É
Vi ska lägga ekparkett över Lk heatfloor 22 där det står att vid cc60 bjälklag så ska parkett vara minst 14mm tjockt. Flera golv vi tittat på är bara 13mm, tror ni detta är av betydelse? Är det märkbar skillnad på 13 och 14mm?

Jag har inte frågat Lk eftersom det är helg, sen så brukar tillverkare ändå inte våga svara annat än att hänvisa till anvisningarna…

Sen blir det ändå inte enligt anvisningar så flera golvtillverkare säger man ska lägga parketten på tvären mot slingorna, vilket då blir tvärt om vad LK säger där man ska lägga parketten längs med slingorna. Jag kommer lägga längs med så bärigheten känns bättre men frågan är om 13mm duger.
 
É
1 mm låter ju lite. Eller låter det mer om man säger över 7 % skillnad 🤔
 
Tror faktiskt inte det är bärigheten som är orsak till 14mm rek. utan att få jämnare värme i golvet. Ser inga problem att köra på 13mm istället.
 
É
För värmens skull är det väl bra med tunnare, har ju plåtar under som sprider.
Jag funderar på om det kan vara att man inte ska ha det tunnare laminatet på typ 8mm, utan att det är ”riktig” parkett man ska ha? Sen om det är 13, 14, 15 mm spelar kanske ingen roll?
 
Bygger du något nytt från grunden eller lägger du golvvärme på ett gammalt golv? För mig låter det märkligt att man skulle räkna med parkettens bärighet när man bygger upp ett golv. Eller skall den limmas mot underlaget?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
É
A Avemo skrev:
Bygger du något nytt från grunden eller lägger du golvvärme på ett gammalt golv? För mig låter det märkligt att man skulle räkna med parkettens bärighet när man bygger upp ett golv. Eller skall den limmas mot underlaget?
Jag bygger nytt från grunden med LK Heatfloor cc60. Deras skivor i sig är bärande, men de är ju ändå spårade så riktigt tung punktbelastning innan golvet kommer på plats tänker jag inte är bra. Med parkett ovanpå sprider ju lite i alla fall. Men det är möjligt det är som du säger att parkett aldrig räknas som bärande.
Det ska inte limmas.
 
É
Jag ”tror” att dom faktiskt beräknar med lite bärighet i övergolvet. Misstänker att det är därför man skriver så. Värmen har det inget att gör med.

Lite fundersam att dom vill att man lägger det längs med rören. För mig innebär det att styvheten i längsled inte är helt självklar i sig själv. Man ”behöver” hjälpen av längsgående golvplankor. Främst där rören ligger där det bara är ca 6mm spån kvar i mitten.

Man vill minimera att golvet böjer sig mellan reglarna.
 
É
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag ”tror” att dom faktiskt beräknar med lite bärighet i övergolvet. Misstänker att det är därför man skriver så. Värmen har det inget att gör med.

Lite fundersam att dom vill att man lägger det längs med rören. För mig innebär det att styvheten i längsled inte är helt självklar i sig själv. Man ”behöver” hjälpen av längsgående golvplankor. Främst där rören ligger där det bara är ca 6mm spån kvar i mitten.

Man vill minimera att golvet böjer sig mellan reglarna.
Jo det är tyvärr det jag också tror, men hoppas ju på annat. För säkerhets skull får vi väl leta vidare efter annat golv. Söker lite billigare (max 500kr) 3-stav i 14mm ek som inte är för mörk. Hittar mest 13mm, sen några no-name som är 14mm.
 
När man läser instruktionen ser det onekligen ut som att de räknar med styvheten i parketten. Som det är ritat ligger rören tvärs golvreglarna. Och skall parketten bidra med något väsentligt lär den också ligga tvärs golvreglarna. Alltså längs rören. Böjmotståndet är proportionellt mot kvadraten på tjockleken. 13 mm får då 16% lägre böjmotstånd än 14 mm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
É
A Avemo skrev:
När man läser instruktionen ser det onekligen ut som att de räknar med styvheten i parketten. Som det är ritat ligger rören tvärs golvreglarna. Och skall parketten bidra med något väsentligt lär den också ligga tvärs golvreglarna. Alltså längs rören. Böjmotståndet är proportionellt mot kvadraten på tjockleken. 13 mm får då 16% lägre böjmotstånd än 14 mm.
Tack för siffror. Man får ju faktiskt inte lägga dem på tvären så måste ha med bärighet ändå. Vågar inte chansa så får leta efter 14mm.
 
Jag köpte Barlinek ekparkett på Byggmax. Den är 14 mm och jag är nöjd hittills. Den ligger i vardagsrum och kök och verkar tåla slitaget.

En fråga i sammanhanget är ju vad LK säger om att man slipar parketten. Det brukar väl vara 3 mm ytskikt att slipa på om det behövs. Påverkar det bärigheten på ett märkbart sätt?
 
H
É ÉlPon skrev:
Tack för siffror. Man får ju faktiskt inte lägga dem på tvären så måste ha med bärighet ändå. Vågar inte chansa så får leta efter 14mm.
Verkar ju märkligt att det skall läggas längs med slingorna, det borde påverka bärigheten. Kolla upp detta med en välrenommerad golvfirma. Prata med golvtillverkare, kan det vara en felskrivning? skulle de hävda att det är rätt så fråga varför det är på det sättet på deras golv när andra golv ska läggas tvärtom över reglarna och och motsatt riktning som golvslingorna går.
 
É
H HEM2121 skrev:
Verkar ju märkligt att det skall läggas längs med slingorna, det borde påverka bärigheten. Kolla upp detta med en välrenommerad golvfirma. Prata med golvtillverkare, kan det vara en felskrivning? skulle de hävda att det är rätt så fråga varför det är på det sättet på deras golv när andra golv ska läggas tvärtom över reglarna och och motsatt riktning som golvslingorna går.
Nja förstår inte vad du menar. Golvtillverkarna säger visserligen ibland att de ska läggas tvärs slingorna men det är på grund av värmen har jag för mig. Men lägger du tvärs slingorna blir det ju noll bärighetshjälp av parketten, den ”hänger” på spånskivorna mellan bjälkarna. Lägger du längs med slingor/spår så ligger parketten på golvbjälkarna och hjälper till lite med bärigheten.
 
  • Gilla
Zidion
  • Laddar…
H
É ÉlPon skrev:
Nja förstår inte vad du menar. Golvtillverkarna säger visserligen ibland att de ska läggas tvärs slingorna men det är på grund av värmen har jag för mig. Men lägger du tvärs slingorna blir det ju noll bärighetshjälp av parketten, den ”hänger” på spånskivorna mellan bjälkarna. Lägger du längs med slingor/spår så ligger parketten på golvbjälkarna och hjälper till lite med bärigheten.
É ÉlPon skrev:
Nja förstår inte vad du menar. Golvtillverkarna säger visserligen ibland att de ska läggas tvärs slingorna men det är på grund av värmen har jag för mig. Men lägger du tvärs slingorna blir det ju noll bärighetshjälp av parketten, den ”hänger” på spånskivorna mellan bjälkarna. Lägger du längs med slingor/spår så ligger parketten på golvbjälkarna och hjälper till lite med bärigheten.
Det är ju knivigt om spånskivorna ligger emellan bjälklaget. Då är det väl slingorna lagda åt fel håll? Golvspånet borde ligga tvärtemot bjälklaget och parketten får ett bättre stöd om parketten ligger tvärtemot bjälklaget. Tror även att de långa skarvarna i parketten blir påverkad av värmen om skarven ligger nära en värmeslinga och risken för svikt i golvet får du nog räkna med, prata med parkettillverkaren, garantin gäller ju inte heller om man inte följer deras inläggningsinstruktioner. Personligen skulle jag aldrig lägga parketten längs värmeslingorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.