6 240 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Skenande innertemperatur
Sitter morton fast på axeln från shuntventilen?
Att den varnar för hög framledningetemp säger oss att regulatorn vet att det är fel men kan inte göra något åt det, alltså är givarna högst troligt hela och felet finns vid styrningen av ventilen.
Att den varnar för hög framledningetemp säger oss att regulatorn vet att det är fel men kan inte göra något åt det, alltså är givarna högst troligt hela och felet finns vid styrningen av ventilen.
Liteavvarje: Jag och fotografen har redan pekat ut var felet finns. Vilken information är det du saknar för att förstå vad som är fel?
Då har pekat ut var felet finns säger du , bra då är det inga problem för TS att fixa det .D Daniel 109 skrev:
Sen kommer fotografen med ytterligare bra inlägg som är relevant i detta , men du ska nog inte gå för djupt i det här , har du skruvat i den typen av shuntar så du vet vad som är fel eller inte .
Nu överlåter jag åt TS som har problemet att bestämma vem han ska diskutera med
Har testat att manuellt ändra på shunten till minimum. Samma temperatur ändå, 43c
Sen har jag en switch som startar nån pump. Vad ska jag med den till?
Har ställt ner frammatningstemperaturen nu också.
Tack för att ni tar er tid med detta. Är nybörjare och försöker lära mig ✌️
Sen har jag en switch som startar nån pump. Vad ska jag med den till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ställt ner frammatningstemperaturen nu också.
Tack för att ni tar er tid med detta. Är nybörjare och försöker lära mig ✌️
Är du säker på att shuntventilen följer med när du vrider?
Liteavvarje: Jag har den modellen på shuntmotor min anläggning. Så ja, jag vet hur den funkar.
Jag vet att du inte vill att fler svarar i trådar du svarar. Men det är är ett forum, det är inte meningen att det ska funka så.
Liteavvarje: Jag har den modellen på shuntmotor min anläggning. Så ja, jag vet hur den funkar.
Jag vet att du inte vill att fler svarar i trådar du svarar. Men det är är ett forum, det är inte meningen att det ska funka så.
De går ofta att vrida helt, men det gäller att hitta rätt läge. Den jobbar innom 90grader.
Kan det vara plasthylsan som gått sönder?
Jag tror att axelns platta sida ska vara mot skalan. Testa att vrida den till noll.
Kan det vara plasthylsan som gått sönder?
Jag tror att axelns platta sida ska vara mot skalan. Testa att vrida den till noll.
Den ska nog gå och vrida runt 360°, däremot är den bara aktiv i 90°.
Om man tittar på denna insats så ser man var den platta delen på axeln är motsvarar vilka delar som är öppna,
http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/esbe-shuntinsats-tm-20
När den plana delen är längst från noll (bild i inlägg 23) så är det öppet mellan högra & nedre röret, är den plana delen längst från tio så är det öppet mellan vänstra & nedre röret.
Om man tittar på denna insats så ser man var den platta delen på axeln är motsvarar vilka delar som är öppna,
http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/esbe-shuntinsats-tm-20
När den plana delen är längst från noll (bild i inlägg 23) så är det öppet mellan högra & nedre röret, är den plana delen längst från tio så är det öppet mellan vänstra & nedre röret.
Den strömbrytare du har är nog för cirkulationspumpen och ska var till , följ kabeln så ser du vartM Mhw skrev:
den går
Hur är det med den plastbussning som sitter på axeln är den glapp , om shunten kärvar lite så kan det vara så att den inte stänger riktigt ,plasten har blivit sliten invändigt , behövs bara någon mm öppet
Den typ av shunt går som dom säger att snurra 360 , finns inget stopp , så det gäller att få den i rätt läge vid åter montering av motorn
Nu har jag pratat med förra ägaren om hur shunten ska stå i 0-läget. Förmodligen är det plaströret till motorstyrningen som har blivit urgängat och börjat slira på axeln i kombination med att jag eller sotaren har kommit emot och stängt av cirkulationspumpen. Nu är elementen normalvarma och helt ok värme i huset. Ska så småningom sätta på golvvärmen i källaren men nu är det skönt att svalka av sig där lite
Får hoppas att detta hjälper. Det visar sig imorgon.
Tack för all hjälp!!!
Får hoppas att detta hjälper. Det visar sig imorgon.
Tack för all hjälp!!!