hsd
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tro det eller ej, men nyss kom en nöffe från Radiotjänst och snokade. Vem skickade hit honom? ;)
Först och främst noterar jag vilken eländig människosyn Du har ,att kalla en medmänniska för gris vara för att hen sköter sitt jobb -fy :mad:
Sen är det ju så att radiotjänst rullar på till dess skatten är verkställd, deras uppdrag är att ta in tvavgiften och det fortsätter de med till slutdatumet

• Gilla
pjodden och 3 till
  • Laddar…
ion skrev:
Kan tycka att regeringen skött det uselt. Varför inte bara som vanligt mörka? De kunde gått ut med att tv-licensen ska tas bort och SVT/SR kommer att ligga under kulturdepartementet, liksom museer och övrigt. Folk hade blivit lyckliga. Istället basunerar man ut en ny skatt och folk ser rött.
Vem basunerar ut vad? Vad jag kan se ska public service kommittéen lämna sitt förslag om finansiering i november. Jag är osäker på gången efter det men kanske ett riksdagsbeslut innan det är klart. Man kan också fundera på utifrån vilka intressen uppgifterna redan nu läckts till media och om det är i syfta att uppnå något.

ion skrev:
Men just TVs nytta i samhället tycker jag ligger lite vid sidan av, det finns andra möjligheter att hålla sig uppdaterad vilket jag tror rätt många nyttjar redan nu.
För majoriteten av SVTs innehåll och största delen (mitt antagande) av tittarna kan jag hålla med. SVT har just för att de är public service ett åtagande även för smalare grupper (kulturutbud, språk, minoriteter osv) och att tillgodose även de som inte har möjlighet att hålla sig uppdaterad på andra sätt (äldre, funktionshindrade).

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
galento
Det är i alla fall väldigt skönt att slippa dessa ständiga reklamavbrott
för bl.a spel och liknande som andra kanaler har.

• Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det är i alla fall väldigt skönt att slippa dessa ständiga reklamavbrott
för bl.a spel och liknande som andra kanaler har.
Netflix, HBO etc har ingen reklam....

Jag hade gladeligen betalat 30-40kr i månaden för SVT play. Vanlig tablåtv är förbi.

Claes Sörmland
N Noseone skrev:
Jag hade gladeligen betalat 30-40kr i månaden för SVT play. Vanlig tablåtv är förbi.
De tar in kring 7,7 miljader per år med nuvarande system. Med 10 milj invånare och 100% betalningsvilja så får du bara in lite över hälften av dagens belopp med den avgiften. Det är stora och dyra organisationer SVT/SR så finansieringen lär kräva tvång för att fungera.

I
Redigerat av moderator:
Om man inte har publicserviceTV vem kommer då att sända?
-De som tjänar pengar på reklam. Då blir programmen billig utfyllnad mellan reklampauserna. Sönderhackade av reklamavbrott var femte eller tionde minut. Eftersom reklamen riktar sig mot den mest lättlurade delen av befolkningen måste naturligtvis programmen rikta sig mot samma målgrupp och undvika allt som kan verka stötande eller upprörande.
Då blir det fördumningsTV av värsta sort så som de har i många kanaler I USA och som vi har i de finländska reklamkanalerna.
-De som vill sprida propaganda och har resurser att göra det med. Fox News i USA är ju ett typiskt exempel på politisk propaganda förklädd till nyheter. De arbetar i samma bransch som Pravda gjorde på sin tid och Der Stürmer gjorde på sin tid.

Visst kan det kännas tryggt att anlita en trygg ideologiskt renputsad nyhetskälla där man inte behöver riskera att irriteras eller uppröras av fakta som strider mot den fabriksgjorda ideologi man har anslutit sig till och gjort till sin egen åsikt. Så resonerar många människor. De blir ett lätt offer för de förenklade och förvrängda "sanningarna" som basuneras ut och med tiden blir de allt extremare i sin världsåskådning och allt mer lättledda och lättlurade.
För att en demokrati skall kunna fungera krävs det att folk skall bilda sig egna åsikter baserade på fakta. Skall man kunna göra det så krävs det att man också utsätts för fakta som påvisar svagheterna i det egna partiets politik och budskap. Därför kan man inte ha politiskt enkelriktade propagandanyhetskanaler i en demokrati!

Vad det gäller SVT så tycker jag att deras nyhetsrapportering är hyfsat balanserad. Dessutom sänder de program som Plus och Uppdrag Granskning som naturligtvis aldrig skulle sändas i reklamTV och som sulle sakna trovärdighet i propagandaTV. De sänder program på finska och samiska som varken reklamTv eller propagandaTV skulle sända.

Vad SVT däremot är extremt dåliga på är att täcka hela Sverige. Av deras rapportering har jag lärt mig att Sveriges nordgräns går någonstans mellan Gävle och Hudiksvall och sydgränsen mellan Småland och Blekinge. Söder om Sverige finns kungariket Skåne där rivaliserande rövarklaner slåss med varandra och norr om Sverige finns republiken Norrland. Om det inte är så i verkligheten då borde SVT förbättra sin rapportering så den speglar verkligheten.
Annars är risken stor att folket kring Stockholm snöar in i en trygg liten värld där Stockholm är det enda viktiga i Sverige.

Jag tycker också att SVT borde koncentrera mera av sina resurser på program som reklamTV inte gör. Nyheter, reportage och dukumentärer. I stället för att sända dygnet runt och fylla upp den mesta tiden med rent skräp.

Här i trakten betalar vi både finländsk public-service skatt (vi har en sådan skatt sedan många år) och avgift för SVT. Det är dyrt men vad kan man göra........... vi måste betala skatten för finn-TV som mest sänder på ett främmande språk. Finlandssvenska TVn är så nedbantad att det mest är repriser av repriser.
Dessutom måste vi betala avgift för att få se SVT så det finns någonting att titta på i dumburken.

• Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
Naturmorgon i P1 och P3 Dokumentär... lätt värt 1300:- per år! (Jag väljer att se det så... För att inte bli vansinnig)

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Det handlar om 25kr/vecka. Så det behöver inte vara stor del av utbudet man gillar för att det ska vara värt det.

Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Det handlar om 25kr/vecka. Så det behöver inte vara stor del av utbudet man gillar för att det ska vara värt det.
Det ligger något i det.
mitt problem är att SVT i sin iver att "attrahera en ny generation tittare" apar efter privatkanalerna genom att sända samma hjärnbefriade smörja. Mestadels alltså! För precis nu såg jag på SVT Play en liten kortfilmsbakelse som inte skulle sänts på någon annan kanal. Håll tillgodo: https://www.svtplay.se/video/1389673/abiogenesis/del-1-1016

SR. Är inte mycket bättre. Tyvärr förstör dom riktigt bra programidéer som sänds i P3 Genom ett "ungdomligt" språkbruk som skulle få vilken femtonåring som helst att skämmas. Här är ett riktigt skräckexempel: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/941324?programid=4977

I
D Daniel 109 skrev:
50 kr om man är två, 7 kr om dagen tveksamt om det är värt det.
Men det kvittar ju vad jag tycker, valbarhet kommer att saknas.

Men då kan båda titta, så priser per person är samma :)

J
hsd hsd skrev:
Först och främst noterar jag vilken eländig människosyn Du har ,att kalla en medmänniska för gris vara för att hen sköter sitt jobb -fy :mad:
Sen är det ju så att radiotjänst rullar på till dess skatten är verkställd, deras uppdrag är att ta in tvavgiften och det fortsätter de med till slutdatumet
Jaså, betyder det gris? Min skånska är dålig. Men då kanske det var en avdankad kommunist i Weiron i ottan-keps som hälsade på, är det tillkräcklig PK?

I
D Daniel 109 skrev:
Men då kan båda titta, så priser per person är samma :)
Det är ju det.Men jag tittar ytterst sällan på tv. Konstig sväng, från att få ha mottagare i mängder och flertalet får titta till att varje skattebetalare ska betala oavsett om de har tv eller ej. Vi har ju marknadsekonomi, då borde det vara utbud och efterfrågan som styr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.