnheter på så sätt.
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det bero på om man råkar få en längsgående skarv över eller väldigt nära en klinkerfogsrad?
Antagligen. Men underlagsfoam bör klara att hantera sådant.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en chanstagning att bryta mot anvisningarna.
Håller med. Det är inte svårt att följa leverantörens beskrivning. Som med mycket är underarbetet viktigt.

Att provlägga behövs inte om man följer anvisningen.
BirgitS BirgitS skrev:
efter några år med belastning börjar brädorna gå isär.
Och det är väldigt tveksamt att det hjälper om man bryter mor anvisningarna. Eftersom problemen kommer efter lång tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.