5 037 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Merkostnader vid försening av leverans
Hejsan,
Jag har skickat in merkostnader till en husleverantör som uppstod i samband med en väsentlig försening av ett hus, att de ska dra av dessa kostnader från slutfakturan. De verkar inte vilja betala dessa merkostnader.
Utifrån vad jag läst på på konsumentverket så har jag hållt mig till sakliga utgifter som har direkt med förseningen att göra, trots att jag har ännu mer faktiska utgifter som är svårare att bevisa. Jag har bifogat underlag i form av kvitton.
Om företaget fortsätter säga nej, vad händer? Skickar de fakturan till inkasso? Vad gör jag då? Vad händer vid en tvist? Vem står för advokatkostnader?
Jag har skickat in merkostnader till en husleverantör som uppstod i samband med en väsentlig försening av ett hus, att de ska dra av dessa kostnader från slutfakturan. De verkar inte vilja betala dessa merkostnader.
Utifrån vad jag läst på på konsumentverket så har jag hållt mig till sakliga utgifter som har direkt med förseningen att göra, trots att jag har ännu mer faktiska utgifter som är svårare att bevisa. Jag har bifogat underlag i form av kvitton.
Om företaget fortsätter säga nej, vad händer? Skickar de fakturan till inkasso? Vad gör jag då? Vad händer vid en tvist? Vem står för advokatkostnader?
Hur är kontraktet formulerat gällande färdigställande och ev försening?
Jag minns att när jag byggde så hade vi med det i kontraktet att husleverantören fick stå för hotell åt familjen samt magasinering av möblemang under förseningstiden.
Huset blev klart i tid.......
Jag minns att när jag byggde så hade vi med det i kontraktet att husleverantören fick stå för hotell åt familjen samt magasinering av möblemang under förseningstiden.
Huset blev klart i tid.......
Konsumenttjänstlagen ger er rätt att få ersättning för direkta omkostnader som uppstår pga förseningen. Så i detta fall om ni behövde bo på hotell och dylikt kan de bli skyldiga att ersätta detta. Ni har rätt att hålla inne med betalning för de delar som ni tvistar om och företaget kommer då behöva stämma er på resterande del om de anser att ni inte har rätt till ersättningen. (Då lämnar säkert över det till inkasso först som ni då får bestrida med att det pågår en tvist). Ang advokatkostnader så beror det på summans storlek som ni bråkar om. Är den mindre än ett halvt prisbasbelopp så går det som småmål och ni står för era egna omkostnader. Är det mer än det så är det den som förlorar som får stå för räkningen (som oftast).E ElliBrakstake skrev:Hejsan,
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 048 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 048 inlägg
Du får bestrida fakturan och betala bara betala det som du är skyldig. Jag gissar att det är Husvärket och de lär ju fortsätta strula.
Du har rätt bra skydd av konsumentlagar om de fortsätta bråka i tingsrätten.
Du har rätt bra skydd av konsumentlagar om de fortsätta bråka i tingsrätten.
Klicka här för att svara