ion skrev:
Då frågar jag: Tycker du det är rätt att den som inte har mottagning ska vara med och finansiera programmen?
V vectrex skrev:
Nej, absolut inte. Det är helt sjukt. Därför tycker jag det är bättre att det ligger på skatten.
Jo, men vari ligger skillnaden? Oavsett om kostnaden tas ut via skatt eller "TV-licens" är man ju med och finansierar produktionen?

Med konventionell "TV-licens" kan man åtminstone göra sig av med TV-mottagaren för att slippa betala. Denna valmöjlighet försvinner ju om det läggs på skatten. Då tvingas ju även de som inte har möjlighet att ta del av TV/radio-sändningar att betala.
 
Sinnessjukt förslag. Jag vill inte bli påtvingad att finansiera sjukligt vänster vriden propaganda samt pk censur. Som det är nu har man ett val i alla fall.
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
K
Jag tycker inte om förslaget överhuvudtaget.
Dels varken lyssnar jag på SR eller tittar på SVT och vill således inte betala för det.

Dels börjar skatterna stå mig upp i halsen. Nu är det en skatt för att staten ska kunna basunera ut propaganda. Sen är det en skatt för att pensionspara dina egna skattade pengar, sen är det en ny bensinskatt och vidare i all oändlighet.
 
BirgitS
Vad gör ni om signalen för viktigt meddelande går ut över hesa Fredrik?
Det som är meningen är att ni ska slå på P4 på radion för att höra vad som gäller. Hur går det om det inte längre finns någon P4?
 
  • Gilla
gunric och 3 till
  • Laddar…
Oj, stenåldern ringde, det finns appar i tfn och internet, hört talas om det ??
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Varför så viktigt just om TV/radio finansieras vis licens eller skatt? Båda alternativen hsr så klart sina för och nackdelar. Skatten drabbar dem som inte använder tjänsten men är å andra sidan svårare att smita undan. Ekonomiskt har båda alternativen sina vinnare och förlorare. Det mesta av de som samhället tillhandahåller åt oss är finansierat via skatt och ibland egenavgifter. Vissa delar använder man mer, andra mindre och ibland i olika faser i livet. Sjukvård, barnomsorg och äldrevård är nog ganska självklart för de flesta. TV/radio platsar väl lika bra på skatten som kollektivtrafik, simhallar, vandringsleder, presstöd mm. Som jag ser det är det intressanta vad vi vill stt samhället ska tillhandahålla och vilket skattetryck vi är beredda att acceptera.
 
  • Gilla
nissebrun och 14 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, stenåldern ringde, det finns appar i tfn och internet, hört talas om det ??
Om det inte finns någon SVT som har till uppgift att bland annat ta emot den typen av meddelanden och skicka dem vidare så hjälper det ju inte det. Hur länge håller batteriet i din mobil om det är ett krisläge och strömmen går?
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, stenåldern ringde, det finns appar i tfn och internet, hört talas om det ??
Det var ovanligt korkat tänkt!
I ett krisläge. Dvs. Ett tillstånd där inte strömmen och de flesta andra sammhällsfunktioner fungerar kan det vara rätt praktiskt att ha en batteridriven radio för att få reda på om ett gasmoln närmar sig eller ifall kärnkraftverket exploderat! Men men...du har ju din app!
 
  • Gilla
martin43 och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ovanligt korkat tänkt!
I ett krisläge. Dvs. Ett tillstånd där inte strömmen och de flesta andra sammhällsfunktioner fungerar kan det vara rätt praktiskt att ha en batteridriven radio för att få reda på om ett gasmoln närmar sig eller ifall kärnkraftverket exploderat! Men men...du har ju din app!
Ditt inlägg var ju inte mycket smartare... Hur många hushåll äger en batteridriven radio? Släpp sargen!
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte finns någon SVT som har till uppgift att bland annat ta emot den typen av meddelanden och skicka dem vidare så hjälper det ju inte det. Hur länge håller batteriet i din mobil om det är ett krisläge och strömmen går?
Ja du, jag lär väl märka det eller få reda på krissituationen utan mobil eller radio. Förresten skrev jag någonstans att man skulle lägga ner allt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur länge håller batteriet i din mobil om det är ett krisläge och strömmen går?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
kan det vara rätt praktiskt att ha en batteridriven radio för att få reda på om ett gasmoln närmar sig
Skall vi gissa att telefonens och radions batterier håller ungefär lika länge?
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Staffans2000
Svar till jonatan 79.
De med någon form av självbevarelsedrift och egenansvar!

Svar på kow 18933e genomtänkta inlägg. Med en lämplig mängd reservbatterier kan ransonerat radiolyssnande pågå i flera år.
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ditt inlägg var ju inte mycket smartare... Hur många hushåll äger en batteridriven radio? Släpp sargen!
Batteri-, vev- eller solcellsdriven radio tillhör det som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap anser varje hushåll ska ha för att klara en krissituation: https://www.dinsakerhet.se/olycka-och-kris/forbered-dig-for-olycka-och-kris/din-krisberedskap/
Det är större risk för både terrorattacker och krig nu än det har varit på väldigt många år.
 
  • Gilla
jimih och 5 till
  • Laddar…
Det är förmodligen högre risk att snubbla och bryta benet när du kör med skottkärran än att Putin eller hans anhängare försöker inta långkalsongen Svärje! Samt om du bor utanför Stocholm-city eller någon annan storstad går du ganska trygg. Skulle tippa på att risken att blixten slår ner i håret eller att en meteorit träffar huset är ungefär lika stor...
 
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förmodligen högre risk att snubbla och bryta benet när du kör med skottkärran än att Putin eller hans anhängare försöker inta långkalsongen Svärje! Samt om du bor utanför Stocholm-city eller någon annan storstad går du ganska trygg. Skulle tippa på att risken att blixten slår ner i håret eller att en meteorit träffar huset är ungefär lika stor...
Häpnadsväckande naivt resonemang! -"jag tippar att..." Förbluffande!
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.