Är det inte konstigt att man ska betala skatt på inflation?

Har jag köpt ett hus 1982 för 1 500 000 kr och säljer det för 5 000 000 kr nu så får jag betala skatt på 3 500 000 i vinst. Men i själva verket har jag bara fått tillbaka mina pengar men i dagens penningvärde.

Enligt beräkning på nätet motsvarar 1 500 000 kr 1982 ett värde på 5 094 883 idag.

Eller tänker jag fel?

Kan man då kalla det skatt på vinst?

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det beror ju på att vi beräknar reavinst på nominella summor, inte på reala.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
C
N NOP skrev:
Förr i tiden kompenserades det faktiskt för detta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Förr i tiden kompenserades det faktiskt för detta.
Men nu är staten ett bottenlöst hål som måste ta alla pengar de kommer åt och lite till.

• Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
G
N NOP skrev:

Har jag köpt ett hus 1982 för 1 500 000 kr och säljer det för 5 000 000 kr nu så får jag betala skatt på 3 500 000 i vinst. Men i själva verket har jag bara fått tillbaka mina pengar men i dagens penningvärde.

Enligt beräkning på nätet motsvarar 1 500 000 kr 1982 ett värde på 5 094 883 idag.

Eller tänker jag fel?

Kan man då kalla det skatt på vinst?
Tyvärr är det så. Du betalde säker lagfartsavgift (statlig skatt) kanske du tog lån och betalade för nya pantbrev (statlig skatt) när du köpte, fram till 2008 betalde du fastighetsskatt (statlig skatt) och efter det fastighetsavgift (kommunal skatt).
Jag tycker inte man ska betala skatt på inflation och i många andra länder har man ingen reavinstskatt över huvud taget.
Man skulle ju kunna värdera i antal basbelopp åt minstone.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men nu är staten ett bottenlöst hål som måste ta alla pengar de kommer åt och lite till.
Är det så? Har inte Sverige låg statsskuld per capita?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Är det så? Har inte Sverige låg statsskuld per capita?
Hur menar du att det hjälper gemene skattebetalare?

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur menar du att det hjälper gemene skattebetalare?
Det var inte frågan utan det var nedanstående kommentar som jag ville att du skulle förklara.
RoTe RoTe skrev:

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Det var inte frågan utan det var nedanstående kommentar som jag ville att du skulle förklara.
Jag förstår ärligt talat inte vad det är du inte förstår.

RoTe RoTe skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad det är du inte förstår.
Förklara detta inlägg.
RoTe RoTe skrev:

RoTe
K Kane skrev:
Förklara detta inlägg.
Vi har många och höga skatter. Vi kan ta detta i PM istället för att förstöra denna tråden kanske?

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
N NOP skrev:

Har jag köpt ett hus 1982 för 1 500 000 kr och säljer det för 5 000 000 kr nu så får jag betala skatt på 3 500 000 i vinst.
Du slipper skatta om om du inte säljer med vinst så jag tycker inte man kan kalla det skatt på inflation, om du säljer till inköpspris eller överlåter kåken på dina barn slipper du betala skatt.

Om du säljer för tex 10 mille istället för 5mille förstår du nog bättre att det är vinsten på affären som beskattas vilket jag tycker är rimligt jämfört med att ha ett system löpande fastighetsskatt trots att fastigheten inte genererat några inkomster.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe
F fribygg skrev:
Du slipper skatta om om du inte säljer med vinst
Tycker TS gjorde klart i trådstarten att det inte skett någon vinst, bara inflation.

• Gilla
ajn82 och 8 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Du slipper skatta om om du inte säljer med vinst
Beror på om man menar vinst i kronor och ören eller realvinst.
Det blir rätt slående skillnad när man säljer en fastighet man ägt länge (flera decennier).

• Gilla
Mista
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror på om man menar vinst i kronor och ören eller realvinst.
Det blir rätt slående skillnad när man säljer en fastighet man ägt länge (flera decennier).
Javisst.
Om man däremot överlåter fastigheten som gåva till barnen beskattas inte inflationen alls trots att både marknadspris och taxeringsvärde ökat betydligt under de gångna 40 åren. Fastighetsskatt på innehav av villa är ju också avskaffat så det är numera rätt rimliga ekonomiska villkor för oss privata fastighetsägare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.