Då måste du ha fått några bra uttag som inte jag har fått.... Satte upp ett sådant dubbeluttag som jag har haft liggande ett tag i garaget.
Efter första regnskuren så hade skruvarna som håller fast locket fått en rostfärgad yta..... trots att de sitter bakom locket. Kvalitet nja.... inte hade de använt rostfria skruvar där (stod inte att de skulle vara detta) men det är ju trevligt om ett utomhusuttag har det då "vanliga" skruvar annars blir fort "röda", som detta uttaget blev på första skuren.

roli skrev:
Då måste du ha fått några bra uttag som inte jag har fått.... Satte upp ett sådant dubbeluttag som jag har haft liggande ett tag i garaget.
Efter första regnskuren så hade skruvarna som håller fast locket fått en rostfärgad yta..... trots att de sitter bakom locket. Kvalitet nja.... inte hade de använt rostfria skruvar där (stod inte att de skulle vara detta) men det är ju trevligt om ett utomhusuttag har det då "vanliga" skruvar annars blir fort "röda", som detta uttaget blev på första skuren.
Ja, jag har flera ut, och flera i en båt (på västkusten), och jag har inte sett tendenser till rost. Måndagsexemplar, ändrad rostskyddsbehandling, eller något annat. Jag vet inte om ELKO har rostfria skruva i sina uttag heller, någon som är expert på det får gärna uttala sig.

Ang. skarvkablar i "permanenta" installationer.

En släkting köpte hus, det fanns en dörr, typ altandörr till vinden. Den gick bara att nå via stege från utsidan av huset.

In genom en springa i dörren hade förre ägaren lagt en skarvkabel som försörjde ngt. med parabolantennen. Skarvkabeln gick sedan löst på marken till ett utomhusuttag. Kabeln såg ut att ha varit utsatt för väder och annat under rätt många år.

Släktingen tog dit en elektriker som fick undersöka en del andra fel på elen, elektrikern gick upp på vinden för att kolla något.

Där han står på alluminium stegen, som är lutad mot dropplåten under balkongdörren till vinden, så ser han att kabeln är skadad, nakna kardeler ligger synliga mot dropplåten, som hans stege alltså är lutad mot (jordfelsbrytare saknades).

Han klättrade ner från stegen och hoppade bort från stegen från sista steget.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.