Inför kommande effektavgifter har jag skaffat lite "kontrollutrustning" för att förstå hur de mest energikrävande maskinerna suger el. Men, bakom ugnen är det lite tight så jag tror inte att denna får plats mellan uttag och ugn. Får man sätta en kort skarvsladd för att lösa problemet eller skall man behöva flytta uttaget? Ugnen har märkeffekt på 3600W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag avråda både från skarvsladd och den där pluggen på matningen till ugnen. Men om du säkerställer att pluggen tål 16A och väljer en kort skarvsladd som du vet har minst 1,5 mm² ledararea så minskar risken. Det finns inget förbud mot det.
Hittade denna och det är bra för jag har förmodligen samma utmaning bakom tvättmaskinen (men den är specad för bara 10A), Elsäkerhetsverket
Här skriver @Demmpa lite kryptiskt att det inte är OK men OK om ugnen levererades med Schuko, byggahustråd
Här skriver @Demmpa lite kryptiskt att det inte är OK men OK om ugnen levererades med Schuko, byggahustråd
Har hittat ett antal varianter med 1,5 mm2 och specade till 16A men tyvärr inte så korta som jag vill ha, <1 meter. Letar vidare.A Avemo skrev:
Bara läsa specen för dom, men hur många gör det, ska bara ha en skarvsladd och hugger den längd som behövs.Demmpa skrev:
Nu pratas det inte om industrkabel som är 2,5 mm2 utan om vanlig skarvsladd som gemene person köper.
Går du och köper en skarvsladd på billiga varuhusen så är kabeln bara 1,5 mm2 eller t.o.m. 1 mm2 och smäck på uttagen. T.o.m. sladdvindor är det bara 1,5 mm2 i.
Det är grova delar det och finns, men inget som amatörer köper, för dyra för att skarva fram något till lampor/TV/datorDemmpa skrev:
Skarvsladd på typ 4 dm med 3x2,5mm2 byggd och energimätare nu inkopplad mellan ugn och vägg.
Tog 10 minuter att värma upp den till 200 grader över- och undervärme och det gick åt 0,49kWh (effekt 3255W). Därefter fick den stå på i 30 minuter på 200 grader och det gick då åt 0,27 kWh.
Tog 10 minuter att värma upp den till 200 grader över- och undervärme och det gick åt 0,49kWh (effekt 3255W). Därefter fick den stå på i 30 minuter på 200 grader och det gick då åt 0,27 kWh.
Klicka här för att svara