Hej,

Håller på att lägga om taket på sommarhuset. Har tagit in en firma som gör det. Nu har de monterat takpappen och väntar på att plåten ska anlända.

Jag är dock skeptisk till arbetet, det ser inte lika slätt ut som bilderna jag sett på internet. Dessutom har det blåst upp på en plats vilket jag tänker knappast kan vara bra.

Kan experterna här bedöma och ge mig tips hur jag ska agera?

Tack!

• Tak på sommarhus med monterad takpapp. Byggställning syns och taket är ojämnt, med en uppblåsning på höger sida. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett sommarhustak med nylagd takpapp och en skorsten. Takpappen ser ojämn ut och har blåst upp vid ett ställe. Byggnadsställningar syns ovanför.
    Skapa konto
P
Har dom inte spikat underlagspappen?
Den ska klistra sig i skarvarna har det varit för kallt så får man värma lite med gasol och kanske förvara pappen i rumstemperatur innan montage..
Vet du vad pappen heter så kan vi ta fram arbetsanpassningen åt dig som du kan använda som diskussionsunderlag med företaget..
Lite bubbligt kan det bli när det blåser mycket den dagen man papper men inte så som det ser ut hos er..

• Haha
PHPersson
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har dom inte spikat underlagspappen?
Den ska klistra sig i skarvarna har det varit för kallt så får man värma lite med gasol och kanske förvara pappen i rumstemperatur innan montage..
Vet du vad pappen heter så kan vi ta fram arbetsanpassningen åt dig som du kan använda som diskussionsunderlag med företaget..
Lite bubbligt kan det bli när det blåser mycket den dagen man papper men inte så som det ser ut hos er..
Tack för svar! I offerten står det underlagspapp icopal flexistyle.

P
A Alexander123321 skrev:
Tack för svar! I offerten står det underlagspapp icopal flexistyle.
Här är Icopals montageanvisning för underlagspapp..
Dom har inte följt anvisningarna..

https://www.bauhaus.se/media/pdf/4357285A_2.pdf

• Haha
PHPersson
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Här är Icopals montageanvisning för underlagspapp..
Dom har inte följt anvisningarna..

[länk]
På vilka sätt, så att det är lättbegripligt för en lekman som jag.

P
A Alexander123321 skrev:
På vilka sätt, så att det är lättbegripligt för en lekman som jag.
Jag ser inte hur den är fäst mot taket har dom klamrat eller spikat kan du ta foto?

• Illustration för spikning och klamring av tak där olika metoder visas som synlig och dold spikning samt dold klamring.
    Skapa konto
Rejäl skrev:
Jag ser inte hur den är fäst mot taket har dom klamrat eller spikat kan du ta foto?
Jag är inte på plats så har bara bilderna jag fick av grannen. Syns det tydligare här?

P
A Alexander123321 skrev:
Jag är inte på plats så har bara bilderna jag fick av grannen. Syns det tydligare här?
Nej det ser ut som dold spikning/klamring..
Viktigt är att om det är dold klamring är att klammerna ska vara rostfria och inte dom vanliga klamrarna som de flesta använder..
Har man dold infästning så ska läkten monteras samma dag står tydligt och klart i montageanvisningen vilket inte har gjorts i ditt fall, samt att ihop klistringen är misslyckad..
Misstänker kallt väder vid montage..

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Ska inte kanten klistras på nästa lager av pappen? Ser ju ut som att det släppt. Är den här pappen typ som asfalt? Eller är den mer som papper?

Om man ska lägga plåt på då ska det vara dold spikning, men då bör man se till att pappen inte kan blåsa väck genom att läkta tillfälligt över skarvarna!! Plåten hos oss ska läggas nästa vecka och idag blåser det 20m/s! Väldigt glad att jag har läkten! Är den pappen ok för plåt och dold spikning? Det är få som är det och en av dem är den som vi använt, Mataki Haloten Steel.

Edit: Jag såg att den verkar vara ok vid plåt

Tak med underlagspapp Mataki Haloten Steel och träläkt förberett för plåtinstallation, byggnadsställning i förgrunden, skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
KevinEK
  • Laddar…
P
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Om man ska lägga plåt på då ska det vara dold spikning, men då bör man se till att pappen inte kan blåsa väck genom att läkta tillfälligt över skarvarna!! Plåten hos oss ska läggas nästa vecka och idag blåser det 20m/s! Väldigt glad att jag har läkten! Är den pappen ok för plåt och dold spikning? Det är få som är det och en av dem är den som vi använt, Mataki Haloten Steel.

Edit: Jag såg att den verkar vara ok vid plåt

[bild]
Ja om man ska ha bandtäckning så är det dold infästning som gäller men inte om man ska läkta och lägga plåt på läkten..
Vilket jag misstänker att TS ska ha men vet inte säkert..

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Ja om man ska ha bandtäckning så är det dold infästning som gäller men inte om man ska läkta och lägga plåt på läkten..
Vilket jag misstänker att TS ska ha men vet inte säkert..
Ska man läkta så är det inte lika noga att pappen ligger slätt (även om det inte finns någon anledning att inte lägga den noggrant). Och då bör man ju läkta omgående så att det som hänt inte sker, dvs att pappen blåser bort. Även i mitt fall har snickaren varnat för att pappen kan lossna vid starka vindar, och då har de ändå läktat tillfälligt i skarvarna för att den ska klara sig någolunda. I TS fall har man inte gjort något… väderprognosen bör man haft koll på om man ska lägga tak

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Till TS skulle jag rekommendera att genast ta sig upp på taket, lägga tillbaka pappen & skruva fast en regel över skarven så det inte blir värre innan hantverkarna är tillbaka. Det ska blåsa idag också.

Om det inte är någon som kan eller vill så är det nog bara att hålla tummarna…

För förtydligande så ser det ut som att de lagt Mataki istället för icopal. Även om montage beskrivningen säkert ger liknande förhållningssätt.

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.