20 906 läst ·
287 svar
21k läst
287 svar
Skattefinansierad tv
Apotekets öppettider är klart bättre. Bilprovningen är det mycket lättare att hitta tider hos. Det finns fler stationer och de bjuder på kaffe.
Men jag håller med om att det och en del ytterligare verksamheter nog bör vara offentligt ägda. El och datanät tex.
Men jag håller med om att det och en del ytterligare verksamheter nog bör vara offentligt ägda. El och datanät tex.
Herregud! Du tror att du behöver upplysa mig om samhällsfunktionerna , som jag själv varit med och byggt på i 50år. Att vi har en blandekonomi vet jag, att gå in på det kan bli tidsödande då regeringen beslutar om vad som ska lämnas till marknaden och på marknaden bestämmer man vad man ska köpa. SVT/SR har varit och är i statlig regi, det tycker jag de kan sluta med nu.H heimlaga skrev:Det finns många människor som också anser att vi inte behöver bland annat offentlig sjukvård, fri utbildning, kollektivavtal, arbetarskyddslagstiftning och likhet inför lagen.
Saker som de personligen inte anser sig behöva eftersom de är rika och som de därför vill sätta under fri konkurrens så att de kan välja bort dem.
När jag förde in vägar och brandkår och polis det vill säga funktioner som många fattiga egendomslösa anser att de vill välja bort men som är viktiga för den som är besutten och har egendom och bil då anser du att jag går jag till ytterligheter..........
Jag vill bara påvisa att det som är ytterst vuiktigt för en kan vara mindre viktigt för en annan och utgående från din reaktion tror jag att jag lyckades påvisa det.
Du besitter härskarteknik men det biter inte på mig.
Jag får gratis kaffe, ibland kaka med. Fast de e klart det var när en hade flera vrak som skulle kollas.hsd skrev:
Måste tillägga. Jag tycker det blivit bättre, det är inte längre svart eller vitt. Ex. ett bromsrör som är påväg att ge sig, förr var det ombesiktning, sist sa de " det där ska du inte köra med, kan gå när som helst" eget ansvar. Draget klickade inte i som det skulle, då tog killen fram en morakniv och rensade. I år var det en tjej, hon justerade lyset lite. Sånt hände aldrig på sv bil provn. Ombesiktning!
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Visst sjutton hände liknande förr fast utan kaffe , men betydligt billigareion skrev:Jag får gratis kaffe, ibland kaka med. Fast de e klart det var när en hade flera vrak som skulle kollas.
Måste tillägga. Jag tycker det blivit bättre, det är inte längre svart eller vitt. Ex. ett bromsrör som är påväg att ge sig, förr var det ombesiktning, sist sa de " det där ska du inte köra med, kan gå när som helst" eget ansvar. Draget klickade inte i som det skulle, då tog killen fram en morakniv och rensade. I år var det en tjej, hon justerade lyset lite. Sånt hände aldrig på sv bil provn. Ombesiktning!
Bra. Nu erkänner du att vi har blandekonomi. Det innebär att ditt ursprungliga argument att vi har marknadsekonomi och därför inte bör ha public service inte är hållbart.ion skrev:Herregud! Du tror att du behöver upplysa mig om samhällsfunktionerna , som jag själv varit med och byggt på i 50år. Att vi har en blandekonomi vet jag, att gå in på det kan bli tidsödande då regeringen beslutar om vad som ska lämnas till marknaden och på marknaden bestämmer man vad man ska köpa. SVT/SR har varit och är i statlig regi, det tycker jag de kan sluta med nu.
Du besitter härskarteknik men det biter inte på mig.
Kan du nu vara vänlig och förklara varför du inte vill ha public service?
Att bli kränkt eller anklaga motparten för härskarteknik är en argumentationsteknik som används flitigt i Sverige i dag men den biter inte på mig.
Jag har sett en hel del av samhällets undersida........ antagligen betydligt mer än du har sett.
Ja när jag tänker efter var det stor skillnad på sbp stationerna förr, kanske nu med. Minns att jag fick ombesiktning på ett bakljus som fungerade men som de sa inte gjorde det, man hade inget att säga, blev utelåst, pekade på bakljuset på bilen där den stod utanför porten, ombesiktning, beställ en tid, skrek gubbfan. En annan gång, på en annan station blev min rostlagade bil nästan sönderslagen på en ombesiktning, han ryade om att bilen aldrig skulle godkänts , jag frågade om det inte var bra och då sa han , jo nu är den bra, men skulle aldrig ha lagats, skrot.hsd skrev:
Var klagar man om man blir illa behandlad? Förr gick det inte. Nu kan man åtminstone byta bolag. Nä, summerat anser jag det är bättre nu.
https://sv.wikipedia.org/wiki/BlandekonomiH heimlaga skrev:Bra. Nu erkänner du att vi har blandekonomi. Det innebär att ditt ursprungliga argument att vi har marknadsekonomi och därför inte bör ha public service inte är hållbart.
Kan du nu vara vänlig och förklara varför du inte vill ha public service?
Att bli kränkt eller anklaga motparten för härskarteknik är en argumentationsteknik som används flitigt i Sverige i dag men den biter inte på mig.
Jag har sett en hel del av samhällets undersida........ antagligen betydligt mer än du har sett.
Jag ställer mig neutral till " public service" , men pekpinnar och piska får mig att tippa mot nejsidan, sån är jag.
Jag är varken kränkt,eller anklagar nån, det var bara ett konstaterande och den argumentationstekniken imponerar inte på mig.
Sedan var det väl skattefinansierad TV Radio vi skulle ha åsikter om.
För övrigt vet du inget om mig och jag inget om dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Avregleringen v Apoteket gör att det ibland kan vara svårare att få viss medicin, men det finns fler apotek med bättre öppettider. Det går att leta efter sin medicin på nätet och se vilka apotek i området som har den inne, med vissa undantag.
Avregleringen av telefonin gjorde att man kunde ringa betydligt billigare. Då talar jag inte om de tekniska framstegen utan att Telia ville ha 6:-/min för samtal till USA och Tele2 som jag bytte till när de kom nöjde sig med 2:-
Avregleringen av besiktningen har gett mig fler stationer att välja bland och värre möjlighet att få en tid inom kort. Kaffet är ointressant och priset kanske har ökat en aning, men jag slipper vänta evigheter, vilket lätt är värt 50-lappen. Det är fortfarande en försumbar kostnad.
Avregleringen av taxi.... Jag får idag utan problem tag i en taxi på en fredag- eller lördagkväll. Det var bara att glömma innan.
All avreglering kanske inte är av ondo?
Avregleringen av telefonin gjorde att man kunde ringa betydligt billigare. Då talar jag inte om de tekniska framstegen utan att Telia ville ha 6:-/min för samtal till USA och Tele2 som jag bytte till när de kom nöjde sig med 2:-
Avregleringen av besiktningen har gett mig fler stationer att välja bland och värre möjlighet att få en tid inom kort. Kaffet är ointressant och priset kanske har ökat en aning, men jag slipper vänta evigheter, vilket lätt är värt 50-lappen. Det är fortfarande en försumbar kostnad.
Avregleringen av taxi.... Jag får idag utan problem tag i en taxi på en fredag- eller lördagkväll. Det var bara att glömma innan.
All avreglering kanske inte är av ondo?
Enligt mina bekanta i Västerbotten ledda avregleringen av telefonin till att hela byar blev helt utan telefonförbindelse.
Det är ganska opraktisk i dag att leva utan tillgång till telefon för att inte tala om internet men Telia anser att det fasta nätet inte är lönsamt så de river det utan att bygga ut ett fungerande mobilnät.
Det är ganska opraktisk i dag att leva utan tillgång till telefon för att inte tala om internet men Telia anser att det fasta nätet inte är lönsamt så de river det utan att bygga ut ett fungerande mobilnät.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
SVT är extrem vänster eller liknande hör man ofta och ett av argumenten är att medarbetarna röstar mer vänster än snittet. Med samma argument bör man då inte anlita en elektriker som föredrar elcentraler från märke X att göra jobb i ens elcentral av märke Y (byt ut mot valfritt yrke). Har man en åsikt så kan man självklart inte utföra ett arbete med andra förutsättningar?
Om Aktuellt publicerar ett inslag om varje parti i en sändning, där man visar på företrädare för partiet som viftar med järnrör, köper sex, skattefuskar, super ner sig, målar båten med giftfärg etc etc så kommer väldigt många sympatisörer av de olika partierna skrika om hur orättvist det är att deras parti blev granskat och att man ska titta på de andra också. Detta alldeles oavsett att de fått samma granskning. Aktuelltredaktionen kommer anklagas för att vara kommunister och fascister samtidigt. Sen vill ingen se denna vinklade skit utan man söker sig till ärliga alternativ som bara visar samma sak som man själv tycker.
Nu säger jag inte att det är 100% jämnt fördelat alltid. Det är i sig en omöjlighet. Vid vissa tillfällen sticker parti X ut och företrädare beter sig tveksamt. Då bör man ju rimligen redovisa det utan att hänga upp sig på om det partiet även var inblandat i förra veckans sändning.
Om Aktuellt publicerar ett inslag om varje parti i en sändning, där man visar på företrädare för partiet som viftar med järnrör, köper sex, skattefuskar, super ner sig, målar båten med giftfärg etc etc så kommer väldigt många sympatisörer av de olika partierna skrika om hur orättvist det är att deras parti blev granskat och att man ska titta på de andra också. Detta alldeles oavsett att de fått samma granskning. Aktuelltredaktionen kommer anklagas för att vara kommunister och fascister samtidigt. Sen vill ingen se denna vinklade skit utan man söker sig till ärliga alternativ som bara visar samma sak som man själv tycker.
Nu säger jag inte att det är 100% jämnt fördelat alltid. Det är i sig en omöjlighet. Vid vissa tillfällen sticker parti X ut och företrädare beter sig tveksamt. Då bör man ju rimligen redovisa det utan att hänga upp sig på om det partiet även var inblandat i förra veckans sändning.