23 952 läst ·
12 svar
24k läst
12 svar
Skillnad på säkerhets- och arbetsbrytare?
Det är helt enkelt två olika benämningar på samma sak.
Arbetsbrytare/Säkerhetsbrytare samma sak, får inte användas för att starta/stanna en maskin, bara för mekanisk frånskiljning, skall vara låsbar, (som att dra ut en stickpropp). Sen har du lastbrytare som ser i stort sett likadan ut men får användas som start/stop.
Vanligtvis finns det ju en start/stopp-anordning på maskinen då skall du stoppa med den och sedan bryta arbetsbrytaren. Men det kan till exempel vara en pump som är inkopplad som bara har en tryckströmbrytare och då får man helt enkelt passa på att bryta arbetsbrytaren när pumpen står still. Nu tror jag inte att risken för olycka i ett hem är särskilt stor om man råkar bryta arbetsbrytaren med last påkopplad. Det är inte så jättehöga strömmar så att det ska bli en ljusbåge som spränger kapslingen är nog inte troligt. Men rätta mig gärna om jag har fel. I industritillämpningar kan det dock vara rent livsfarligt, har själv sett en gjutjärnskapsling flyga i bitar, dock så stod personen lite på sidan så det blev lyckligtvis inga personskador. Möjligen kalsongbyte!drum_man32 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Kravet att en säkerhetsbrytare inte får bryta last gäller industrin. Begreppet säkerhetsbrytare används normalt inte i bostäder, utan där kan man riva bort lappen som förbjuder manövrering av last så får man en utmärkt strömbrytare till VVBn som man inte manövrerar så ofta. Alla säkerhetsbrytare är lastfrånskiljare i grunden, dvs de kan bryta last.
Någon skillnad på arbetsbrytare kan man säga att det inte är, för begreppet arbetsbrytarefinns inte...utan det används när man inte riktigt vet vad man menar. Det kan i verkligheten vara vad som helst.
Jag har noterat att t.ex Clas säljer både strömbrytare och säkerhetsbrytare. Dom ligger bredvid varandra och ser likadana ut, förutom att strömbrytaren ofta har en lampa för driftsindikering. Dom kostar ung lika mycket. Säkerhetsbrytaren är givetvis märkt med symbolen för både frånskiljare och lastbrytare, medan strömbrytaren är helt omärkt (vad jag minns), men man får ju anta att den kan bryta last...
Så frågan är då vad man väljer till t.ex VVBn, cirkulationspumpar, elpatroner etc? Finns det några nackdelar med säkerhetsbrytaren? Är strömbrytaren faktiskt bättre på att bryta last oftare, dvs längre livslängd? Om man behöver en brytare både för frekvent manövrering och ibland frånskiljning, bör man sätta två i serie då? Ursäkta att det blev jag som ställer en massa frågor nu.
Någon skillnad på arbetsbrytare kan man säga att det inte är, för begreppet arbetsbrytarefinns inte...utan det används när man inte riktigt vet vad man menar. Det kan i verkligheten vara vad som helst.
Jag har noterat att t.ex Clas säljer både strömbrytare och säkerhetsbrytare. Dom ligger bredvid varandra och ser likadana ut, förutom att strömbrytaren ofta har en lampa för driftsindikering. Dom kostar ung lika mycket. Säkerhetsbrytaren är givetvis märkt med symbolen för både frånskiljare och lastbrytare, medan strömbrytaren är helt omärkt (vad jag minns), men man får ju anta att den kan bryta last...
Så frågan är då vad man väljer till t.ex VVBn, cirkulationspumpar, elpatroner etc? Finns det några nackdelar med säkerhetsbrytaren? Är strömbrytaren faktiskt bättre på att bryta last oftare, dvs längre livslängd? Om man behöver en brytare både för frekvent manövrering och ibland frånskiljning, bör man sätta två i serie då? Ursäkta att det blev jag som ställer en massa frågor nu.
Jag kan ju tillägga att även om strömbrytaren och säkerhetsbrytaren kan vara förvillande lika ställs det lite andra krav på en säkerhetsbrytare än en strömbrytare. Bla ska en säkerhetsbrytare ha synligt brytställe så att man kan se att kontakten är bruten, säkerhetsbrytaren ska vara låsbar, brytavståndet min 3 mm. inga av dom kraven finns för strömbrytare mm. Så man ska inte förledas att tro att det är samma sak även om dom ser lika ut och att man kan använda en säkerhetsbrytare som strömbrytare men inte tvärt om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Nä man kan inte vara nog tydlig 
säkerhetsbrytare = lastbrytare + frånskiljare.
strömbrytare = lastbrytare
arbetsbrytare = ?
Vill man bryta för underhållsarbete krävs en frånskiljare. En lastbrytare garanterar inte att det är spänningslöst, ej heller vid överspänningar från åska.
För VVB och cirkulationspump skulle jag välja säkerhetsbrytaren då jag inbillar mig att det är en bättre brytare till samma peng. VVBn bryter man så sällan att det inte spelar någon roll att man sliter lite på kontaktblecken, och cirkulationspumpar drar ingen ström att tala om.
säkerhetsbrytare = lastbrytare + frånskiljare.
strömbrytare = lastbrytare
arbetsbrytare = ?
Vill man bryta för underhållsarbete krävs en frånskiljare. En lastbrytare garanterar inte att det är spänningslöst, ej heller vid överspänningar från åska.
För VVB och cirkulationspump skulle jag välja säkerhetsbrytaren då jag inbillar mig att det är en bättre brytare till samma peng. VVBn bryter man så sällan att det inte spelar någon roll att man sliter lite på kontaktblecken, och cirkulationspumpar drar ingen ström att tala om.
Enfaspump troligen en vanlig strömbrytare med lägesmarkering lika till en enfas VVB, till VVB är det även mycket vanligt med stickpropp och då ett vanligt uttag. Trefasiga CP och VVB blir det en arbetsbrytare/säkerhetsbrytare.
Prismässigt är det liten skillnad särskilt om man ska ha kapslade apparater.
Prismässigt är det liten skillnad särskilt om man ska ha kapslade apparater.
Klicka här för att svara