3 108 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Skillnad bärighet 13mm vs 14mm parkett?
Fick svar idag av LK att anledningen till 14mm är att det var den vanligaste tjockleken när man tog fram testerna och att tester/godkännande endast är gjorda på 14mm.
De sa även att 13mm säkert kan fungera men det beslutet får man ta på eget bevåg och det kan bli problem med eventuella garantiärenden.
Tror vi kör med 13mm eftersom vi inte hittar det vi vill ha i 14mm. Låter det chansartat?
Vilka rimliga garantiärenden är det vi går miste om? Golvet knäcks och att man då ska driva det mot LK? Slangen börjar läcka och att man ska driva det mot LK? Både golv och slang är lagda av mig själv som amatör, kanske att garantier inte gäller ändå.
De sa även att 13mm säkert kan fungera men det beslutet får man ta på eget bevåg och det kan bli problem med eventuella garantiärenden.
Tror vi kör med 13mm eftersom vi inte hittar det vi vill ha i 14mm. Låter det chansartat?
Vilka rimliga garantiärenden är det vi går miste om? Golvet knäcks och att man då ska driva det mot LK? Slangen börjar läcka och att man ska driva det mot LK? Både golv och slang är lagda av mig själv som amatör, kanske att garantier inte gäller ändå.
Det är ju så det för det mesta är. Jag tror inte att 13 eller 14 mm är skillnaden mellan håller och håller inte. Jag tror inte heller att det skulle påverka slangen. De har en rekommendation som bygger på vad de provat. Väljer man att göra på annat sätt är det på egen risk. Spontant är det en risk jag skulle vara redo att ta.É ÉlPon skrev:
LK skrev "ja eventuella slipningar har vi tagit hänsyn till".A Avemo skrev:
Så eftersom dem egentligen inte sett några problem med 13 mm och att vi till att börja med har golvet oslipat så kör vi på 13 mm ändå om inget nytt golv dyker upp i veckan.
Klicka här för att svara

