1 294 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Skillnad på olika personskyddsbrytare
Man bör oberoende pris se det som en andrahandslösning om det tex är platsbrist, en komplettering osv. Finns ingen anledning att välja en sämre kompromiss gentemot två för respektive funktion mer optimala komponenter. Pris för JFB faller ju också per grupp som ligger under den.Bigcall skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
En C16 trepolig dvärg kostar ca 350 :-.Bigcall skrev:
I den gamla skolan skulle man skydda frysen med en egen grupp och JFB. Idag skyddar man känsliga delar av huset i från grupper som kan tänkas lösa en JFB som t.ex belysning utomhus. Man fördelar husets förbrukare jämnt mellan två JFBer. Det är mest kostnadseffektivt och säkert. Skulle man av någon anledning tvingas till flera PSAer, kanske en per grupp (i Sverige), då har man ett fel i anläggningen som behöver lagas.
Sedan tror jag inte man har en hel älg i frysen längre.
Jag ser ingen som helst anledning att säga att personskyddsbrytare är en andrahandlösning. Detta är gammal skola. Att använda personskyddsbrytare eller JFB är ingen större skillnad än plats som jag tycker är till personskydds fördel och JFB som är prisetGK100 skrev:
Säkringar ska självklart räknas in.Bigcall skrev:
Jag glömde detta. Bra att du och andra upptäckte det.
Det var bara ett exempel. Kanske det skiljer mindre mellan andra fabrikat?Bigcall skrev:
Det ingår ju hur som helst när man säljer en tjänst att ta tillvara på kundens intressen och (försöka) välja det mest konstnadseffektiva alternativet.
Det är egentligen heltokigt att man sätter separata jordfelsbrytare och inte har dem integrerade i de vanliga brytarna. Det man borde ha är skenor med L1, L2, L3 och N, N, N bakom så att man kan sätta en 1, 2 och 3 poliga personskyddsbrytare. Helst skulle skenorna vara inbyggda i centralen så att det bara är att jacka i brytarna. Plug and play.Bo.Siltberg skrev:
I den gamla skolan skulle man skydda frysen med en egen grupp och JFB. Idag skyddar man känsliga delar av huset i från grupper som kan tänkas lösa en JFB som t.ex belysning utomhus. Man fördelar husets förbrukare jämnt mellan två JFBer. Det är mest kostnadseffektivt och säkert. Skulle man av någon anledning tvingas till flera PSAer, kanske en per grupp (i Sverige), då har man ett fel i anläggningen som behöver lagas.
Skulle man behöva man dela upp skenorna skulle man bara dra ur byglingarna mellan raderna.
Jo det är i de flesta fall en andrahandslösning som tex vid enstaka kompletteringar eller grupper där man vill ha separat jordfelsskydd kan komma till användning. I normalfallen vid tex nyanläggning finns inga fördelar och i princip alltid nackdel prismässigt även i de tidigare nämnda fallen där plats kan avgöra. Du får även tänka på att du kan välja bättre mer anpassade komponenter separat än i hybridform.Bigcall skrev:
Det är universellt och har inget med ålder på skolor att göra.
Finns verkligen ingen som helst vinst eller fördel med något sånt snarare tvärtom. Vill man betala för det finns redan möjligheten och även med mycket mer tekniskt lull-lull också för all del. Riktigt fina system men inget för BH.H HenrikHuslöse skrev:Det är egentligen heltokigt att man sätter separata jordfelsbrytare och inte har dem integrerade i de vanliga brytarna. Det man borde ha är skenor med L1, L2, L3 och N, N, N bakom så att man kan sätta en 1, 2 och 3 poliga personskyddsbrytare. Helst skulle skenorna vara inbyggda i centralen så att det bara är att jacka i brytarna. Plug and play.
Skulle man behöva man dela upp skenorna skulle man bara dra ur byglingarna mellan raderna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Låt mig säga så här: Om du skulle komma hem till mig och installera en PSA i en central där det finns gott om ledigt utrymme så skulle jag anmäla dig för bedrägeri.Bigcall skrev:
@Bo.Siltberg jag undrar vad vilar du detta på?? Du har rätt att välja vilken elektriker du vill men det är också upp till elektriker att presentera en lösning. Men att du skulle anmäla för bedrägeri jag hade skrattat högt åt dig och din resonemang.Bo.Siltberg skrev:
Om man vill isolera en end specifik 3-fasgrupp på 10A med en egen jordfelsbrytare kostar det 565 + 329 = 894 kronor och tar upp 7 modulplatser. Att istället sätta en PSA kostar 1695 kronor. Skillnaden är 801 kronor. Det kostar alltså dubbelt så mycket.
Om man anser att det är värt att betala dubbelt så mycket för att spara 3 modulplatser är visserligen upp till var och en, men jag lutar nog åt samma håll som Bo. Om det finns plats i centralen är det minsta elektrikern bör göra är att fråga anläggningsägaren om vederbörande hur de vill ha det. Att sätta en PSA och hänvisa till att det är modernt, eller att "så gör man nu för tiden" ger jag inte mycket för.
Edit: För en 1-fasgrupp på 10A är det inte lika självklart. PSA = 705 kronor och tar 2 modulplatser. Jordfelsbrytare och minibrytare kostar 569 + 60 = 629 och tar 3 modulplatser. Skillnaden blir då bara 705 - 629 = 76 kronor. Där skulle jag definitivt gå på en PSA istället. Sen om en PSA ger sämre skydd än separata komponenter är en helt annan diskussion, och om den eventuella skillnaden har någon praktisk relevans är ytterligare en diskussion.
Alla priser är från Elbutik.se för Hagers 6kA-apparater med skruvanslutning.
Om man anser att det är värt att betala dubbelt så mycket för att spara 3 modulplatser är visserligen upp till var och en, men jag lutar nog åt samma håll som Bo. Om det finns plats i centralen är det minsta elektrikern bör göra är att fråga anläggningsägaren om vederbörande hur de vill ha det. Att sätta en PSA och hänvisa till att det är modernt, eller att "så gör man nu för tiden" ger jag inte mycket för.
Edit: För en 1-fasgrupp på 10A är det inte lika självklart. PSA = 705 kronor och tar 2 modulplatser. Jordfelsbrytare och minibrytare kostar 569 + 60 = 629 och tar 3 modulplatser. Skillnaden blir då bara 705 - 629 = 76 kronor. Där skulle jag definitivt gå på en PSA istället. Sen om en PSA ger sämre skydd än separata komponenter är en helt annan diskussion, och om den eventuella skillnaden har någon praktisk relevans är ytterligare en diskussion.
Alla priser är från Elbutik.se för Hagers 6kA-apparater med skruvanslutning.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Try me! Om du är i branschen så är de flesta av dina kunder okunniga om skillnaden mellan PSA och JFB och det är då din skyldighet att ge kunden den mest kostnadseffektiva lösningen.Bigcall skrev:
Om du är i branschen och har denna uppfattning så behöver du allvarligt talat tänka om.Bigcall skrev:
Bo du en fråga innan jag och du går djupare i diskussionen så undrar jag vilken auktorisation hos elsäkerhetsverket är ”hobby elektriker” elektriker? Du behöver tänka om lite där. Jag ger alltid mina kunder kvalitet till ett rimligt pris behöver inte ta ocker timpriser utan satsar på kvalitets produkter. Tips till dig är alltid lyssna på kund så frågan i denna diskussion var en central i ett förråd en 3-fas säkring och en 1-fas säkring. Men om du bara rekommenderar kunden efter pris så hoppas jag att du inte handlar i biltema produkter. Annars tycker jag synd om dem och dig.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror ändå det är klokare att alltid välja en jfb om det inte är platsbrist. Då blir det lättare och billigare att bygga ut den centralen med en grupp till i framtiden.O Oldfart skrev:
Det är bara hyfsat jämnt om man ser till en grupp. Men nästa grupp blir mycket billigare med jfb.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, och de kvalitetsprodukter som visats i tråden och som är tillämpbara på TS fall ger en extrakostnad på ca 1000 :- för din PSA-lösning, lite mer om du även vill ha en enfasig PSA för enfasgruppen. Det, och de motiv du anger är vad jag reagerar på här. Kunden har troligen inte kunskap för att reagera på denna extrakostnad.Bigcall skrev:
Bo du en fråga innan jag och du går djupare i diskussionen så undrar jag vilken auktorisation hos elsäkerhetsverket är ”hobby elektriker” elektriker? Du behöver tänka om lite där. Jag ger alltid mina kunder kvalitet till ett rimligt pris behöver inte ta ocker timpriser utan satsar på kvalitets produkter. Tips till dig är alltid lyssna på kund så frågan i denna diskussion var en central i ett förråd en 3-fas säkring och en 1-fas säkring. Men om du bara rekommenderar kunden efter pris så hoppas jag att du inte handlar i biltema produkter. Annars tycker jag synd om dem och dig.
Hobbyelektriker betyder elektriker på extraknäcknivå. Biltema nä, men jag har satt en ensam Garodvärg i en Hagercentral pga att Hager var 3 ggr dyrare på tvåpolig dvärg