6 157 läst ·
117 svar
6k läst
117 svar
Skatt på inflation?
Kanske en mer relevant samtidsfråga: Blir man rik på att uppfylla varandras regelverk och fylla i databaser? Det är den huvudsakligen växande verksamheten idag. Och trycket att ägna mer och mer resurser åt detta kommer från alla nivåer: internationella parters, EU, staten, kommunen, branschorganisationer, företag o s v.F fribygg skrev:
Jag vet uppriktigt inte svaret. Intuitivt så är min känsla nej på den systemiska nivån.
Jag har byggt och fixat i 40 år. Köpt material second hand. Osv. Det straffas jag för nu. Jag måste skatta för en vinst som inte finns - om man ser till realvärdet.F fribygg skrev:Nu är jag mer optimistiskt lagd, jag tror nog att den yngre delen( säg 17-27år snabbt kommer att lära sej vanliga enklare sysslor som att bygga (eller renovera) bostäder om de önskar kunna flytta hemmifrån)
Clarken har faktiskt en poäng i att man inte blir rik på att tvätta varandras skjortor, servicejobb utför man nog vanligen för brödfödan och med vårat skattesystem är det ju mycket bättre att bygga sin kåk själv än att satsa på att bli hjärnkirurg.
Bygger man för att bo och inte drabbas av nya orättfärdiga fastighetsskattener kan man bo bra och billigt om man amorterar ordentligt och skaffar en ekonomisk uppvärmning, inte behöver man bekymra sig över höga marginalskatter om man har förstånd att inte ta ut mer lön än vad man får sociala förmåner på.
Perfekt, de rika blir rikare och de med mindre pengar får inte mer.
Statens intäkter minskar eftersom skatten blir lägre. Kommuner och landsting får mindre inkomster och måste dra ner på utgifterna eftersom de får in mindre pengar.
Utgifterna för företag, kommuner m.m. har inte minskat eftersom kostnaderna är linjära (förutom för tjänstepensionen över vissa belopp.
Slutsatsen är att välfärden blir sämre, färre får jobb men rika får mer pengar över och de kan (om de vill) köpa fler hus, bilar m.m och företag kan tjäna mer.
Det är lätt att stirra sig blind på en del som skaver utan att man ser helheten. Allt måste gå relativt bra ihop för att statens ekonomi ska gå runt.
Statens intäkter minskar eftersom skatten blir lägre. Kommuner och landsting får mindre inkomster och måste dra ner på utgifterna eftersom de får in mindre pengar.
Utgifterna för företag, kommuner m.m. har inte minskat eftersom kostnaderna är linjära (förutom för tjänstepensionen över vissa belopp.
Slutsatsen är att välfärden blir sämre, färre får jobb men rika får mer pengar över och de kan (om de vill) köpa fler hus, bilar m.m och företag kan tjäna mer.
Det är lätt att stirra sig blind på en del som skaver utan att man ser helheten. Allt måste gå relativt bra ihop för att statens ekonomi ska gå runt.
Om man sitter i en obelånad kåk och har låg pension får man inte låna ett öre. Man lånar inte på säkerhet - man lånar på inkomst numeraClarken37 skrev:Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension så är det ju bara att belåna den en smula för att betala fastighetsskatten.
Sen ska vi ha väldigt klart för oss att den nya fastighetsavgiften ledde till att de flesta husägare fick betala MER skatt än tidigare, inte mindre. De ”stackare” du sitter och vurmar över är en handfull änkor med låg pension ensamma i en 10 msek kåk. Vi ska alltså ha ett helt system som utgår från typ 0,1% av befolkningen? Ett system som gör hela bostadsmarknaden dysfunktionell?
Fast det beskattas ju idag iom reavinstskatten. Enda skillnaden är att det hela skjuts på framtiden.
Visst finns det många byråkrater som sysselsätts och får sin brödföda av alla regelverk och dess efterlevnad, men jag blir inte rik på överdriven administration.Claes Sörmland skrev:
Kanske en mer relevant samtidsfråga: Blir man rik på att uppfylla varandras regelverk och fylla i databaser? Det är den huvudsakligen växande verksamheten idag. Och trycket att ägna mer och mer resurser åt detta kommer från alla nivåer: internationella parters, EU, staten, kommunen, branschorganisationer, företag o s v.
Jag vet uppriktigt inte svaret. Intuitivt så är min känsla nej på den systemiska nivån.
Det har varit ett jäkla mycket tjat om fastighetsskatt som en positiv broms till prisutvecklingen.
Att beskatta tak över huvudet är i mitt tycke helt vansinnigt. Ingen skatt på fastigheten där man är folkbokförd/bor
Varför inte stävja prisutvecklingen på bostäder med större krav på amortering.
Detta skulle gjorts för länge sedan och max ska man kunna amortera i 50år och tillämpa en stege där man inte ska vara hårt skuldsatt när pensionen närmar sig.
Nu har man kunnat låna för neråt 1 procent ränta netto. Bostadsbrist och amorteringsfritt.
Finns väl ingen som gjort mellanstadiets matte som är förvånad över vad som hänt.
Hetsen på att driva upp inflationen efter förra finanskrisen har ju bara drivit upp bostadspriserna och skuldsättningen.
Att beskatta tak över huvudet är i mitt tycke helt vansinnigt. Ingen skatt på fastigheten där man är folkbokförd/bor
Detta skulle gjorts för länge sedan och max ska man kunna amortera i 50år och tillämpa en stege där man inte ska vara hårt skuldsatt när pensionen närmar sig.
Nu har man kunnat låna för neråt 1 procent ränta netto. Bostadsbrist och amorteringsfritt.
Finns väl ingen som gjort mellanstadiets matte som är förvånad över vad som hänt.
Hetsen på att driva upp inflationen efter förra finanskrisen har ju bara drivit upp bostadspriserna och skuldsättningen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och minskat hur mycket av bostadens värde som får pantsättas. Max 70% kanske hade varit lämpligt? Borde gjorts för länge sedan.P Pligg85 skrev:Det har varit ett jäkla mycket tjat om fastighetsskatt som en positiv broms till prisutvecklingen.
26000 kr är medelpensionen i Sverige så jag var nästan spot onP Peter787 skrev:
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/ta-ut-pension/hur-mycket-pengar-behover-en-pensionar
Ja det är dessutom en ganska bisarr tanke.P Pligg85 skrev:
Tror folk på allvar att Byggnads kommer sänka lönerna bara för att staten tar mer av BNP. Det är ju inte ens långsökt.
Byggnads kommer väl snarare att tvinga upp lönerna (och lönekostnaden) eftersom deras medlemmar nu måste betala fastighetsskatt.
Nja, Byggnads kommer väl inte sänka lönerna för att staten inför tvångssparande i större utsträckning.P Pligg85 skrev:
Varför skall pensionärer dö med ett sanslöst sparande.P Pligg85 skrev:
De enda som borde gilla sådant är väl sanslöst giriga arvingar.
Det har du nog rätt i.P Pligg85 skrev:
De som knorrar över höga bostadspriser är helt ointresserade av att ta sina besparingar och starta ett företag och bygga bostäder. Dom verkar ana att det inte är speciellt lönsamt. Samtidigt verkar dom mena att det är enormt lönsamt, för det skall uppenbarligen finnas enorma marginaler.
Motsägelser är det ingen brist på i retoriken i det här området.
Du tänker att det är stor lönsamhet i att bygga bostäder då?P Pligg85 skrev:
Borde inte alla priser ha dragit iväg pga ökad skuldsättning?
Borde väl vara så. Bilar kostar tre ggr så mycket som tillverkningskostnad osv. Men här kommer folk protestera och säga att det inte är så.
Men antingen kan ökad skuldsättning driva upp priser. Eller så kan de inte det.
Om ökad skuldsättning ökar efterfrågan, kommer då producenter att öka sina priser, ELLER öka produktionen?
För den som behöver klia sig i huvudet så kan man titta på hur produktionen av bilar förändrats över tiden. Det finns mycket mer bilar i Sverige nu än för 30 år sedan.
Jag skulle nog säga att det blir för stor tröskel in för förstagångsköpare.G OMathson skrev:
85-95% skulle jag kunna ha som belåningsgrad men att som nu ha en trappa som tvingar högre amorteringstakt.
Ett boende på 3 miljoner skulle ju kräva 1 miljon på fickan i kontantinsats och tillkommande kostnader om det är 70% gräns.
Ja, tidigare när vi hade kvar fastighetsskatten var det en gång en (S)-politiker i TV som just menade att pensionärer kunde låna för att betala skatt.N NOP skrev:
Blev inte direkt ovationer av det.
Och sedan blev kommentaren att det var bankernas fel. Dvs dom borde låna ut till pensionärerna som inte klarade av att betala ränta. (Det viktiga är att staten skall förfoga mer av BNP. Dvs ta in mer och mer skatt).
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vill du höja? Max idag är 85%. Borde sänkas med X% per år till 70% på typ 5år.P Pligg85 skrev:Jag skulle nog säga att det blir för stor tröskel in för förstagångsköpare.
85-95% skulle jag kunna ha som belåningsgrad men att som nu ha en trappa som tvingar högre amorteringstakt.
Ett boende på 3 miljoner skulle ju kräva 1 miljon på fickan i kontantinsats och tillkommande kostnader om det är 70% gräns.
Det skulle på på lite sikt sänka priserna på bostadsrätter och egna hem och minska belåning på svenska befolkningen.
Förstagångsköpare är det alltid dyrt att vara och har alltid varit. Blir nog ingen skillnad.