6 158 läst ·
117 svar
6k läst
117 svar
Skatt på inflation?
Jag ser faktiskt inget i ditt förslag som skulle öka produktiviteten.Clarken37 skrev:
Ökat produktivitet kräver vinstmöjlighet. Desto mer vinstmöjlighet desto mer investeringar av kapitalister som syftar till ökat produktivitet.
Vill man ha ökad produktivitet, ökad levnadsstandard och tillväxt så ska man ta bort alla kapitalskatter. Kapitalbeskattning kan man se som böter på arbete med produktivitetsökning.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Skojar du eller?Clarken37 skrev:Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension så är det ju bara att belåna den en smula för att betala fastighetsskatten.
Sen ska vi ha väldigt klart för oss att den nya fastighetsavgiften ledde till att de flesta husägare fick betala MER skatt än tidigare, inte mindre. De ”stackare” du sitter och vurmar över är en handfull änkor med låg pension ensamma i en 10 msek kåk. Vi ska alltså ha ett helt system som utgår från typ 0,1% av befolkningen? Ett system som gör hela bostadsmarknaden dysfunktionell?
Fast det beskattas ju idag iom reavinstskatten. Enda skillnaden är att det hela skjuts på framtiden.
Menar du på fullt allvar att man skall ta lån som det skall betalas ränta på för att betala skatt?
När fastighetsskatten blev en fastighetsavgift sänktes uttaget från 1,0 % till 0,75 % vilket åtminstone för mig innebär en lägre årlig kostnad. Jag når inte upp till takbeloppet skall nämnas.
F.ö. är det ett obegripligt system att något som inte genererar någon som helst inkomst skall beskattas årligen.
Att betala skatt på en ev. vinst vid en försäljning är betydligt mera rimligt. Vid en ev. förlust får ju avdrag göras för detta.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Problemet med "vinsten" som den beräknas idag är att det är vääääldigt dyrt att flytta/byta villa mot annan villa i tex Stockholms området.N Nalleman64 skrev:Skojar du eller?
Menar du på fullt allvar att man skall ta lån som det skall betalas ränta på för att betala skatt?
När fastighetsskatten blev en fastighetsavgift sänktes uttaget från 1,0 % till 0,75 % vilket åtminstone för mig innebär en lägre årlig kostnad. Jag når inte upp till takbeloppet skall nämnas.
F.ö. är det ett obegripligt system att något som inte genererar någon som helst inkomst skall beskattas årligen.
Att betala skatt på en ev. vinst vid en försäljning är betydligt mera rimligt. Vid en ev. förlust får ju avdrag göras för detta.
Lagfart ska betalas, kanske nya pantbrev mäklare och någon/några miljoner i reavinstskatt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jo men av två onda ting (fastighetsskatt och reavinstskatt) tycker jag den sistnämnda är mera logisk då det i det fallet finns en avkastning att beskatta.G OMathson skrev:
En fastighet i sig genererar enbart kostnader och noll kronor i avkastning så länge den fortfarande ägs. Har oerhört svårt att "acceptera" att detta skall beskattas.
Redigerat:
Enligt Pensionsmyndigheten har svenska män en genomsnittlig allmän pension på 16200 och kvinnor 13800.Clarken37 skrev:
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta
Så har det väl alltid varit. Man ska (1) kunna betala ränta och amortering med sina inkomster och (2) ha en säkerhet i form av fastigheten om man råkar illa ut och inte kan leverera 1. Skulle man "låna" enbart på 2 så är det ju samma sak om att sälja en andel av sin fastighet till banken.N NOP skrev:
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det stämmer, enbart allmän pension gäller för väldigt många som arbetat deltid eller stannat hemma och passat barn, som var väldigt vanligt på 50-, 60- och 70-talen, när man kunde leva på en lön och det var sambeskattning.Claes Sörmland skrev: