Jag har egentligen många frågor och det är svårt för mig att veta vad som orsakar vad. Jag eldar med ved i calmarpanna V65, har 2 eller 3 tankar (inbyggda) , automix ct. Jag har inga andra förkunskaper än ca 2 års ICKE problemfri eldning, bytt laddtermostat , bytt keramik.

Problem sedan i våras:
Dålig eller ingen skiktning i tankarna. Stor vedåtgång, temp sjunker snabbt. Max temperatur i tankarna blir i realiteten ca 60 grader ,pga att varmare än så orsakar för hög värme i pannan. Dvs när jag försöker elda upp till högre temperatur än 60 grader så ANTAR jag att returvattnet från botten av tankarna till pannan blir för varmt???

Efter mycket läsning här på forumet så har jag hittat ngt som kan ha bidragit till problemet. Hastigheten på cirkulationspumpen var på 3 (max) och skillnad på tur-och returvatten radiatorer var nästan obefintlig. Jag har nu vridit ned cirkulationspumpen till 2 och ska se vad som händer. Dvs kolla
-temperaturen tur o retur , skillnad
- om skiktningen blir bättre pga mindre "omrörning"
- om 2:an räcker till för att värma hela huset. Bara November ännu så borde funka. ..
- om lägre temperatur på returvattnet från radiatorerna lite grand kan sänka pannans temperatur vid eldning och sänka tankarnas temperatur i botten o bidra till skiktning. Kanske?

Vad tros?

Jag har också sökt efter ställen att lufta systemet, och funnit info om att jag kan lufta genom cirkulationspumpen. Jag ska göra detta, kanske i kväll. Borde jag kunna hitta luftning även på tankarna?

Jag har väldigt svårt att förstå mig på shuntautomatiken, och tycker det är svårt att ens förstå vilken apparat som heter vad. MEN jag har förstått att någon av mojängerna innehåller ngn del som kan beka fast, och att någon av dem innehåller en termostat som kan gå sönder. Och att inställningarna på dessa mojänger kan vara fel eller icke optimala. Tror ni att problemen jag beskriver ovan kan vara orsakade av/ha med shuntautomatiken att göra? Hur felsöker jag?

Vidare misstänker jag att efter varje eldning så fortsätter vatten att cirkulera genom pannan. Känns som att detta gör pannan till ett kylsystem? Väldigt kontraproduktivt....eller? Vilken inställning bryter detta? Jag vet inte om det är vatten från tankarna som cirkulerar eller om det bara är vatten som går från pannan, förbi tankarna och tillbaka. (Det är okej att skratta, jag bara gissar och FÖRSÖKER ) .

Inställningar på pannan nu: drifttemp 95
Laddtemp 60
Inställningar på automix ct är 60 grader (styr vad exakt? ) och motorpuls på lite mindre än 1. Sedan finns det en apparat utan märke, som går att ställa 1, 2 eller 3. Shuntmotor? Styrventil? Ställdon? Den står på 3 och jag vågar inte sänka denna utan att veta vad det kommer att påverka.

Kan tillägga att jag TROR att expansionskärlet är ok. Tömde det på vatten förra året och fyllde luft.

DEt verkar finnas många duktiga personer här och jag hoppas att någon av er har tålamod att svara mig.

Det finns lite bilder att lägga ut om någon visar intresse av att hjälpa mig.

Tillägg: vrider jag ned laddtermostaten så märker jag att vattnet slutar cirkulera efter eldning. Men den info jag fått från tillverkaren är att den ska stå på 60. Problemet (om det är ett problem) är att pannan håller 60 grader länge efter eldning. Har själv bytt laddtermostaten och den del som känner av temperaturen kommer ut i en av rökgångarna, så som det skulle vara enligt tillverkaren. Ngn skrev här att den istället borde vara kopplad till panntemperaturen?

Även fläkten håller i gång länge. Den var ställd på 60 men slår inte av vid 60 så jag har den på 70, men den fortsätter ändå länge. T ex går fortfarande på morgonen om jag eldar på kvällen. Onödigt? Har det stor betydelse, utöver att fläkten drar el? Har jag råkat komma åt ngt inuti pannan i samband med byte av laddtermostat kanske? Inbillar mig att de 60 grader som finns kvar i pannan efter eldning försvinner ut genom skorstenen...

Och, som sagt, att kanske uppvärmt vatten cirkulerar för länge och kyls av i pannan. Dock kanske till gagn för temperaturen i källaren, där det helt saknas radiatorer.

Nedanstående kan väl vara ngn form av tumregel kan man tycka.

Minska cirkulationspumpen för värmesystemet till läge 1. "För hög cirkulation" till radiatorkretsen medför att du kommer få höga returtempar, särskilt om du kör med gammeldags slottsventiler eller kärvande termostatventiler (som hela tiden står öppna). Radiatorerna (elementen) klarar helt enkelt inte att överföra all värme.

Om du har laddning för ackumulatortanken av Laddomats fabrikat kan nedanstående kanske hjälpa dig en smula. Om det är ett annat system är principen densamma, men du får försöka se om du hittar i instruktioner / manualer från den tillverkaren, samt från panntillverkaren vad som rekommenderas.

Minska laddpumpens hastighet, om den står på högt värde. Tillverkaren (Laddomat i exemplet) rekommenderar inte att den körs på lägsta hastigheten då den kan få bekymmer att komma igång, så prova ”tvåan”. Hög strömningshastighet kommer röra om ordentligt i ackumulatorn och störa skiktningen. Långsam cirkulation är alltid bättre om det räcker till, gör den inte det så öka på hastigheten på pump (-ar).

Överhettar pannan under eldning, dvs pannvattencirkulationen klarar inte av att kyla rökgaserna = tryck och temp i pannan stegras ordentligt ökar du ett steg på laddpumpen osv. Tryck och temperaturstegring i sig är inget farligt, men man bör hålla koll så att man inte passerar panntillverkarens designvärden. I mitt eget fall är pannan designad för 1,5 bar tryck samt 120 grC.

(I vår släktgård körde jag som exempel cirkulationspumpen till radiatorerna på steg 1 hela förra vintern, trots det råkade vara den kallaste veckan på flera år med ner mot -37 som jäkligast. Laddpumpen körs på steg 2 / 5 helt utan problem. Nu är alla anläggningar olika, men det kan vara värt att testa dig fram lite mer!)

Edit:

Började skriva detta inlägget på mobilen tidigare men då låste hela skiten sig....

Har du provat öka laddtermostaten till högre värde - hur reagerar anläggningen då? Kör du riktigt hög cirkulation på laddpumpen, som även kyler ner pannan, kommer den kanske aldrig komma upp i temp ordentligt, särskilt om man har väldigt låg börvärde (inställning) för pumpstart.

MVH

Redigerat:
Tack för respons och tips! Svarar lite i taget. Ändrade cirkulationspumpen till 2 för ett par timmar sedan och ingen skillnad ännu (mot tidigare) i tur o returtemp. Skiljer 1 grad. Jag testar att ändra till 1! Har radiatorer från början av 50-talet troligtvis. Har inte rört termostaterna på radiatorerna någon gång pga att det finns en inomhusgivare för systemet och jag antar att termostaterna är öppna. De är definitivt fast pga noll motion.... men kanske borde kolla det i fall det behöver flöda fritt (fast långsammare). Luftade cirkulationspumpen också, det kom vatten direkt.

Går det att se rören som tankarna är kopplade med från laddomaten och pannan. Lite foton på hur det ser är bra. Sen det med shunten foto på den med är bra och då lite från håll.

Hej igen. Nu eldar jag. Fick först ingen ändring i tur o returtempskillnad. Men drog ju ned till 1 på cirkulationspumpen och dumt nog samtidigt höjde innetemperaturen med inomhusgivaren ett par grader. Och nu blev det skillnad på tur o retur! Kanske till och med för mycket. Men har vridit ned innetemp igen och ska kolla om en stund.
Det har också blivit skiktning i tankarna! Just nu ungefär 40 60 80. Panntemperaturen ungefär 80 vilket nog är bra, MEN högt tryck , för högt, en bit över 1,5.

Vad har du för tryck då du inte eldar?

Trycket vid ”kallt system” bör inte vara så mkt mer än 0.1 bar * höjden till översta radiatorn i meter + 0.2 bar ungefär.

Felaktigt förtryck i expansionskärlet (om du har slutet) kan leda till ganska ordentlig tryckstegring. Lika så om blåsan i kärlet är kaputt. Vatten är mycket enkelt att komprimera jämfört med en gas vilket luft är vilket innebär tryckökning. Manometern kan också vara dålig och luras …

Mvh

Tänk på att inte ändra parametrar för fort, värmesystem i allmänhet och vattenburna i synnerhet är ganska tröga (reagerar långsamt).

Gör du en ändring så avvakta och se vad som händer - reglering och annat behöver förmodligen uppnå en ny jämvikt vilket kan ta en liten stund.

J jonaserik skrev:
Går det att se rören som tankarna är kopplade med från laddomaten och pannan. Lite foton på hur det ser är bra. Sen det med shunten foto på den med är bra och då lite från håll.
Ska fota! Dock undrar jag om shunten. Det finns en shunt som är monterad högt upp som står på A pga att jag har automatikgrejerna som är monterade vid sidan och längre ned. Är det två olika shuntar eller är automatikgrejerna ingen shunt utan bara styrning av den förstnämnda? Gissar att det finns bara en shunt 🙂 men passar på att fråga. Fotar alla delar. Rören syns till en del. Säg till om jag behöver ta bort skivor framför tankarna, vilket jag aldrig har gjort...

Den svarta apparaten (med färgstänk på) Svart apparat med ett vred och färgstänk, ansluten till ett rörsystem, monterad på en grå del nära en målad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med bara ett vred (1,2 3) undrar jag vad det är och vad den gör, och vilken skillnad inställningen på den gör.

Ska som sagt gå ned och fota men svarar ang trycket först. Det brukar vara på 0,7 i kall panna. I dag var den kvar på över 1 sedan gårdagens eldning (panntemperaturen 60). Nu under eldning över 1,5 tyvärr.

Expansionskärlet fylldes med luft till 0,7 eller om det var 0,9 , beräknat på husets höjd... Expansionskärlet står i källare, huset har 2 våningar ovan mark. Rätt eller fel...

0,1 låter mycket mindre än vad jag har hört att det ska vara.

Ska kolla tryck i expansionskärlet nu när jag eldar och tankarna börjar bli varma. Gårdagens eldning blev inte mer än 60 grader överallt i tankarna pga att panntemperaturen och trycket steg ( pga obefintlig skiktning antar jag att pannan fick för varmt returvatten när jag försökte komma över 60 grader).

E Evaab skrev:
Ska som sagt gå ned och fota men svarar ang trycket först. Det brukar vara på 0,7 i kall panna. I dag var den kvar på över 1 sedan gårdagens eldning (panntemperaturen 60). Nu under eldning över 1,5 tyvärr.

Expansionskärlet fylldes med luft till 0,7 eller om det var 0,9 , beräknat på husets höjd... Expansionskärlet står i källare, huset har 2 våningar ovan mark. Rätt eller fel...

0,1 låter mycket mindre än vad jag har hört att det ska vara.

Ska kolla tryck i expansionskärlet nu när jag eldar och tankarna börjar bli varma. Gårdagens eldning blev inte mer än 60 grader överallt i tankarna pga att panntemperaturen och trycket steg ( pga obefintlig skiktning antar jag att pannan fick för varmt returvatten när jag försökte komma över 60 grader).
Läste för fort, 0,1 per meter skrev du, samma som jag har tänkt (men kan ha räknat fel.)

Du vill inte ha nån fläkt igång vid så låga temperaturer som 60 eller mindre så värmer du bara skorstenen. Och ironiskt nog tar du värmen från tanken

A Alexn72 skrev:
Du vill inte ha nån fläkt igång vid så låga temperaturer som 60 eller mindre så värmer du bara skorstenen. Och ironiskt nog tar du värmen från tanken
Särskilt om laddpumpen går samtidigt

S Stefan.o skrev:
Särskilt om laddpumpen går samtidigt
Ja precis vad jag misstänkte. Men varför slår inte fläkten av då? Den termostaten trasig?
Varför går laddpumpen? Måste jag vrida ned ngt manuellt efter eldning, trots termostater och automatik?

E Evaab skrev:
Ska fota! Dock undrar jag om shunten. Det finns en shunt som är monterad högt upp som står på A pga att jag har automatikgrejerna som är monterade vid sidan och längre ned. Är det två olika shuntar eller är automatikgrejerna ingen shunt utan bara styrning av den förstnämnda? Gissar att det finns bara en shunt 🙂 men passar på att fråga. Fotar alla delar. Rören syns till en del. Säg till om jag behöver ta bort skivor framför tankarna, vilket jag aldrig har gjort...

Den svarta apparaten (med färgstänk på) [bild] med bara ett vred (1,2 3) undrar jag vad det är och vad den gör, och vilken skillnad inställningen på den gör.
Är det pumpen till radiatorkretsen?

I vilket fall som helst är den maxad om den är ställd i läge 3, dvs pumpar / snurrar så fort den kan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.