9k tillbaka, har inte orkat jämka
 
D09 skrev:
Hur mycket fick ni tillbaka/ betala?

Vad ska ni göra med pengarna?
Gulle dig! Hade ingen koll på att de kom idag, efter inköp av släp samt div grävningsjobb på tomten har det ekat rätt tomt på kontot såhär exakt en vecka efter lön. Skönt att kunna fylla kylen igen! :)
11 193 kronor blev det för att vara exakt. Hur gör ni för att få ut såna jättebelopp som ni övriga får? Det enda jag drar av för är resor.
 
Dessa trådar på diverse forum är någon sorts missriktad tävling i vem som är den störste idioten med störst gratis utlåning till staten.......

Hur man gör för att få stålar tillbaka: Betala in för mycket skatt varje månad. Jätteenkelt.


Ett sätt som jag själv kan rekommendera är att flytta från en kommun till en annan och ange detta till arbetsgivaren först tio år senare. Då fortsätter dom glatt att dra 2% för mycket skatt och jag leder idiot-ligan varje år med en fin utbetalning i juni-tid.

Förövrigt köper jag betong format som mursten för pengarna jag haft utlånade till staten. Det verkar gå jämt ut.
 
  • Gilla
Överstyvt och 4 till
  • Laddar…
MathiasS,
Om man betalar statlig skatt och kommer under brytgränsen med alla avdrag vid dekl. så ger det ju en hel del tillbaka...
Idiot eller ej, men hur ska man göra för att inte "låna ut pengar" till staten då?
Skattejämka går ju inte då om lönen är relativt rörlig.
Du verkar ju smart, kan du tipsa?
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Idiot eller ej, men hur ska man göra för att inte "låna ut pengar" till staten då?
Upprätta en eller flera "preliminär inkomstdeklaration" kan vara en väg att gå. Om det sen är värt besväret vete tusan...
 
Betala mindre skatt
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Dessa trådar på diverse forum är någon sorts missriktad tävling i vem som är den störste idioten med störst gratis utlåning till staten.......

Hur man gör för att få stålar tillbaka: Betala in för mycket skatt varje månad. Jätteenkelt.
Vissa månader kan jag ligga på dubbel, ibland tredubbel lön mot min avtalade, och ibland ligger jag över statlig skatt, ibland inte.
Räkna sen in bonus så har man ett upplägg som inte ens våran löneansvarige har koll på, hon har gett upp att försöka räkna ut hur mycket jag ska ligga på i snitt på årsbasis utan drar exakt efter tabellerna och lämnar räknandet till kronkalle :D

Har också bett henne dra 500:- extra varje månad, fick restskatt en gång strax innan en planerad resa vilket gjorde oss väldigt fattiga när vi kom hem, då är jag hellre utan en (låg) sparränta för att ha lite extra buffert. :)
 
ullberg
Märkligt, när jag klickade in i denna tråd tänkte jag omedelbart, undrar om MathiasS redan hunnit göra ett uttalande om att målet borde vara att man ska få så lite som möjligt tillbaka, inte så mycket som möjligt (eller om jag skulle göra det inlägget själv)

Sen kom jag till sidan två, och se där var han den gode Mathias...
 
ullberg skrev:
Märkligt, när jag klickade in i denna tråd tänkte jag omedelbart, undrar om MathiasS redan hunnit göra ett uttalande om att målet borde vara att man ska få så lite som möjligt tillbaka, inte så mycket som möjligt (eller om jag skulle göra det inlägget själv)

Sen kom jag till sidan två, och se där var han den gode Mathias...
Ja hur är det man säger, "genom sig själv känner man andra"?

Passar det här eller förstår jag inte vad det betyder?
 
Orka jämka för att staten inte ska få låna några tusingar per år räntefritt av mig.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
S
pappskallen skrev:
Betala mindre skatt
dyrare sjukvård istället då? sämre vägunderhåll?
jag skulle gärna betala mera
 
AndersMalmgren skrev:
Orka jämka för att staten inte ska få låna några tusingar per år räntefritt av mig.
Rent sakligt och objektivt har du helt rätt men ibland måste man offra sig för principen. :D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
cust3000 skrev:
MathiasS,
Om man betalar statlig skatt och kommer under brytgränsen med alla avdrag vid dekl. så ger det ju en hel del tillbaka...
Idiot eller ej, men hur ska man göra för att inte "låna ut pengar" till staten då?
Skattejämka går ju inte då om lönen är relativt rörlig.
Du verkar ju smart, kan du tipsa?
Tack, det var snällt sagt tror jag.

Jag har ingen patentlösning och lyckas inte speciellt bra själv heller. Vill man så går det ju dock att kompensera för beskattning vid engångsutbetalningar, ränteavdrag etc.
 
j.f.s
-30k i vinstskatt :(
 
D09
j.f.s skrev:
-30k i vinstskatt :(
Vad vann du? 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.