Hej!
Ska installera en Cinderella Comfort.
Tycker installationen där man drar frånluften på fasaden inte är så vacker, funderar därför på att dra det inomhus och genom taket.
Blir röret väldigt varmt eller kan man lägga det dikt mot innerväggen? Hittar inga mått om det i installations dok.
Hur fäster/stadgar man upp röret så det klarar snö/snösmältning?
Andra för och nackdelar?
mvh
Schematiska illustrationer av montering för skorstensrör med olika riktningar och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Röret blir inte varmt, det är av plast och skulle smälta om det blev varmt.
 
Z Zorro03 skrev:
Hej!
Ska installera en Cinderella Comfort.
Tycker installationen där man drar frånluften på fasaden inte är så vacker, funderar därför på att dra det inomhus och genom taket.
Blir röret väldigt varmt eller kan man lägga det dikt mot innerväggen? Hittar inga mått om det i installations dok.
Hur fäster/stadgar man upp röret så det klarar snö/snösmältning?
Andra för och nackdelar?
mvh
[bild]
Hej!
Hur gick det med installationen av denna?
Jag har också planer på att installera en Cinderella Comfort och har av estetiska skäl också tänkt dra frånluften invändigt och upp genom taket. Röret vill jag bygga in i en trumma av gips och googlar just nu runt på avstånd till vägg m.m. men hittar nästan inget om detta.
Om röret inte blir så varmt är det inga problem, men exakt hur varmt det blir vet jag inte.
Jag antar också att man behöver komma åt röret via T-kopplingen för framtida underhåll/sotning?
Vore mycket värdefullt att höra från någon annan som dragit frånluftsröret invändigt.
 
L Leekedal skrev:
Hej!
Hur gick det med installationen av denna?
Jag har också planer på att installera en Cinderella Comfort och har av estetiska skäl också tänkt dra frånluften invändigt och upp genom taket. Röret vill jag bygga in i en trumma av gips och googlar just nu runt på avstånd till vägg m.m. men hittar nästan inget om detta.
Om röret inte blir så varmt är det inga problem, men exakt hur varmt det blir vet jag inte.
Jag antar också att man behöver komma åt röret via T-kopplingen för framtida underhåll/sotning?
Vore mycket värdefullt att höra från någon annan som dragit frånluftsröret invändigt.
Jag drog det utvändigt och runt takfoten.
Vi är inte där på vintern så på hösten tar vi bort den översta delen så den inte ska skadas av snöras.
 
  • Gilla
Leekedal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.